Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för slags getter är det här?  (läst 8188 gånger)

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
Vad för slags getter är det här?
« skrivet: 03 jan-13 kl 11:31 »
Dom här gick i en trädgård i somras och försvann sen till hösten och jag var och kikade på dom rätt ofta! Har iofs tänkt mig en lite mindre variant än dessa men kan inte glömma dom! Men förstår inte riktigt vad det är för sorts getter? Gissar att någon här vet rätt snabbt! :)
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-13 kl 23:13 »
De där hornen antyder att de skulle kunna vara av allmogeras.  I så fall skulle du kunna försöka ta kontakt med dem som hade dem, och  försöka utröna om de finns kvar - för eventuell vidare förökning.  Dessvärre är de väl döda nu, och instoppade i ägarens frys ...

  Men det kan också röra sig om korsning, och då är de "bara" vanliga trevliga getter!  ;)

  Snälla ser de ut i alla fall.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 04:29 »
De är de snyggaste getter jag har sett iallafall.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 06:21 »
Blandrasgetter/afrikanska dvärggetter är mitt tips  :).

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 08:52 »
Ja visst är(var)dom fina!! Det gick en killing där i början på sommaren men den försvann efter några månader.

Han som bor där är aldrig synlig, ser bara att det lyser sent om kvällarna. Vet väl vem han är, hålan är inte så stor direkt...hm...får se om jag vågar mig på att fråga på ett eller annat sätt! Jag har en liten känsla av att han bara lånade dom för att röja upp i den "besvärliga" trädgården och dom kanske inte är från så långt bort då och där kanske det finns fler!!

Tack för svaren iaf! Jag tittade lite på getter som finns i sverige(sådär vanliga alltså)men fick inte till det så det är kanske någon blandning då!

Bocken hade några otäcka "ticks" för sig minns jag, han slog huvudet/hornen bakåt så mycket och hårt att han nästan slog runt. Såg väldigt obehagligt ut.  Och jädra i min låda vad han balanserade hornen när dom kämpade för att nå äppelgrenarna, om hornen skulle växt en cm över natten skulle han fått ägna en lång stund att hitta ny balanspunkt!!
--------------------------------------
http://

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 08:57 »
Fel fel...det var hon som slog huvudet bakåt i läskiga ticks. Visste att jag tog kort på det men nu såg jag att det var tvärtom.  Gör getter så eller var det bara någon slags "överslagshandling"? Killingen hade varit borta någon vecka, ganska avbetat, mkt jobb för att nå äppelträdet och dom hade nog rätt tråkigt. För det var efter det dom började hoppa upp på stenmuren och röja elen och ner på vägen och ganska så snart var dom borta. :/

--------------------------------------
http://

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 19:17 »
Tycker det ser ut som geten kastar huvudet bakåt för att komma åt att klia sig med hornen. De kan göra så om de irriteras av flygfän och/eller parasiter och pälsen ser risig och tovig ut på den senaste bilden.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 20:03 »
Jo...det är mycket möjligt. Men det såg verkligen hemskt ut faktiskt. Mer som att hon verkligen försökte "backstabba" sig själv så att säga...  >:(

Men varje gång jag hälsat på dom har jag funderat över hur mkt pälsvård en get behöver egentligen för dom var verkligen risiga i pälsarna.
Så det har varit lite lurande i bakhuvudet att jag har knappast tid att sitta och kamma några getter titt som tätt, har nog med långhårskatter och två hundar!!
--------------------------------------
http://

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 20:16 »
Nej inte behöver man kamma getter titt som tätt :).Brukar räcka att man hjälper till litet vid fällningen.  Att borsta dem nu och då är däremot ett bra sätt lära känna sina getter och vänja dem vid beröring och de brukar gilla det.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 22:16 »
Jo det nog ett alldeles ypperligt sätt att få dom tama och hanterbara och gillar det säkert också! Dessa två ville jag så gärna hämta en piggborste från stallet och borsta igenom! Ojoj så fina dom skulle bli då!
Näe, jag måste ta reda på vart dom tog vägen åt. Kan ju alltid skriva och fråga honom på Facebook...jag vet ju vad han heter! :)
--------------------------------------
http://

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 09:16 »
 :) Det finns så många av den typen av getter. Skaffa dig egna trevliga, tåliga allmogegetter, vet ja´ :). De raserna behöver fler bevarare!

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #11 skrivet: 05 jan-13 kl 10:04 »
jag tror iallafall att det är korsning med angoraget, har haft angora bock för länge sen och hans horn såg exakt likadana ut som den på bilden där hornen står rätt ut åt sidan

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 11:44 »
:) Det finns så många av den typen av getter. Skaffa dig egna trevliga, tåliga allmogegetter, vet ja´ :). De raserna behöver fler bevarare!

Finns det till exempel göingegetter som ser ut som getterna på bilden? Jag bara undrar, för de på de få bilder jag har sett av allmogegetter, så är de både ljusare och har kortare hår. Utan det vackra, svartvita hårsvall hos den ena geten på bilderna, som jag blev så förälskad i.  :-[
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 12:00 »
Tiiitta där  :D

Jag köpte en bock av en kvinna utanför Katrineholm 2002, just den bocken var korsningssort, men hon hade getter som såg ut så där och hon hävdade att det var EGYPTISK dvärg och att det inte var samma som AFRIKANSK dvärg. Men sen dess har ingen kännts vid egyptisk dvärg, jag har också tagit upp det här på forumet tidigare. Tyvärr tog jag inga bilder då, eftersom jag inte visste att dom inte fanns ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Per Gynt

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #14 skrivet: 05 jan-13 kl 15:20 »
Några egyptiska dvärggetter har jag inte hört talas om i Sverige. Ibland har jag sett benämningen "nordafrikansk dvärgget." Men det har rört sig om de afrikanska dvärggetter vi är vana vid att se. Egypten ligger ju i Nordafrika så det kanske är en namnblandning av samma ras.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #15 skrivet: 05 jan-13 kl 17:19 »
och varför tror ni inte på angorakorsning, angoran har såna horn och efter pälsbeskrivningen det pratas om

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-13 kl 17:36 »
och varför tror ni inte på angorakorsning, angoran har såna horn och efter pälsbeskrivningen det pratas om

Vad jag såg på google bildsök så kan jag inte påstå att pälsen är i det närmaste lik!! Men ett antal bockar hade sådana platta horn även om dom inte satt ihop så pass som dennas. Såg också Jämtget som också hade snarlika. Så jag blev än mer förvirrad!!!
--------------------------------------
http://

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #17 skrivet: 05 jan-13 kl 17:39 »
Tiiitta där  :D

Jag köpte en bock av en kvinna utanför Katrineholm 2002, just den bocken var korsningssort, men hon hade getter som såg ut så där och hon hävdade att det var EGYPTISK dvärg och att det inte var samma som AFRIKANSK dvärg. Men sen dess har ingen kännts vid egyptisk dvärg, jag har också tagit upp det här på forumet tidigare. Tyvärr tog jag inga bilder då, eftersom jag inte visste att dom inte fanns ;)

Men det här är inga dvärggetter...dom gick mig nästan i lårhöjd...jag tyckte dom var jättestora!  :o 

Men NU ska jag genast skicka mail till den här killen så jag får det ur vägen och slutar fundera och förhoppningsvis kan ge ett svar på vad det är för några rackare!!!
--------------------------------------
http://

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #18 skrivet: 05 jan-13 kl 18:15 »
nä vet hur angorapälsen ser ut, men om det är korsning med tex lantras så kan pälsen bli hur som helst

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #19 skrivet: 05 jan-13 kl 18:42 »
Jag har redan fått svar.

Afrikanska bergsgetter från Torsås.

Jahapp. Jag tycker dom var jättestora och trodde inte dom hade så mycket päls. Jag som först var inne på dvärggetter börjar undra hur stora vanliga getter egentligen är. Måste nog ta och försöka hitta lite get-folk så jag kan ta och se vad det är jag vill ha egentligen. Fast inte känner jag någon med getter...har bara sett getter på Ölands djurpark. Och dom dvärggetterna ser då inte ut som mina sommarkompisar. 8)

Så nu blir det till att lägga energi på både get-val och jakten på de rätta hönsen!!!
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-13 kl 19:38 »
Egyptisk dvärgget?  Aldrig hört det ordet.  Det var att hornen var ganska parallella som fick mig att tänka på Göinge och Jämtget.  Går verkligen inte angoragetens horn mera rakt ut?  Jag har bara sett sådana en enda gång, och minns inte så bra.

  Även jag tycker att geten på bilden säger ungefär "Usch och tvi, vad det KLIAR, om jag ändå kunde komma åt ordentligt ..."

  Beträffande att få tag på getfolk - vad sägs om här på Gettavlan?  ;) :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #21 skrivet: 05 jan-13 kl 20:05 »
Beträffande att få tag på getfolk - vad sägs om här på Gettavlan?  ;) :D

 :D Jodå, jag läser det mesta här så faktamässigt lider jag ingen brist! Det är det att träffa getter! Se olika sorter och få höra varför ägarna valt just dessa osv! Just nu kan jag inte komma på en enda gård i närheten(=flera mil) som har getter. :(
Det finns liksom inga. Bara får.  Och dvärggetter på djurparken.

Men nu verkar inflyttningsdatum börja närma sig något *hosthost* men iaf till sommaren så till våren hade jag ju tänkt vara färdig med get och hönstanken. 
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #22 skrivet: 05 jan-13 kl 21:05 »
Hallå alla som har getter idag, helst i närheten av Småland!  LillaBoet vill komma och titta, och höra er berätta!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #23 skrivet: 05 jan-13 kl 21:18 »
Hallå alla som har getter idag, helst i närheten av Småland!  LillaBoet vill komma och titta, och höra er berätta!  :D

*fnissar lite* Sschh!!!
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #24 skrivet: 05 jan-13 kl 22:03 »
Åkej då:

Hallå alla med getter!  LillaBoet vill komma och titta, och få getlukt i kläderna, samt höra på alla era berättelser!  Så snart hon samlat pengar till resan, så kommer hon!  PMa vid intresse!

För visst är vi allihop villiga att visa och berätta om dessa raggiga kreatur, som på lätta små klövar trippat rakt in i våra hjärtan och bosatt sig där!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #25 skrivet: 05 jan-13 kl 22:14 »

 :D

--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #26 skrivet: 05 jan-13 kl 22:19 »
Vad säger ni?  Ska vi varna henne?

* Getter är vanebildande.
* Getter är ofta någon annanstans än Matte önskar.
* Dom blir så personliga, dom uschla kräken, så man kan inte göra åv me dom.
* Och alldeles alldeles underbara! :D
 :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #27 skrivet: 05 jan-13 kl 22:29 »
Hehe! Jag gillar alla punkter utom nr 3!!! Den oroar mig mest då tanten snett mittemot ärvde en trädgårdsmästarträdgård och blir fullständigt hysterisk när andra grannhästar har rymt och passerat över hennes odlingar!!!
Tanken på vad ett par getter skulle kunna ställa till med ger mig redan mardrömmar!! (Förutom vad dom skulle kunna förstöra i mina kulturodlingar!!!)
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #28 skrivet: 05 jan-13 kl 22:40 »
Kanske bäst att börja med höns, då ...  Dom krafsar ju bara upp hela odlingen när andan faller på ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #29 skrivet: 05 jan-13 kl 22:53 »
Äsch...det är livets gång!  Det löser sig nog och tanken ÄR att stängsla ordentligt.  :P
Har en fördel att trädgården som ska bli hage ligger mellan 1 till 1,5 m nedanför vägen och så är det en mur ovanför där. Så hoppas jag att skogen är mer lockande att rymma åt där det bara blir vanligt stängslat utan mur!!
--------------------------------------
http://

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #30 skrivet: 06 jan-13 kl 22:10 »
Skulle en stenmur på något sätt fördröja getters framfart?  Glöm det ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #31 skrivet: 06 jan-13 kl 22:16 »
Skulle en stenmur på något sätt fördröja getters framfart?  Glöm det ...  ::)

Jag hade nog tänkt mig att när det är två meter upp till toppen borde det räcka... Dock har jag haft lite tankar på att fortsätta den(inte en stenmur utan...eh...såna där betongblock eller vad det heter)på höjden för jag hoppas på att stakethöjd räknas från vägen och inte från själva gräsmattan!
Då den som sagt ligger långt nedanför vägen!
--------------------------------------
http://

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #32 skrivet: 07 jan-13 kl 07:15 »
Här har du ett par exempel på getters klätterförmåga. ;)



Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #33 skrivet: 07 jan-13 kl 08:05 »
ja var muren slät som ett nybonat golv hanske det skulle stoppa framfarten. Det är ju det att de vill umgås med dej och är du i landet vill dom också vara där. Så är du i skogen så vist är dom där.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #34 skrivet: 08 jan-13 kl 02:38 »
Här har du ett par exempel på getters klätterförmåga. ;)
Ja, men de där bilderna har jag funderat över.  Djuren ser lite ditplacerade ut - för vad skulle de ha för ärende på den totalt gräsfria ytan?

Två meter rakt upp borde få dem att i alla fall undersöka bekvämare och roligare alternativ.  Jag fick för mig att det var 150 cm NER, och det hindrar dem på intet sätt.  Ursäkta slarvig läsning!  :-[

De vill gärna se var de ska landa, när de hoppar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #35 skrivet: 08 jan-13 kl 05:04 »
Ja, men de där bilderna har jag funderat över.  Djuren ser lite ditplacerade ut - för vad skulle de ha för ärende på den totalt gräsfria ytan?


Angående dammbilden, så tror jag de ska från den ena sidan till den andra. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Halte

  • Gäst
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #36 skrivet: 08 jan-13 kl 05:28 »
Ja, men de där bilderna har jag funderat över.  Djuren ser lite ditplacerade ut - för vad skulle de ha för ärende på den totalt gräsfria ytan?

Två meter rakt upp borde få dem att i alla fall undersöka bekvämare och roligare alternativ.  Jag fick för mig att det var 150 cm NER, och det hindrar dem på intet sätt.  Ursäkta slarvig läsning!  :-[

De vill gärna se var de ska landa, när de hoppar.
Såg någon annan länk där det var lite bildtext med också och där stod det att bilden var tagen vid någon italiensk damm (kommer inte ihåg namnet) och att getterna var där ute för att slicka i sig mineraler som sipprade ut i mellan stenarna (min gissning: mineraler som lakats ut ifrån dammen och koncentrerats i dammväggen genom åren)

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #37 skrivet: 08 jan-13 kl 10:59 »
VALLE ANTRONA

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Vad för slags getter är det här?
« Svar #38 skrivet: 08 jan-13 kl 18:20 »
den bocken ser ju ut som den som levde i skogen i sommras han hade sådana horn och var ganska ruggig i pälsen. visades på landet runts årskrönika häromdagen. dom har precis fångat in den och placerat den hos någon som redan hade getter. kommer inte exakt ihåg vart någonstans dom placerade den i vårt avlånga land.

varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser