Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera fönster - göra öppningsbara  (läst 2592 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Renovera fönster - göra öppningsbara
« skrivet: 24 feb-19 kl 18:07 »
Nu när röjningen börjar nå en fas då det är opraktiskt att elda öppet i skogen får jag slå av på den takten och börja invändigt.
Då är det bland annat fönster som står på agendan.

Idag är det såklart ej öppningsbara innerfönster som tas ur vid behov och endast ett öppningsbart utåt per fönster/sida på torpet.
Alltså 4 stycken karmar? med fönster totalt per fönster.

Tanken är nu att göra dem öppningsbara innåt?
Vad kan ni se för fördelar med det?
Vad kan ni ser för nackdelar?

Tanken grundar sig i att det idag inte finns något vettigt ställe att ha dem på om jag tar ur dem.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #1 skrivet: 24 feb-19 kl 18:39 »
Montera typ sådana här utan sprint och så använder du en spik istället.
Då är det lätt att lyfta ur spiken och ta bort innerfönstret om du vill.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #2 skrivet: 24 feb-19 kl 21:39 »
Montera typ sådana här utan sprint och så använder du en spik istället.
Då är det lätt att lyfta ur spiken och ta bort innerfönstret om du vill.
Aha, så smart. Ja det är ju ett alternativ utifall en ska ta bort dem framöver.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #3 skrivet: 25 feb-19 kl 09:36 »
En nackdel blir det ju om du har blomkrukor i fönstret, men dem kan du ju å andra sidan lyfta ner innan du öppnar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #4 skrivet: 25 feb-19 kl 13:08 »
Vi har gjort som ensamhet förslog här på de fönster vi vill kunna öppna på vintern. Och så sätter vi dit myggfönster på sommarhalvåret.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #5 skrivet: 04 mar-19 kl 17:51 »
Sådär då är renoveringen igång :)
https://sayerbyr.wordpress.com/2019/03/04/renovera-fonster-1/

Ett bryderi jag nu har är metallbeslagen i hörnorna. Behöver jag grunda dem med metallgrund/rostskydd?
Det ska på linoljefärg på allt och träet kommer ju grundas med linolja. Har valt den åt hållet för gulockra, lite ljusare, gillar den och den passar tidsmässigt. Balanserar på en smal tråd av min egna perfektionism, vad som är värt, tidsenligt, enbart funktionellt. Blir riktigt kluven ibland.

Slipa ytan slät eller låta bågarna få behålla sin skrovliga yta som blir kvar efter skrapet?
Är oerhört försiktig då jag inte vill skada för mycket men träet känns stabilt och friskt. Om än torkat. Färgen lossnar utan större ansträngning.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #6 skrivet: 04 mar-19 kl 18:31 »
enbart linoljefärg duger inte som rostskydd. förr användes blymönja och blyet fungerade som en slags galvanisering. den färgen är förbjuden för privatpersoner och får endast användas musealt av utbildade hantverkare.  Ett modernt sätt är att använda färg med zink. finns att köpa i välsorterad fackhandel . järnet skall vara rent från gammal färg och avfettat. Målas för hand eller spraymålas (finns i sprayburk) . Efter tork målas med linoljefärg ihop med bågen. För att undvika kondens på baksidan av järnen (de är oftast kupade) fylls håligheten med linoljekitt.
Gamla,smidda järn är flata och där är ju bara grund som gäller.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #7 skrivet: 04 mar-19 kl 23:06 »
enbart linoljefärg duger inte som rostskydd. förr användes blymönja och blyet fungerade som en slags galvanisering. den färgen är förbjuden för privatpersoner och får endast användas musealt av utbildade hantverkare.  Ett modernt sätt är att använda färg med zink. finns att köpa i välsorterad fackhandel . järnet skall vara rent från gammal färg och avfettat. Målas för hand eller spraymålas (finns i sprayburk) . Efter tork målas med linoljefärg ihop med bågen. För att undvika kondens på baksidan av järnen (de är oftast kupade) fylls håligheten med linoljekitt.
Gamla,smidda järn är flata och där är ju bara grund som gäller.
Strålande, hade på känn att du skulle komma med kloka råd som vanligt.
Är dock lite tveksam till att ta bort de gamla beslagen. Känns som att de inte kommer vilja skruvas tillbaka sedan.

Kan de vara så att det finns kitt bakom redan från förr?

Zinkgalv på burk, kan det funka?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #8 skrivet: 05 mar-19 kl 06:34 »
Jag har bra erfarenhet av en färg som heter Rustværn, som grund på metall utomhus. Dyr har jag för mig, men rätt dryg. Jag vet inte med säkerhet att linoljefärg ovanpå funkar, fast varför skulle den inte det :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #9 skrivet: 05 mar-19 kl 08:01 »
Strålande, hade på känn att du skulle komma med kloka råd som vanligt.
Är dock lite tveksam till att ta bort de gamla beslagen. Känns som att de inte kommer vilja skruvas tillbaka sedan.

Kan de vara så att det finns kitt bakom redan från förr?

Zinkgalv på burk, kan det funka?
Problemet  med den typ av hörnjärn du har är just kondens. Om det finns kitt bakom beror på den person som monterade järnen sist. många gånger är också skruvarna kraftigt rostangripna och ibland avrostade . mitt råd är att ta bort järnen och renovera fönstret från grunden. Det behövs också grundoljning och minst ett lager färg på fönstret  bakom järnet. Du bör återmontera järnen då de fyller en viktig stabiliserande funktion. den modellen du har ser ut att finnas som nya också,ifall du behöver byta ut något som är genomrostat.
Jo,jag använder ibland kallgalv på burk,likaså rostvärn som funkar bra.
Anledning till att linoljefärg inte funkar som rostskydd är att linoljan över tid tar upp fukt. Därför som linolja inte funkar som rostskydd på t.ex bilar. Endast ihop med rätt pigment kan linolja funka,t.ex om man blandar i bly eller något annat som bildar ett skikt ovanpå järnet.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #10 skrivet: 05 mar-19 kl 09:28 »
För att slippa kondens mellan inner och ytterfönster ska mellanutrymmet ventileras utåt. Det brukar fungera bra att borra ett eller ett par hål i nederstychet.
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #11 skrivet: 05 mar-19 kl 20:10 »
Det finns innafönstergångjärn med sprint. Finns även gångjärn för innanfönster som går att haka av. Länk nedan till det första. Titta runt på sidan så hittar du de andra också.

https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/beslag/gangjarn/ovriga-gangjarn/info/product/516-318-innanfonstergangjarn-40/
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #12 skrivet: 11 mar-19 kl 19:43 »
Malarmaster,
Har tagit bort de gamla beslagen och siktar på nya platta då det är mestadels sådana på resten av fönstren. Om de får plats.
Annars får de bli dessa kupade.

Kan man göra ena sidan klar helt innan man gå vidare med nästa sida?
För/nackdelar med ett sådant förfarande skulle uppskattas.

https://sayerbyr.wordpress.com/2019/03/11/renovera-fonster-3/
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #13 skrivet: 12 mar-19 kl 19:46 »
Du behöver inte ha fönstren liggande när de torkar. Jag brukar måla bägge sidor samtidigt. Nu har du inga gångjärn på? annars kan man hänga dem i dessa. Alternativet är att sätta öglor och hänga dem i lina,ståltråd t.ex.   liggande arbeten är givetvis slipning och kittning men målning går att göra lika lätt hängande. Den bilden du har på ett fönster ser man att nederkanten är ett gränsfall. Försök slipa ner det såpass att gråträet försvinner. Om det inte går kan man impregnera den delen extra med linolja tills träet är helt mättat. det måste torka innan övrig målning. Impregnering sker med kokt linolja spädd med terpentin,hälften av varje. Efter en sådan behandling brukar virket bli hårt som sten igen. Hål,sprickor tätas med linoljekitt (efter grundning). Nackdelen med att ta en sida färdig är att du kommer att skita ner den färdiga sidan när du vänder fönstret. Likaså kan det bli svårt med övergångar då linolja målas med olika spädning på lagren. Mager färg fäster inte på fet färg. (mager= spädd,fet = färdig färg direkt ur burk.)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #14 skrivet: 12 mar-19 kl 21:44 »
Du behöver inte ha fönstren liggande när de torkar. Jag brukar måla bägge sidor samtidigt. Nu har du inga gångjärn på? annars kan man hänga dem i dessa. Alternativet är att sätta öglor och hänga dem i lina,ståltråd t.ex.   liggande arbeten är givetvis slipning och kittning men målning går att göra lika lätt hängande. Den bilden du har på ett fönster ser man att nederkanten är ett gränsfall. Försök slipa ner det såpass att gråträet försvinner. Om det inte går kan man impregnera den delen extra med linolja tills träet är helt mättat. det måste torka innan övrig målning. Impregnering sker med kokt linolja spädd med terpentin,hälften av varje. Efter en sådan behandling brukar virket bli hårt som sten igen. Hål,sprickor tätas med linoljekitt (efter grundning). Nackdelen med att ta en sida färdig är att du kommer att skita ner den färdiga sidan när du vänder fönstret. Likaså kan det bli svårt med övergångar då linolja målas med olika spädning på lagren. Mager färg fäster inte på fet färg. (mager= spädd,fet = färdig färg direkt ur burk.)
Ah, då förstår jag varför de gör som de gör på tuben och i texter. Att igen av dem kunde förklarat varför de gör som de gör. Inte bara hur och att de gör saker. Tack! Det där med att ta ur fönster och fixa med falsen eller låta dem sitta kvar.
- Synpunkter på det?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #15 skrivet: 13 mar-19 kl 15:46 »
Skall man renovera ett fönsterparti från grunden är bästa taktiken att bågar målas för sig i verkstad/uthus/lada t.ex.  Karm o fals går ju av naturliga skäl inte så lätt att montera bort,alltså målas på plats.  Görs lämpligen när utetempen är behaglig.  Enklast är alltså att ta bort bågen,tillverka fönster/väderskydd och montera dem utvändigt. Väderskydden görs av brädor enl. fönsterstorlek (en ram som man spänner plast på)- Ramen monteras utvändigt och spänns fast inifrån  med spännband runt mittposten. Nu är du fri att jobba med karm och fals antingen inifrån eller bortmonterat utifrån och allt är skyddat från regn. Profesionella firmor gör sådana jobb året runt och jag är säker på att du sett väderskydd över fönster i verkligheten. Går ju också att måla med bågen i för att slippa väderskydd men man riskerar att bågarna klibbar fast om det är tätt mellan karm o båge.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #16 skrivet: 13 mar-19 kl 16:55 »
Skall man renovera ett fönsterparti från grunden är bästa taktiken att bågar målas för sig i verkstad/uthus/lada t.ex.  Karm o fals går ju av naturliga skäl inte så lätt att montera bort,alltså målas på plats.  Görs lämpligen när utetempen är behaglig.  Enklast är alltså att ta bort bågen,tillverka fönster/väderskydd och montera dem utvändigt. Väderskydden görs av brädor enl. fönsterstorlek (en ram som man spänner plast på)- Ramen monteras utvändigt och spänns fast inifrån  med spännband runt mittposten. Nu är du fri att jobba med karm och fals antingen inifrån eller bortmonterat utifrån och allt är skyddat från regn. Profesionella firmor gör sådana jobb året runt och jag är säker på att du sett väderskydd över fönster i verkligheten. Går ju också att måla med bågen i för att slippa väderskydd men man riskerar att bågarna klibbar fast om det är tätt mellan karm o båge.
Så sant. Bågarna kommer att tas in. Vad det gäller karmar så får det bli när vädret/temperaturen tillåter.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #17 skrivet: 19 mar-19 kl 16:49 »
malarmaster, hur var det här med schallack eller vad det nu heter. Är det något som är ett krav eller mer som ett kompliment till grundning.

Och grundningen späds likt 50/50 med terpentin/linolja första stryckningarna för mättnaden. Så långt är jag med. Men det tycks variera hur folk tycker eller tänker att man ska göra.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #18 skrivet: 20 mar-19 kl 08:36 »
schellack används för att spärra kådgenomslag vid kvistar o dyl. Kan användas på en innerbåge (mot rummet) men för ytterbåge är det överkurs. Dock bör man använda det på allt virke invändigt då kådgenomslag relativt snabbt arbetar sig igenom och alltså ger missfärgning framförallt på ljusa ytor. Förr användes det också på fasader när det var ljusa kulörer. Schellackering utförs innan grundning.
De målningsmetoder jag lär ut vilar på en 300 årig grund och baseras på evidens,dvs erfarenhet över tid hur materialet uppför sig. Jag har själv lärt mig de flesta trick under min lärlingstid av målare som under sin lärlingstid enbart använde linoljefärg,helt enkelt för att det fanns bara den produkten under 20-30-tal. De i sin tur hade lärt sig av sina mästare precis som man gjorde förr när man förmedlade kunskap.
dagens målarråd anser jag till vis del vara förkastliga. Terpentin vill man givetvis undvika pga arbetsmiljö,allergiframkallande och skadlig för nervceller. Skador på yrkesmålare var vanliga förr. Därför undviker även jag det inomhus och står man i verkstad används utsug. Utomhus är det däremot en annan sak.Ventilationen är tillräcklig och risken för skador minimal. Varför då späda utomhus men inte inne? Helt enkelt för att basregeln vid linoljemålning är att linoljan målas i lager. det understa lagret måste vara magert (spätt) då annars efterföljande lager fäster dåligt. Linolja målas från mager till fet lösning och gör man inte det utvändigt får man problem över tid med flagning m.m. Inomhus har man inte samma påfrestningar med sol,temperaturskiftningar,rörelse i träet m.m. Utomhus gör dessa påfrestningar att om inte lagren fäst i varandra så spricker,flagar det. Dagens linoljefärgstillverkare undviker att prata om balsamterpentin då de vill framhålla linoljefärg som ett miljöval. Man gör som moderna fabrikanter,chansar på att reklamationer kan skyllas på andra faktorer än felaktiga målningsmetoder.

 

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera fönster - göra öppningsbara
« Svar #19 skrivet: 20 mar-19 kl 11:23 »
schellack används för att spärra kådgenomslag vid kvistar o dyl. Kan användas på en innerbåge (mot rummet) men för ytterbåge är det överkurs. Dock bör man använda det på allt virke invändigt då kådgenomslag relativt snabbt arbetar sig igenom och alltså ger missfärgning framförallt på ljusa ytor. Förr användes det också på fasader när det var ljusa kulörer. Schellackering utförs innan grundning.
De målningsmetoder jag lär ut vilar på en 300 årig grund och baseras på evidens,dvs erfarenhet över tid hur materialet uppför sig. Jag har själv lärt mig de flesta trick under min lärlingstid av målare som under sin lärlingstid enbart använde linoljefärg,helt enkelt för att det fanns bara den produkten under 20-30-tal. De i sin tur hade lärt sig av sina mästare precis som man gjorde förr när man förmedlade kunskap.
dagens målarråd anser jag till vis del vara förkastliga. Terpentin vill man givetvis undvika pga arbetsmiljö,allergiframkallande och skadlig för nervceller. Skador på yrkesmålare var vanliga förr. Därför undviker även jag det inomhus och står man i verkstad används utsug. Utomhus är det däremot en annan sak.Ventilationen är tillräcklig och risken för skador minimal. Varför då späda utomhus men inte inne? Helt enkelt för att basregeln vid linoljemålning är att linoljan målas i lager. det understa lagret måste vara magert (spätt) då annars efterföljande lager fäster dåligt. Linolja målas från mager till fet lösning och gör man inte det utvändigt får man problem över tid med flagning m.m. Inomhus har man inte samma påfrestningar med sol,temperaturskiftningar,rörelse i träet m.m. Utomhus gör dessa påfrestningar att om inte lagren fäst i varandra så spricker,flagar det. Dagens linoljefärgstillverkare undviker att prata om balsamterpentin då de vill framhålla linoljefärg som ett miljöval. Man gör som moderna fabrikanter,chansar på att reklamationer kan skyllas på andra faktorer än felaktiga målningsmetoder.
Strålande, tack!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser