Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken koras?  (läst 3505 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Vilken koras?
« skrivet: 29 aug-09 kl 01:18 »
Letar och undrar : vill ha en ko med kvig kalv samt en tjur kalv för att kunna få : mjölk mm samt kött och få en hushållsnivå på ruljansen m a o inte leva på men ändå ha till husbehov. Vad är bäst , vad säger ni som vet ? ???
Nybliven gårdsägare

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Vilken koras?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 20:30 »
en srb som inte tillhör de mest mjölktypade. Robusta, lätta och snälla att mjölka men mjölkar tillräckligt.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Fling

  • Inlägg: 12
SV: Vilken koras?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 22:52 »
Fjällkor ger mindre, men fett- och proteinrikare mjölk. Det kan vara skönt att inte behöva ta hand om 30-40 liter mjölk om dagen, utan bara ca 15. De är lättfödda och har lite mera temperament än SRB och SKB. Den dagen jag bestämmer mig för att ha en egen ko, så blir det nog en fjällko. De är små, nätta och högst trivsamma.
Nog är det grymt VÄRT.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Vilken koras?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 00:54 »
Skillnad på fjällko och fjällnära?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilken koras?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 17:12 »
Fjällnära:  Fjällkor kalllas de Fjällkor som härstammar från besättningar där man av olika skäl önskat behålla den mer ursprungliga typen av Fjällko. De tillhör alltså fjällkorasen men är oblandade och mindre förädlade än övriga fjällkorasen. De fjällnära djuren skall på mödernet stamma från besättningar i Biellojaur, Fatmomakke, Lillhärjeåbygget, Klövsjö eller Funäsdalen.

De fjällnära fjällkorna är ingen egen ras, vilket bör betonas!
Men hanteras som en egen grupp inom Fjällrasen, med ett eget Avelsprogram. De fjällnära korna hålls i en grupp för sig och blandas inte med övriga delen av fjällkorasen. Har stängd stambok. Däremot får de fjälllnära tjurarna användas i övriga fjällko rasen. Berättigade till EU-stöd. Kodas i CDBn som 41 Fjällras.

Fjällraskorna (F) får ha max 12,5% av annan ras i sig, men kan vara 100% Fjällras också.
Eller olika hög % Fjällnära.
De är också berättigade till EU-stöd. Kodas i CDBn som 41 Fjällras.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vilken koras?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-09 kl 11:12 »
Skillnad på fjällko och fjällnära?
Finns en del om de fjällnära som hushållskor på www.boskap.nu :)

signe

  • Inlägg: 498
SV: Vilken koras?
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 20:09 »
De fjällnära mjölkar väl mindre? En mycket gammal man jag känner berättade att de kor han hade förr mjölkade bara 4-5 liter om dagen. Sedan när de bytte till modernare koras så kunde de mjölka mer än det dubbla. Men eftersom de då blev tvungna att köpa in kraftfoder så blev det en förlustaffär.

 

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Vilken koras?
« Svar #7 skrivet: 05 sep-09 kl 13:13 »
En rödkulla kan väl vara ett bra alternativ? Gör man stut av tjurkalven blir det bra kött också.
"Kärleken är livets bäste vän"

MonicaA

  • Inlägg: 222
SV: Vilken koras?
« Svar #8 skrivet: 14 sep-09 kl 10:22 »
De fjällnära mjölkar väl mindre? En mycket gammal man jag känner berättade att de kor han hade förr mjölkade bara 4-5 liter om dagen. Sedan när de bytte till modernare koras så kunde de mjölka mer än det dubbla. Men eftersom de då blev tvungna att köpa in kraftfoder så blev det en förlustaffär.

Det låter ju jättebra för mig som vill ha en liten bondgård. Jag tycker att det låter så onaturligt att ge en massa kraftfoder och det måste vara bra att slippa extraarbetet det medför. Vad har fjällnära för temperament?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Vilken koras?
« Svar #9 skrivet: 14 sep-09 kl 12:22 »
Man måste inte ge en massa kraftfoder till någon ko om man nöjer sej med en mindre mängd mjölk, alla raser klarar att mjölka litegrann på bara grovfoder av skaplig kvalité.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilken koras?
« Svar #10 skrivet: 26 sep-09 kl 14:35 »
Skillnad på fjällko och fjällnära?

Dom Fjällnära är exteriört sämre än Fjällkorna tycker jag
http://begmarknad.lantbruksnet.se/produktbilder/63764.jpg

Har nog inte sett mer än (en enda) snygg Fjällnära resten är ju eländigt ihopsatta..
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 23:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

signe

  • Inlägg: 498
SV: Vilken koras?
« Svar #11 skrivet: 26 sep-09 kl 14:59 »
Citera
alla raser klarar att mjölka litegrann på bara grovfoder av skaplig kvalité.
Nej tyvärr så kan en del högmjölkande inte det. Inte så konstigt egentligen, de är ju framavlade för att mjölka maximalt med en hög proteinhalt i fodret. En av min pappas sista kor försökte han få att mjölka lite genom att minska på kraftfodret men hon mådde inte bra då. Ska man ha en ko bara för egna hushållet så är det väl bättre att skaffa en robust lågmjölkande ko. Jag tycker att de fjällnära är "exteriört" snyggare men det är ju en smaksak precis som interiören.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: bilder?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-09 kl 23:15 »
Några bilder på exteriört snygga! fjällnära (uppställda) kunde ju pryda pryda tråden kanske?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Vilken koras?
« Svar #13 skrivet: 31 okt-09 kl 19:35 »
Anette dom är snygga ;)
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser