Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Definitiv ordning på bank och finans  (läst 13131 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #60 skrivet: 14 sep-16 kl 06:55 »
Metoden för att ge spararna makten över kreditgivningen:

Trappa ner garantierna för sparkontona till noll.

Säkra sina tillgångar får man sedan göra via genomtänkta investeringar och att sprida sina risker.

Vill man investera i företag som ger kredit mot löften och säkerheter, får man hålla koll på hur seriös kreditgivningen är.


Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #61 skrivet: 14 sep-16 kl 07:21 »
Jo, du agerar emot förbättringar, uppfinningar, eftertanke och innovation, här när du utan motiv förringar och försöker förlöjliga något du inte begriper eller gitter sätta dig in i. - Du är Jante.

Jag försöker inte förlöjliga någonting och tro mig, jag både begriper och orkar sätta mig in i det mesta, den typen av härskartekniker biter inte på mig. Jag tror helt enkelt inte på din s.k. definitiva lösning. Det har inte ens lite med Jante att göra. Mitt tips till dig innan jag lämnar den här diskussionen för gott är att du försöker ta till dig mer av andras synpunkter och tips i de ämnen du startar. Övriga i trådarna har en hel del poänger och med samarbete och eftertanke kommer man betydligt längre. Lycka till!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #62 skrivet: 14 sep-16 kl 14:30 »
http://www.dn.se/debatt/orimligt-att-hushallen-ska-bara-upp-banksystemet/

Hur bekymrad man är, beror på hur djupa insikter man har i hur vårt aktuella finanssystem fungerar. - Basel3 kommer att göra ont värre, det finns ingen lösning inom ramarna för rådande ordning, - det måste till något helt nytt.

- Och så långt jag kan se, har jag visat på vad som krävs.

 (Och jag är smartast i detta sällskapet, - tro inte något annat.)

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #63 skrivet: 14 sep-16 kl 14:47 »
Det kallar jag självförtroende!

Harry
Drick träsprit!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #64 skrivet: 14 sep-16 kl 14:48 »
När lärde du dej svenska,trump?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #65 skrivet: 14 sep-16 kl 15:00 »
http://www.dn.se/debatt/orimligt-att-hushallen-ska-bara-upp-banksystemet/

Hur bekymrad man är, beror på hur djupa insikter man har i hur vårt aktuella finanssystem fungerar. - Basel3 kommer att göra ont värre, det finns ingen lösning inom ramarna för rådande ordning, - det måste till något helt nytt.

- Och så långt jag kan se, har jag visat på vad som krävs.

 (Och jag är smartast i detta sällskapet, - tro inte något annat.)



Det enda sättet att få definitiv ordning på finanssektorn är att rebootha jordens utveckling.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #66 skrivet: 23 sep-16 kl 13:00 »
det är väl knappast "smart" att inte ha lyckats övertyga en enda.... 
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #67 skrivet: 12 nov-16 kl 12:00 »
En redig ordning bör också inbegripa en allmänt spridd och omfattad insikt om att stater inte kan skuldsätta sig eftersom de framtida generationer som förmodas betala skulden, inte gett sitt medgivande. - Det finns ingen rimlig anledning för stater att ha underskott i budgeten. Skulle det finnas investeringsbehov, får man samla i förskott eller vända sig till riskbenägna investerare.

Tänk er att man går till val på en massa löften som kostar och sedan finansierar det man lovat med skuldsedlar man undertecknat med någon annans namn. - Det fungerar ju så länge skuldsedlarna accepteras för att den skuldsatte inte protesterat och man tror att skulderna kommer att betalas. - Och så blir det flyt i ekonomin p g a den köpkraft man sprider och man blir återvald och fortsätter samma politik.

Det går tills det kraschar. Det är de framtida väljarna som skuldsätts för att man skall kunna konsumera mera nu och deras bedömda betalningsförmåga minskar kraftigt i takt med att landets industri köps upp av dem som samlar på skuldsedlarna. http://samtiden.nu/26103/oro-att-kina-koper-upp-tysk-industri-snabb-takt/

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #68 skrivet: 12 nov-16 kl 13:42 »
Att man vill elda på inflationen, handlar visst enbart om ängslan för exporten: Kronan blir annars för stark och våra industriprodukter blir för dyra i konkurrensen. Genom att styra med inflationen kan man få till det reallöneläge som ger lönekostnader som industrin klarar för att kunna exportera. http://www.riksbank.se/Documents/Pressmeddelanden/2015/Bilagor/prm_%20protokollsbilaga_statsobl_151028_sve.pdf

En avgjort bättre lösning vore en styrd inflation av lönerna så att valutan kunde hållas värdestabil vilket skulle ge obetydliga räntekostnader på statsskulden.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #69 skrivet: 02 dec-16 kl 21:17 »
http://www.dagbladet.no/kultur/kredittgribbene/65387473
Problemets lösning består i att lyfta bort återbetalningsplikten för oseriöst beviljade krediter. - Deras juridiska innebörd skall vara gåvor.

Återstår att dra en tillräckligt skarp gräns mellan vad som är seriös och oseriös kreditgivning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #70 skrivet: 02 dec-16 kl 23:50 »
"Styrd inflation av lönerna" betyder på ren svenska "PÅTVINGADE LÖNESÄNKNINGAR FÖR ALLA".

Redan nu finns det i ´Sverige vissa små yrkesgrupper som har svårt att leva på sin lön och sänker man alla löner blir det ännu fler.

I Finland har lönerna och i synnerhet de lägsta lönerna tappat köpkraft på senare år. När man erbjuds löner som inte räcker till mat och kläder och pendling och en varm sovplats då kan man inte ta emot de arbetena.
Arbetsgivarnas självklara motdrag är att trumpeta ut att det är arbetskraftsbrist och att vi måste importera fler araber...... som inte heller har råd att ta emot arbetena och så måste vi ta in ännu fler.
Inte direkt en utveckling som du vill ha Bo ::)....ett land som fylls av arbetslösa arbetskraftsinvandrare. Du har inte tänkt till slut.

För att kunna sänka lönerna utan att skapa ett svältproletariat som går under eller en klass av evigt arbetslösa som lever på bidrag måste man att fördela standardsänkningarna efter bärighet.
Till exempel införa en lagstadgad minimilön på 8 euro (80kr) i timmen för outbildade under 21 års ålder och 10 euro (100kr) i timmen för yrkesutbildade eller vuxna och 12 euro (120kr) i timmen för specialkompetens. Man kunde till exempel lagstifta att företag som vill sänka lönerna ned till den minimilönsgränsen får göra det förutsatt att chefernas och aktieägarnas löner och dividender och bonusar minskas till en motsvarande miniminivå. Maximal koncernchefslön inklusive maximal bonus och fallskärm skulle i så fall hamna på 250-300 kronor i timmen och utdelningen på en aktie i ett dylikt företag skulle få vara högst 2 procentenheter över bankräntan.
Då får företagen bestämma hur de vill göra...... skall en ha det fattigt skall alla ha det fattigt. Då kan man sänka lönerna och producera billigt och konkurrera om man vill >:D
Jag förespråkar inte den lösningen men i motsats till dina facistoida ideer Bo så skulle den kanske kunna fungera.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #71 skrivet: 03 dec-16 kl 00:05 »
Hur det blir med för låga löner kan man se i Tyskland. Där finns det 100tusentals människor, som trots 2-3 arbeten och 18 timmars arbete per dygn. De har nåt som heter Harz 4 som skall ge människorna en skälig levnadsstandard. Låglöner som Bo tydligen förespråker har där ledd till att det finns folk, som trots 2 jobb och Harz 4 måste hämta mat hos röda korset för att klara familien. So vill i alla fall inte jag ha det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #72 skrivet: 03 dec-16 kl 07:44 »
Tyskland har minimilön på 8,50€. - Omtänksamt och rart? - Nej, man gör alla hundratusentals oanställningsbara som inte kan göra skäl för den lönen. - De tvingas ut i den svarta sektorn eller till bidragsberoende.

I den mån man ser det som ett problem att folk inte får tillräcklig köpkraft av sina arbetsinkomster, finns det en lösning som inte saboterar arbetsmarknaden: ett bidrag till alla medborgare lika för alla.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #73 skrivet: 03 dec-16 kl 07:51 »
Tyskland hade tills helt nyligen det systemet som Fredde beskriver.
De lägsta timlönerna jag känner till att anställda tvingades arbeta för var 1,50 euro i timmen och de sjönk stadigt.

Ända tills lagstiftarna satte stopp för eländet och införde 8,50 i lagstadgad minimilön.







Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #74 skrivet: 03 dec-16 kl 10:27 »
Tyskland har minimilön på 8,50€. - Omtänksamt och rart? - Nej, man gör alla hundratusentals oanställningsbara som inte kan göra skäl för den lönen. - De tvingas ut i den svarta sektorn eller till bidragsberoende.

I den mån man ser det som ett problem att folk inte får tillräcklig köpkraft av sina arbetsinkomster, finns det en lösning som inte saboterar arbetsmarknaden: ett bidrag till alla medborgare lika för alla.
medborgarlön?  Då kommer vi till den ideens svaga punkt,vilken nivå skall en medborgarlön eller bidrag till alla arbetslösa ligga på? ingår pensionärer i gruppen?
Hur finansierar man ett sådant system ? Skall bli intressant att se Bo:s åsikter då hans föreslagna skattesystem inte har medborgarlön utan ett försäkringssystem som skall täcka in arbetslöshet eller sjuklighet.
Är du konsekvent,Bo eller har du börjat se svagheterna i ditt system? Ulf

 

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #75 skrivet: 03 dec-16 kl 12:03 »
Den lösning jag landade i för arbetskraftens ledighetsförsörjning var obligatoriskt sparande på individuella trygghetskonton av samma andel av bruttolönen som nu kallas arbetsgivaravgift eller egenavgift. - Man ödmjukar sig då inte längre för statsanställda kontrollörer som skall bedöma om man är ömklig nog för att vara berättigad till bidrag eller har besvär med att skaffa intyg att man är för sjuk för att arbeta utan lever på egna pengar och tar ledigt från jobbet utan att behöva förklara varför.

Tar pengarna på trygghetskontot slut, är man i samma läge som de arbetslösa och min lösning för deras del är garanterat existensminimum och bas-sjukvårdsförsäkring om man ställer upp med sin arbetskraft samma tid som den heltidsarbetande måste använda för att få ihop till inkomstskatten. - Och att detta existensminimum fungerar som grundavdrag före skatt på inkomst.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #76 skrivet: 03 dec-16 kl 13:25 »
Vad tänker du att man skall göra om man är för sjuk för att kunna arbbeta av sin medborgarlön?

Hur tror du att det skall finnas pengar till fattigas medborgarlöner när de stora skattebetalarna i ditt system själva får välja vart deras skattepengar går?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #77 skrivet: 03 dec-16 kl 13:35 »
Hur tror du att det skall finnas pengar till fattigas medborgarlöner när de stora skattebetalarna i ditt system själva får välja vart deras skattepengar går?

frågan har ställts flera gånger och Bo har fortfarande inte svarat...

och väg in följande från tidigare idag
I framtiden betalar svenskar för svenskars försvar och diverse andra folkslag som häckar här, får betala för sina.
och det är ju inte orimligt att gissa att Bo vill att svenskar i så fall ska kunna välja att skattepengarna ska gå till svenskars medborgarlön [om de nu ska kunna välja att skattepengarna ska få till svenskars försvar] och att diverse andra folkslag får betala för sina egna medborgarlöner ....

Bo står för en smutsig människosyn som för tankarna till 30-talet och som tur är så är hans drömsamhälle ett samhälle som väldigt få andra accepterar

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #78 skrivet: 03 dec-16 kl 15:19 »
http://www.dn.se/debatt/orimligt-att-hushallen-ska-bara-upp-banksystemet/


 (Och jag är smartast i detta sällskapet, - tro inte något annat.)

precis samma säger blivande president Trump samtidigt som han vräker ur sig den ena dumheten efter den andra.
Men det finns en likhet med Bo förutom ett stort ego. bägge är fascister och strävar mot diktatur. deras samhällsbild är en röra och några vettiga förklaringar till hur det skall funka ges inte,bara snömos som rör till det ännu mer. men det behövs kanske en stor skalle  för stora tankar.
En gång i tiden läste jag igenom "Mein kampf". lika förvirrade tankar där och inga lösningar. Alla vet hur det idealsamhället slutade men nu vill Bo köra ett varv till... ulf

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #79 skrivet: 03 dec-16 kl 17:32 »
Vad tänker du att man skall göra om man är för sjuk för att kunna arbbeta av sin medborgarlön?

Hur tror du att det skall finnas pengar till fattigas medborgarlöner när de stora skattebetalarna i ditt system själva får välja vart deras skattepengar går?

Du har alltså starka misstankar om att det aktuella spenderandet av skattemedel inte är i vårt intresse och att det skulle satsas helt annorlunda om vi haft reell makt och inte bara en låtsasdemokrati.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser