Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa gäss  (läst 16087 gånger)

Seb

  • Inlägg: 22
    • Blekinge
Funderar på att skaffa gäss
« skrivet: 04 feb-06 kl 09:15 »
Fråga till er som har gäss: hur fungerar gässen tillsammans med andra djur? Har hört att de kan vara ganska elaka av sig...Vi har redan ankor, kaniner, hundar å en katt...Gässen skulle vara frigående på sommaren liksom ankorna. Tack på förhand!  :)
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #1 skrivet: 04 feb-06 kl 12:20 »
Dom andra djuren går undan för gässen.

Seb

  • Inlägg: 22
    • Blekinge
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #2 skrivet: 04 feb-06 kl 13:08 »
Tack för svaret! :) Skulle gärna vilja veta lite mer om hur det är att ha gäss från er gässägare.
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #3 skrivet: 05 feb-06 kl 11:14 »
Det är inte svårt att hålla gäss, dessutom är det trevligt.

De behöver ett skjul, som de knappt använder ens i en skånsk vinter. Mina föredrar att värpa vid trappan, och då får jag plocka äggen där.

Herr Mårten inger respekt, och därför finns det mindre risk att det kommer objudna gäster. De vaktar gården mycket bra.

Andra husdjur rör de vanligen inte.

Gässen är en av de viktigaste trivselfaktorerna hos oss.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

orloff

  • Gäst
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #4 skrivet: 05 feb-06 kl 21:12 »
Tänk också på att Gäss bajsar STORA högar. Inte trevligt att ha de lösa i hela trädgården.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #5 skrivet: 05 feb-06 kl 23:11 »
Två saker som jag tycker är viktiga. Gäss är betesdjur och behöver grönbete under den del av året som det finns. Stora gäss skiter större högar än små, men efter solsken så kommer regn och då finns inre högarna längre, om man inte stänger inne dem i små snuskiga rastgårdar förstås. Gäss är simfåglar och behöver åtminstone så mycket vatten att de kan simma några tag om de ska trivas och ha en bra tillvaro. Jag tycker mycket om gäss, de har ett slags värdighet som inga andra husdjur kan matcha.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #6 skrivet: 06 feb-06 kl 11:05 »
Och gäss är fantastiska betesdjur!
Och gäss är utmärkta parasitsanerare för får!
Och gäss är utmärkta på att producera mycket sommarkött på lite vinterfoder!
Och gäss är otroligt charmiga fåglar!
Och gäss ger dig många chanser att prata med okända nyfikna människor!
Och gäss är väldigt snälla mot andra arter av betesdjur!
Och gäss blir inte slagna av höken!

Skaffa gäss!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #7 skrivet: 06 feb-06 kl 11:53 »
Visst bajsar gäss, fattars annars! De gödslar och klipper gräset.  Defintivt inga "dumma" djur.

Mina gäss struntar i potatisblasten, och lukar landet.

Jag har åtta på vintern, och de äter då spannmål, på sommaren så många som det blir efter dom, och gås ätes mitt i veckan, kan det bli bättre!
« Senast ändrad: 06 feb-06 kl 11:53 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #8 skrivet: 09 feb-06 kl 16:39 »
Gäss är trevliga! Vi har 2 Ölandsgäss, en hona och en hane. De går ute fritt på dagarna och jag tycker inte att de skitar ner så förfärligt mycket. Efter någon dag har skiten torkat upp och är det stora högar där de ligger, är det lätt att plocka upp högarna, om man vill.

Mina bor i ett stallbås, där jag har kutterspån på golvet (vilket behöver rensas upp och bytas ibland) med vattenhink och matho. Jag har en värplåda i ena hörnet med halm i. Tänk på att gäss behöver en hög värplåda, så att de får plats med halsen, och inte en fyrkantig som för hönorna.

Jag släpper in dem varje kväll. De går inte in själva som hönorna gör. Jag har en rutin där jag säger "Gå in!"  :) och går sedan bakom dem och leder dem mot stalldörren. Det fungerar för det mesta  ;). På dagarna får de gå ute. Vintertid håller de sig precis utanför stallet och är det för kallt vill de inte gå ut alls. Lägg litet halm i stalldörren som de kan ligga på så att de inte förfryser fötterna, så kan de vara ute nästan hela året.

Jag ger dem fri tillgång till allfoder för höns, havrekross och korn hela året men de äter inte så mycket av detta på sommaren pga gräset.

Vi har höns också och gässen brukar jaga dem, men det är inga problem för hönsen springer undan.

Vatten på sommaren har vi löst genom att ha två stora byttor bredvid varandra av hårdplast (mjukplast biter de sönder). En bytta är ungefär 50 x 80 cm. Det verkar räcka för dem, så länge de kan gå i och ligga i vattnet och vända sig utan större besvär.

Vintertid löses vattenproblemet med en hink utomhus (även inomhus som sagt) som jag byter vatten i 2 ggr om dagen. Hinken måste vara så djup så att de kan doppa huvudet i den och sedan kasta upp vatten på rygger och magen och därefter tvätta sig.

Honan börjar lägga ägg i slutet av februari/början av mars. Förra året lade min 30 st och då ungefär 2 st på 3 dagar. Det är stora fina och tunga ägg. Vill man inte ha gässlingar, tar man bara bort äggen efter hand, så lägger sig inte honan. Jag har hört att de inte är fullvuxna förrän vid 2 års ålder (men jag vet inte). Vi har inte tagit gässlingar av våra än och vår hona blir 2 år till sommaren. Jag väntar nog ett tag till.

Att ha gäss kan alltså rekommenderas! Lycka till!


Loggan

  • Gäst
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #9 skrivet: 09 feb-06 kl 20:13 »
Hej!
Jag köpte mina gässlingar daggamla och satte dem under en stor höna, det tog nåt dygn för dem att vänja sig men sen dess bor de med hönorna, sover i ett hörn och går in själva när det blir mörkt.  De älskar vatten, men hatar att simma. Jag har försökt valla ner dem till ån några gånger, men det blir alltid fiasko, så nu har jag gett upp... När de var små så var det många som varnade mig för att de skulle bli folkilskna som vuxna, men de håller sig lite trivsamt i bakgrunden, förutom när det vankas äpplen och plommon, då äter de ur handen på en.
I år har tyvärr räven tagit två så det är bara en hane och hona kvar.
De kommer från en kommersiell gåsfarm och verkar vara sterila så det blir tyvärr inga ungar, men någon gång i framtiden ska jag nog skaffa nya gäss och ha en stor flock varje sommar!


Jag tycker absolut att man ska pröva att skaffa gäss!
Lycka till!

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #10 skrivet: 10 feb-06 kl 13:31 »
Skulle vilja påpeka några saker...

Gäss (och speciellt ölandsgäss) bör inte få för kraftigt vinterfoder. Ett knappt hekto spannmål/dag räcker gott.
Risken är annars att de börjar värpa innan parningarna kommer igång, och att de dessutom blir så tunga att parningen inte fungerar.
Morötter är också omtyckt, speciellt på senvintern.

Under sommarhalvåret skall betesdjur (som gässen är) gå på bete, och då behöver de inget annat foder alls.

Att ge gäss tillgång till vatten inomhus brukar jag avråda ifrån. De är nämligen fåglar med höga krav på renlighet, men som gärna grisar ner. Ströbädd fungerar inte om det blir så blött som gässen ställer till det.

Gäss är fertila redan som ettåringar. Däremot verkar andelen befruktade och kläckta ägg variera kraftigt från år till år.
Överhuvud taget är detta med "gåsaår" ett märkligt och vissa år svårförklarat fenomen...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #11 skrivet: 10 feb-06 kl 20:43 »
Det är riktigt, man får "svältföda" gässen för att de inte ska börja värpa för tidigt, men öka maten redan i januari, det har visat sig gå bra hos mej. Värpningen börjar i början av mars, vilket här i Skåne är en lämplig tid. De första äggen brukar jag äta, och först efter fjärde ägget brukar jag få hög kläcknings%.

Funderar du på att skaffa gäss, GÖR DET!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #12 skrivet: 10 feb-06 kl 21:22 »
Hej!
Jag har också några frågor om gäss.

Hur mycket mark behöver man till ett par gäss?

Jag hade tänkt att ha skånegäss, jag har hört att de inte flyger så bra och att man då kan ha ett lågt stängsel.
Såg en annons på blocket för ett par skånegäss födda 2005,
dessa kostade 1100 kr för paret, är det en rimlig summa?

Sen har jag tänkt på att dom väsnas, med tanke på grannar. Är det mest när dom ser främlingar som dom blir aggressiva och väsnas?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #13 skrivet: 10 feb-06 kl 21:32 »
Det finns de som vill betala 1100:- för skånegäss, dock är de då noga med att det är renrasiga skånegäss.

Skånegåsen är inte den bästa värparen, men den är stor och växer fort.

Vanligen är gässen korsningar med italiensk gås, och ser ändå ut som skånegäss, fast lite mindre, och därför mer passande till dagens storlek på hushåll och ugn.

Vill du ha hobbydjur och värna om skånegåsen, så köp dom, men ska du producera mårtensgäss, så skaffa en  renrasig skånegåshane och och tre fyra renrasiga italienska gäss.

De italienska värper mycket fler ägg, och produkten blir bra.

Du kan naturligtvis även använda korsningar i aveln, och betala några hundra per gås, eller knappt en hundring för en gässling som är stor nog att beta.

Du väljer själv vad du vill ha gässen till, och vilka.

Alla gäss såväl renrasiga som korsningar är mycket trevliga djur.

Gäss ger ljud när något ovant inträffar, och gillar inte främlingar på tomten, annars är det inte mycket väsen.
« Senast ändrad: 10 feb-06 kl 21:35 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #14 skrivet: 11 feb-06 kl 19:42 »
Tack Mikael Olsson för dina kommentarer och klokar åd om Ölandsgäss. Jag visste inte att det räckte med bete på sommaren. Mina får foder då också men jag märker att de inte äter så  mycket. Till sommaren kommer jag att ta bort det fodret enligt ditt råd!

Min Oskar Gås skriker högt av och till! Det kan nog störa grannar om du bor i tätbygd. Själv tycker jag det är trevligt, men det beror på var man bor kan jag tro.

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 18:52 »
Vad gäller arealbehovet så är min erfarenhet (ölandsgås) att 1/3 ha hyfsad vall räcker till 30-35 gäss (avelsdjur med gässlingar). När de har varit fler så har jag varit tvungen att utöka hagen en aning under juli och framåt för att betet skall räcka.
För ölandsgås är således ca 90-100 djur / ha lagom, och då finns det plats för några får ibland också!
Om man har mycket rödklöver i vallen bör man harva över några gånger under säsongen för att den skall gå ur. Gäss (åtminstone mina) gillar inte rödklöver, men vitklöver går bra.

Själv uppfattar jag inte 1 hekto havre som "svältkost" för gässen...

Vad gäller priset på djur så rekommenderar lanthönsklubben 600:- / djur. Då avseende djur med genbanksintyg.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #16 skrivet: 28 dec-14 kl 20:35 »
Hur ville det vrar med gäss i Varmland då?
Vinterstid specielt!

Vi har ofte ned mot -25 (inte ifjol dock)
Vi har et gammalt timrad grishus som kunde funka - inte isolerad dörr dock.
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #17 skrivet: 29 dec-14 kl 13:40 »

För ölandsgås är således ca 90-100 djur / ha lagom, och då finns det plats för några får ibland också!



Betyder det att för 9-10 gäss så räcker det med en gräsmatta på 10 gånger 10 meter, året runt?


Tillägg: Jag läste att man behöver "About 100m2 of good short grass per goose" på denna sida: http://daisychain.hubpages.com/hub/How-to-care-for-geese-natures-natural-ecological-lawn-mowers
« Senast ändrad: 29 dec-14 kl 13:51 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Re:Funderar på att skaffa gäss
« Svar #18 skrivet: 29 dec-14 kl 20:28 »
Betyder det att för 9-10 gäss så räcker det med en gräsmatta på 10 gånger 10 meter, året runt?


Tillägg: Jag läste att man behöver "About 100m2 of good short grass per goose" på denna sida: http://daisychain.hubpages.com/hub/How-to-care-for-geese-natures-natural-ecological-lawn-mowers

Hur tänkte du nu? Mvh

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #19 skrivet: 30 dec-14 kl 12:02 »
Jag tänkte nog en nolla fel.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser