Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt av is i luftvärmepumpen.  (läst 12575 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #40 skrivet: 05 jan-19 kl 13:47 »
Att bygga in pumpen lär inte funka. pumpen skall ha fri tillgång till luft och möjligtvis kan man sätta ett regnskydd typ skärmtak över. utan fri tillgång till luft lär problemet förvärras då pumpen tar värme från luften som alltså inte cirkulerar fritt.  Problemet är väl snarare att pumpen har ett grundläggande fel.Experimentera när man inte vet felet kostar nog mer än det smakar.  En 11 år gammal pump lönar sig inte att kosta på. De nya premiumpumparna ger oändligt mer än din nuvarande och kostnaderna för ny pump har dessutom gått ner. du kan idag få en toppump för mellan 15-20 tusen inkl. montering.  Tänk dock att köpa en som är anpassad för svenskt klimat och där försäljaren ger de garantier som man bör förvänta sig.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #41 skrivet: 19 jan-19 kl 16:44 »
Den 25 december senast jag avisade pumpen nu. Nu skulle det bli snö så då åkte grillskyddet på igen. Men jag täpper inte till fram eller bak. Det är fri tillgång på luft ut ock in. Jag skulle vilja testa med en genomskinlig plastlåda över. Det får bli nästa expriment.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #42 skrivet: 19 jan-19 kl 17:20 »
Sätt INTE dit något skydd över värmepumpen under normal drift, gör det ENDAST då den har misslyckats med automatavfrostningar och du måste tina av den för hand.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #43 skrivet: 21 jan-19 kl 18:21 »
ag har haft värmepump och gjort några nybörjarfel.

1. För låg temperatur där innerdelen sitter. Pumpen måste ha innerdelen i värme för att kunna frosta av ytterdelen.
Sitter den i en hall och man stänger hallen och drar ner pumpen på 10 grader ibland för att spara på värmen när man exempelvis eldar med ved i övriga huset så frukar man få problem med isbildning.

2. Byggt in pumpen så att luften inte kunde flöda fritt runt den. Det går åt massvis med luft runt pumpen.

3. Inget tak. Vilket gjorde att det dorppade vatten från husets tak ner på pumpen och den blev full med is. Nu kör jag med detta tak ca 70 cm över pumpen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-000934/

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #44 skrivet: 21 jan-19 kl 21:53 »
Problem 3. undviker man enklast genom att sätta utedelen på en gavel, inte på en av husets långväggar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #45 skrivet: 22 jan-19 kl 09:51 »
Problem 3. undviker man enklast genom att sätta utedelen på en gavel, inte på en av husets långväggar.

Exakt!
Så vi löste det med ett extratak. Vilket blev så bra att jag nog skulle ha taket även om pumpen satt på en gavel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser