Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?  (läst 7236 gånger)

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Nån som kan tipsa om ett mindre växthus, 4-5 m2, av typen stålstomme med mjukplast som är lätt att sätta upp o lätt att plocka ner.

Sneckenströms har ett som är åtta kvadratmeter men det är för stort. Men gärna nåt liknande.
http://www.sneckenstrom.se/drivbankar-vaxthus/polytunnel-tunnelvaxthus-8-kvm.html

 :-*
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-14 kl 17:44 »
Hej!
Jag har nyss köpt ett med stålstomme o armerad plast på Bauhaus.
1,995:- Det är 108*260 och 226 högt, ser rejält ut.
Fick veta att det ska vara lite knixigt att montera ner.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-14 kl 08:18 »
Jag har köpt ett pyttelitet växthus och planerar att eventuellt köpa fler. Jag ska odla tomater i det så jag har fått bygga om det lite för att få det att passa mina ändamål.

Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-14 kl 08:19 »
Fördelen med flera små växthus är att man kan anpassa så att det inte tar mer plats än man behöver :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-14 kl 08:01 »
Hej!
Jag har nyss köpt ett med stålstomme o armerad plast på Bauhaus.
1,995:- Det är 108*260 och 226 högt, ser rejält ut.
Fick veta att det ska vara lite knixigt att montera ner.

Hej o tack. Det är nåt sånt jag är ute efter. Men jag hittade inte det på bauhaus hemsida. Köpte du det i butik eller på nätet?
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-14 kl 20:07 »
Jag har haft ett sånt där litet skåpväxthus. Det är väldigt praktiskt, kan lätt flyttas efter omständigheter.
Problemet var, att plasten ganska snart blev helt spröd, och gick sönder.
Att sätta dit ny plast på metallstommen är inte så lätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-14 kl 14:07 »
Hej o tack. Det är nåt sånt jag är ute efter. Men jag hittade inte det på bauhaus hemsida. Köpte du det i butik eller på nätet?

Hej!
Förlåt för mitt sena svar. Det finns inte på deras hemsida konstigt nog. Bara i butik. Hoppas du funnit något som passar dig  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-14 kl 14:20 »
Hej o tack. Det är nåt sånt jag är ute efter. Men jag hittade inte det på bauhaus hemsida. Köpte du det i butik eller på nätet?

Jag köpte ett liknande på Jem&Fix ifjol, också för 1995:- . Det var ett extra erbjudande och det kostade några hundra mer i ordinarie pris. Tror att de har extrapriser varje år om de inte har det just nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #8 skrivet: 02 apr-14 kl 12:38 »
Jag bor i Hälsingland o här finns varken Bauhaus el. Jem&Fix. ;D

Så det blir väl till att beställa från nätet nånstans. Funderar på att beställa från dessa:

http://www.kmsdirect.co.uk/magento/index.php/polytunnelsgreenhouses

Behöver bra höjd på huset så det går in både gurka o tomater..

"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #9 skrivet: 14 apr-14 kl 15:41 »
Jaha, nu kom det ett reklamblad från Jula om ett litet växthus, 1.90x1.30, som bara kostar 399 spänn. Det lät ju perfekt tänkte jag och skulle ha köpt två stycken om det inte vore för att det är gjort i PVC som tydligen kan avge giftiga gaser..... >:D Smart att ha ett sånt miljövidrigt material i ett växthus! Polyetenplast skall det ju vara i växthus!!!

Läs mer på
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/pvc/

"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #10 skrivet: 14 apr-14 kl 16:40 »
Jaha, nu kom det ett reklamblad från Jula om ett litet växthus, 1.90x1.30, som bara kostar 399 spänn. Det lät ju perfekt tänkte jag och skulle ha köpt två stycken om det inte vore för att det är gjort i PVC som tydligen kan avge giftiga gaser..... >:D Smart att ha ett sånt miljövidrigt material i ett växthus! Polyetenplast skall det ju vara i växthus!!!

Läs mer på
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/pvc/


Det är inte alls perfekt plasten på min gick sönder redan efter ca två veckor. Fick laga med tejp. Sen på höstkanten var det bara att kassera plasten totalt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-14 kl 08:18 »
Detta är en intressant fråga tycker jag.  Vad kan man ha för sorts plast,  som håller ¨åtminstone ett par säsonger,  och inte är skadlig?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #12 skrivet: 19 apr-14 kl 19:42 »
PVCplasten som finns i tex växthuset från Jula innehåller ju sk. "mjukgörare" som är kemiska ämnen som gör plasten mjuk helt enkelt. Dessa mjukgörare avdunstar dock när plasten åldras och plasten blir därmed hårdare och sprödare och kanske spricker till slut. Det är dessa mjukgörare, ofta ftalater, som kan vara hälsovådliga.
Det skall alltså vara bättre med tex polyetenplast till växthus enligt ekobyggportalen. PVCplast kan lukta rätt illa när den är ny. Som jag förstått det är det mjukgörarna som luktar illa när de avges till luften.
Jag hade ett litet växthus i grön armerad mjuk polyeten för flera år sedan och det luktade inte illa och det höll i tre säsonger innan det sprack på nåt ställe. Så det var bra tyckte jag. Köpt på Lidl för en billig peng... ;D Det skulle säkert hållt längre om jag förvarat plasten i uppvärmt utrymme på vintern. Det låg i boden i minusgrader.
"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Mindre växthus i mjukplast, lätt att sätta upp o ta ner?
« Svar #13 skrivet: 14 jun-14 kl 22:05 »
Jag köpte detta växthustält från Jula för några veckor sedan. Det höll bara en vecka fast det bara blåste normala sommarvindar. Det är sytt och då är plasten perforerad och gick sönder väldigt lätt. Jag reklamerade det och köpte ett "riktigt" i aluminium och kanalplast istället.

calleve

  • Inlägg: 13
    • Västergötland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser