Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flyttbara hus  (läst 6078 gånger)

Eulalia

  • Gäst
flyttbara hus
« skrivet: 03 nov-04 kl 12:53 »
En sak jag har undrat mycket över:
Är det väldigt komplicerat att plocka isär ett hus, eller snarare att plocka ihop det igen?  
Hur lång tid kan det ta? Är det mycket som går sönder?
Är det vettigt överhuvudtaget, eller kostar det mer i tid än själva materialet i nyskick skulle kostat? ???


Någon som varit med om att ta isär en kåk + bygga upp den igen?
Man kanske inte nödvändigtvis behöver bygga ihop den på exakt samma sätt igen...

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:flyttbara hus
« Svar #1 skrivet: 03 nov-04 kl 14:08 »
Om huset är byggt på en fabrik (typ Älvsbyhus) och står på krypgrund eller på en betongplatta är det inget större problem att plocka ner och flytta. Vår egen kåk är en timmerkåk. Sådana går (gick)också lätt att flytta. Den flyttades 1905 från södra sidan av älven till nuvarande plats på norra sidan i samband med Laga Skifte.

Jag känner en polare som köpte ett hus i inlandet. på exekutiv auktion. (Sålde tomt och innanmätet). Flyttade det till Norrfjärden (ligger 2 mil norr om Piteå). Sparade över 400´000 på det hela jämfört med att bygga nytt. Han har bott där i en sju-åtta år nu och funderar på att plocka ner huset igen och sätta upp den i Stockholm. Beror på hur det faller ut med tomten i Stockholm. Han beräknar att tjäna mellan 0,5 och en miljon på det hela.

En annan kompis, just nu är han ordförande i vår Bygdeförening, flyttade sin kåk förra sommaren från Nybyn (en by) till nästa by som heter Holmträsk. Han flyttade träd, alla växter, garage, veranda och fiskdamm - dvs rubbet. Nu har en utsikt över Holmträsket, som är en sjö.

En annan gosse jag känner köpte ett hus för ( 90´000) och satte upp kåken nu i somras. Han gjorde dessutom en tillbyggnad.

Är du händig och kan göra mycket själv eller kan skaffa folk som jobbar billigt och huset man köper är billigt så fungerar det ganska bra. Det bror på vad du värderar din egen timtid till. Tillhör man inte den ekonmiska nomenklaturen i Sverige så är det nästan alltid billigare att göra saker och ting själv, även om det tar längre tid. Bara nman vet någorlunda vad man gör. Man kan alltid fråga. Man kan alltid anlita någon för det jobb man inte kan göra själv.

Billigaste nya Älvsbyhus (motsvarande) kostar cirka en miljon. För halva den summan kan man få tag i ett bra hus från något utflyttningsområde.

Eulalia

  • Gäst
Re:flyttbara hus
« Svar #2 skrivet: 03 nov-04 kl 14:48 »
Hej Anders, tack för info..
Nyare modulhus samt timmerkåkar är alltså enkla, hur är det då med fritidshus av typen som visas här?
Såna bortskänkes ju ofta, är dessa lite mer trixiga att plocka isär än en timmerkåk?
Byggda lite mer i "lappteknik" menar jag..

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=64;action=display;threadid=2257




Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:flyttbara hus
« Svar #3 skrivet: 03 nov-04 kl 16:14 »
Små hus lyftes hela. Står de på plintar så brukar det gå bra. Man kan alltså lyfta upp hela huset med en hjullastare (med förlängningsgafflar) och placera den på en lastbil (trailer eller liknande beroende på hur stort det är). Kommer man inte åt med en hjullastare får man använda sig av en kranbil som lyfter upp huset.

Det är omöjligt att utifrån bilder och/eller beskrivning säga om det går. Har man bild och beskrivning så tar man kontakt med ortens firma som har lämpliga grejer. Så får de avgöra.

Att plocka ner ett hus bit för bit tror jag inte på. Det blir bara förstört då. Tänk bara på att ha någonstans att placera det hela på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser