Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsvirkeshus och lerklining  (läst 9901 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Korsvirkeshus och lerklining
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:59 »
Camilla Söderstjerna (Camilla)
 Fre 13 Okt, 2000 - 00:35
--------------------------------------------------------------------------------
Vi har börjat riva runt i vårt nyköpta gamla hus, och hittade, under lager av gipsskivor, tretexplattor och masonit, väggar av korsvirke, fyllt med lersten (obrända tegelstenar) som var lerklinade och kalkade på insidan. (Utvändigt är det ett lager "riktiga" tegelstenar i fyllningen och över det hela panel)

Nu undrar jag: Vad göra med dessa väggar?

Det vackraste tycker jag hade varit att laga lerkliningen på insidan och ev måla med kalkfärg, men det kanske är kallt och opraktiskt? Behöver man isolera väggarna? Måste man regla upp och sätta gipsskivor på väggarna som "alla andra" gör? (tycker det är så fult!  )

Någon som har egna erfarenheter?
 
Susanne
 Fre 13 Okt, 2000 - 18:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
jag skulle råda dig att inte sätta upp något på
väggarna invändigt - lerteglet är ett
isoleringslager, som dessutom andas,
förutsatt
att du inte sluter till lungan ... Om du lagar
"lerlagret" på insidan så försök ta reda på om
det är vanlig gammaldags cement eller om
det är
ännu mer gammaldags kalkbruk som är
använt. Du
kan få problem om du lagar cement med
kalkbruk,
helt enkelt för att det inte fäster så bra.

Målning görs förslagsvis med limfärg som du
blandar själv. Grundrecept är 10 kg krita, 5
liter vatten och limlösning (0,2 kg
cellulosalim+5 liter vatten).

Du kan naturligtvis kalka men det smetar och
fäster dåligt på cement.

Vi hörs!
 
Camilla
 Lö 14 Okt, 2000 - 08:59
--------------------------------------------------------------------------------
Vad bra! Ska kolla mer vad det är för material på väggarna. Det känns som lera iallafall. Det måste man väl kunna kolla om man löser upp lite av det i vatten?
Hur ser man skillnad på cement och kalkbruk förresten?

Tack så hemskt mycket för receptet på färg! Det låter jättebra, så det tänker jag testa. Hade funderat lite på det där med kalk, men som du skriver smetar det ju av sej, och det skulle antagligen kännas som om man bodde i ett stall!  
 
Susanne
 Lö 21 Okt, 2000 - 07:26
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vet inte hur man ser skillnad på cement
och
kalkbruk, men jag skall kolla om det går att få
reda på något säkert tips.

a propos färgreceptet:
blötläggning av kritan: Ta ett tillräckligt stort
kärl för att rymma hela volymen. Häll i vattnet
och häll därefter kritan så¨att en konisk topp
bildas. Rör inte om. Låt stå över natt. Kritan
skall då ha absorberat vattnet

limblandningen: följ instruktioner på
förpackningen

blanda till slut samman rubbet

Lycka till! Vi hörs!
Susanne  

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Korsvirkeshus och lerklining
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 08:12 »
Lerklining brukar bestå av lera och ramfilsspån, gamla myrstackar, hackad halm, tagel eller vad som finns lokalt som bindemedel. Ibland använder man koblaja också som ger en viss elasticitet. Man lägger på ett tjockt lager som man låter torka, sen ett tunnare som jämnar till och fyller ut ev. sprickor. Det blir tätt och varmt på vintern, och svalt på sommaren. Jag har enbart (utifrån) panel, timmervägg tätat med mossa och tapetserade lerklinade väggar och det är så varmt och gosigt så!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser