Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man kunna veta...?  (läst 4673 gånger)

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
Hur ska man kunna veta...?
« skrivet: 01 jul-09 kl 00:06 »
Jag ska få hem ett litet gäng med dagsfärska Hedemorakycklingar. (Det är inte genbanksbäbisar)
Hur i hela friden ska man kunna veta att det är renrasigt?
Eller att det är Hedemora ö.h.t, alla dunbollar ser ju likadana ut i mina ögon  ::)
Bara att lita på säljaren eller?

Hur gamla brukar de vara när man kan se könsskillnad ungefär?

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 06:55 »
Ja, det viktigaste är att du köper av en som är seriös i sitt uppfödande.  :)  Du ser skillnad under uppväxten och lär dig snart se vad som är tupp och höna.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 10:26 »
Citera
(Det är inte genbanksbäbisar)
Hur i hela friden ska man kunna veta att det är renrasigt?

Det kan du inte veta om du inte köper kycklingar med genbanksintyg.
Det finns inget annat sätt att vara säker på det.
Gotlandskaniner, genbank.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 22:40 »
Jag ska få hem ett litet gäng med dagsfärska Hedemorakycklingar. (Det är inte genbanksbäbisar)
Hur i hela friden ska man kunna veta att det är renrasigt?
Eller att det är Hedemora ö.h.t, alla dunbollar ser ju likadana ut i mina ögon  ::)
Bara att lita på säljaren eller?

Vilken konstig fråga! Eftersom det inte är från genbank, så är du väl inte intresserad av att vara med och bevara rasen. Då spelar det ju ingen som helst roll om det är renrasigt eller inte, utan då är det väl samma kriterier som för rashöns som gäller "ser det ut som en **** så är det en ***". Eller?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-09 kl 23:15 »
Vad var det för konstigt med den frågan? Vi är en hel del människor som har höns för att det är trevligt och vi vill ha ägg för husbehov.  Men det kan väl ändå vara roligt att veta vilken ras det är? Så länge det inte finns blodtypade individ märkta höns så får man väl lov att lita på säljaren. Oavsett om det är genbank eller inte. Vissa höns är det lättare att se ev inkorsningar på än andra. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-09 kl 11:10 »
Vilken konstig fråga! Eftersom det inte är från genbank, så är du väl inte intresserad av att vara med och bevara rasen. Då spelar det ju ingen som helst roll om det är renrasigt eller inte, utan då är det väl samma kriterier som för rashöns som gäller "ser det ut som en **** så är det en ***". Eller?


Inte ett dugg konstig fråga!
Alla har vi väl varit nybörjare, eller hur?
Jag vill ha Hedemorahöns för att de verkar trevliga, vi hade såna när jag var barn.
Jag tycker det är jättebra att det finns de som bevarar raser genom genbank, men vi som vill ha en liten flock för husbehov. Och att jag inte skulle vara intresserad av att bevara rasen känns lite som ett påhopp. Det är inte tänkt att vi ska starta nån uppfödning. Vi vill ha en flock trevliga höns och få våra egna ägg som kommer från höns vi vet har det bra! Eftersom det ska vara Hedemorahöns jag köpt så vill jag ju gärna att det ska vara så oxå, och jag får som någon annan skrev lita på säljaren.

Jag tycker iaf att det ska bli skoj att få ha de här hönsen från dagsfärska kycklingar och kunna följa deras utveckling :)

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 11:12 »
Vad var det för konstigt med den frågan? Vi är en hel del människor som har höns för att det är trevligt och vi vill ha ägg för husbehov.  Men det kan väl ändå vara roligt att veta vilken ras det är? Så länge det inte finns blodtypade individ märkta höns så får man väl lov att lita på säljaren. Oavsett om det är genbank eller inte. Vissa höns är det lättare att se ev inkorsningar på än andra. 
Mvh Charlotte

Tack, du verkar förstå mig :)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 13:12 »
Citera
Jag vill ha Hedemorahöns för att de verkar trevliga, vi hade såna när jag var barn.
Jag tycker det är jättebra att det finns de som bevarar raser genom genbank, men vi som vill ha en liten flock för husbehov. Och att jag inte skulle vara intresserad av att bevara rasen känns lite som ett påhopp. Det är inte tänkt att vi ska starta nån uppfödning. Vi vill ha en flock trevliga höns och få våra egna ägg som kommer från höns vi vet har det bra!

Av vilken anledning tror ni att vi med genbank har våra höns ?  :)
Jag har en liten flock hedemora av samma anledningar: trevliga, husbehov...
Jag har ingen särskild uppfödning annat än att de hönor som vill ruva får ruva.
Förutom det så vill jag att lantraserna ska bevaras så varför inte vara med i genbanken när jag ändå vill ha hedemora ?

Jag förstår din fråga, man vill ju ha det man betalat för att få och inget annat.
Tyvärr så säljs det en del korsningar som lantrashöns
och som sagt utan g.b. intyg kan du inte vara säker.

Det är ju trevligt med kycklingar oavsett ras.  :)
Lycka till med dina kycklingar !
Gotlandskaniner, genbank.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 15:01 »
utan g.b. intyg kan du inte vara säker.

Fast det kan du inte med genbanksintyg heller, iom att djuren inte varken individmärks eller blodtypas som sagt. För även en som har genbank kan  också fuska om den skulle ha lust med det. Det går inte att kontrollera om denne har tagit ett djur som "ser ut som en hedemora" och släppt in bland de riktigagenbanksdjhur han har...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #9 skrivet: 03 jul-09 kl 15:49 »
Fast det kan du inte med genbanksintyg heller, iom att djuren inte varken individmärks eller blodtypas som sagt. För även en som har genbank kan  också fuska om den skulle ha lust med det. Det går inte att kontrollera om denne har tagit ett djur som "ser ut som en hedemora" och släppt in bland de riktigagenbanksdjhur han har...

Exakt!! Så länge djuren inte inividsmärks så är det svårt att påvisa att de verkligen är de rätta. Jag har blivit tvingad att skriva ett nytt genbanksintyg vid en försäljning för att den jag sålt djuren till slarvade bor sitt intyg. Men jag kunde ju inte garantera att det ar samma djur så ev finns det nu 2 flockar med samma intyg  :-X

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #10 skrivet: 03 jul-09 kl 15:58 »
Citera
om denne har tagit ett djur som "ser ut som en hedemora" och släppt in bland de riktigagenbanksdjhur han har...

Har svårt att se varför man skulle vara motiverad att släppa in ett "okänt" djur bland sina genbanksdjur.

Det finns aldrig några 100% -iga garantier för något i livet det är vi nog alla medvetna om.  :)
Jag ser det dock som mycket mindre troligt att bli lurad av någon med genbank.
Att lita enbart på hörsägen borde rimligtvis vara det mindre säkra alternativet.

Citera
Jag har blivit tvingad att skriva ett nytt genbanksintyg vid en försäljning för att den jag sålt djuren till slarvade bor sitt intyg.

Vem kan tvinga dig till det?
Det skulle jag ha vägrat.
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #11 skrivet: 03 jul-09 kl 16:23 »
Har svårt att se varför man skulle vara motiverad att släppa in ett "okänt" djur bland sina genbanksdjur.

Det finns aldrig några 100% -iga garantier för något i livet det är vi nog alla medvetna om.  :)
Jag ser det dock som mycket mindre troligt att bli lurad av någon med genbank.
Att lita enbart på hörsägen borde rimligtvis vara det mindre säkra alternativet.

Vem kan tvinga dig till det?
Det skulle jag ha vägrat.

Genbanksansvarige ringde mig och att vägra skriva var liksom inget alternativ fick jag veta.




LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #12 skrivet: 03 jul-09 kl 16:36 »
Citera
Genbanksansvarige ringde mig och att vägra skriva var liksom inget alternativ fick jag veta.

Jag känner ju inte till fakta i fallet men genbanksansvarig skulle inte kunna tvinga mig att skriva på ett genbanksintyg om jag själv inte vill det.
Vad skulle kunna hända om du inte skrev på ?
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #13 skrivet: 03 jul-09 kl 16:45 »
Vet inte, orkade inte deela med det..

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #14 skrivet: 03 jul-09 kl 16:52 »
Citera
Vet inte, orkade inte deela med det..

Ok men då var det ju ditt val att följa genbanksansvarigs åsikt i frågan.
Gotlandskaniner, genbank.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #15 skrivet: 03 jul-09 kl 17:49 »

Man kan ju köpa ägg från genbank för 2,50 och kläcka i kläckare.
Av hedmora finns det så många djur nu att det inte längre är en hotad ras.
Jag vet för övrigt att mina hedemora är lika äkta som genbankade fast jag inte är med.
De som köper av mig  tror på mig.
Av vilken anledning skulle jag bluffa.
Få missnöjda köpare efter mig hur kul skulle det vara.

« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 17:56 av Lycka »
Hedemorahöns

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 17:52 »
Jag sa att jag inte ville för att jag inte kunde garantera att det var rätt djur men då fick jag veta att vägra skriva ett nytt inte var nåt alternativ. Det var inte mitt val men jag kände att det var bäst att lyda.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #17 skrivet: 03 jul-09 kl 17:54 »
Måste tillägga att tror man i att ICKE genbankade  luras
så varför köper man då inte från genbank .
Det står ju var och en fritt.
Det bästa är väl att alla försöker att ha sunda friska djur samt en god djurhållning.
Sen kan man ha rashöns eller lanthöns det är upp till var och en vad man gillar.
men man måste väl inte hela tiden bara sabla ner på
ditt eller datt.
Jag tycker för övrigt att jag har fått massor av goda kontakter här,på denna sida.
Lärt mig massor och själv delat med mig.
Alla älskar vi höns.
« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 18:02 av Lycka »
Hedemorahöns

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #18 skrivet: 03 jul-09 kl 18:23 »
Lycka  :-*

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #19 skrivet: 03 jul-09 kl 18:47 »
Tack  Nettis ;D
Hedemorahöns

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-09 kl 19:01 »
 :-[

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #21 skrivet: 03 jul-09 kl 19:05 »
Citera
Det var inte mitt val men jag kände att det var bäst att lyda.
Hur kan du påstå att det inte var ditt val ?
Man har väl alltid ett val ?
Varför "lyda" om det inte känns rätt ?  :)

Citera
Det står ju var och en fritt.
Det bästa är väl att alla försöker att ha sunda friska djur samt en god djurhållning.
Sen kan man ha rashöns eller lanthöns det är upp till var och en vad man gillar.
men man måste väl inte hela tiden bara sabla ner på
ditt eller datt.

Jag håller helt med om detta, har aldrig påstått något annat.  :)

Naturligtvis finns det "äkta vara" även utanför genbanken men frågan var hur man kan vara säker på att de är äkta.
« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 19:23 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #22 skrivet: 03 jul-09 kl 19:17 »
Jag fick förklarat för mig att jag inte hade nåt alternativ så det var bara att vackert skriva ett nytt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #23 skrivet: 03 jul-09 kl 19:21 »
Genbanksansvarig är väl den som har ansvaret för att genbanken sköts korrekt, då är det ju inte konstigt om man följer vad den personen säger att man ska göra? Det skulle jag också ha gjort. Om inte de ansvariga vet hur genbanken ska skötas, vem är det då som vet?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #24 skrivet: 03 jul-09 kl 20:17 »
Citera
Jag fick förklarat för mig att jag inte hade nåt alternativ så det var bara att vackert skriva ett nytt.
Ja du skrev ju det.
Jag tycker att tvinga någon till något är mycket allvarligt.
Så eftersom jag tog ditt ord bokstavligt var jag intresserad av att veta på vilket sätt du kunde bli tvingad och vad följderna skulle bli om du vägrade.
Men det hade du ju inget svar på ?

Om genbanksansvarig hade rätt el. fel i sin åsikt i det här fallet är inget jag tänker diskutera eftersom jag inte vet något om det.
Visst ska man kunna lita på genbanksansvarig men att bli tvingad är en annan sak.
« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 20:19 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #25 skrivet: 03 jul-09 kl 20:27 »
Det är ett par år sen och jag minns inte riktigt varför jag var tvungen att skriva ett nytt, vad som skulle ske annars. Men jag kände mig tvingad av nån orsak som jag då lyckligtvis har förträngt.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #26 skrivet: 03 jul-09 kl 20:45 »
Citera
Det är ett par år sen och jag minns inte riktigt varför jag var tvungen att skriva ett nytt, vad som skulle ske annars. Men jag kände mig tvingad av nån orsak som jag då lyckligtvis har förträngt.

Ok, jag tycker det är tråkigt att du kände dig tvingad.

Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #27 skrivet: 03 jul-09 kl 20:47 »
Hade jag varit säker på att det verkligen var de djuren jag hade sålt året före så hade det varit lugnt.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #28 skrivet: 03 jul-09 kl 20:59 »
Jag vill ha Hedemorahöns för att de verkar trevliga, vi hade såna när jag var barn.
Jag tycker det är jättebra att det finns de som bevarar raser genom genbank, men vi som vill ha en liten flock för husbehov. Och att jag inte skulle vara intresserad av att bevara rasen känns lite som ett påhopp. Det är inte tänkt att vi ska starta nån uppfödning. Vi vill ha en flock trevliga höns och få våra egna ägg som kommer från höns vi vet har det bra!

Det var inget påhopp och jag förstår faktiskt inte hur du kan tolka det så? Slutsatsen att du inte är intresserad av att bevara rasen drog jag genom att du skrev att det inte är genbankskycklingar du köpt. Lantrashönsen bevaras i genbank. Djur utanför genbanken är inte med i bevarandet. Svårare än så är det inte. :)

Ingemar

  • Gäst
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #29 skrivet: 03 jul-09 kl 22:20 »
Rätt underlig diskussion....
Jag är en av många som har mina lanthöns - och för den delen andra lantrasdjur med - till husbehov och för att de är trevliga. Det är klart att visst kan det sjabblas i någon genbank någonstans, men vill man vara med och bevara något är det ju i genbanken.
Köper man djur utanför genbanken vet man faktiskt inte vad det är. Det är ju mer än tjugo år och kanske lika många generationer de kan ha varit utanför den koll som faktiskt finns. I genbankerna finns de djur som kan härledas säkert och som är de som man kan säga säkert härstammar från ursprungsbesättningarna.
Genbankerna består av vanliga människor ;)


Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #30 skrivet: 03 jul-09 kl 23:47 »
Frågan är vilket mål man har med sin hönshållning.

Vill man bevara en lantras måste man såklart göra det i genbank.

Vill man bara ha en flock höns av lantras behövs ingen genbank.

Nu vet jag inte hur det funkar med höns, men för kaniner är det väldigt bra om köparna får genbanksintyg även om de inte tänker ha genbank själva. Då kan djuren nämligen i ett senare skede komma att tas upp i en genbank. Det kan vara värt att tänka på.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #31 skrivet: 04 jul-09 kl 00:08 »
Jag ska få hem ett litet gäng med dagsfärska Hedemorakycklingar. (Det är inte genbanksbäbisar)
Hur i hela friden ska man kunna veta att det är renrasigt?
Eller att det är Hedemora ö.h.t, alla dunbollar ser ju likadana ut i mina ögon  ::)
Bara att lita på säljaren eller?

Hur gamla brukar de vara när man kan se könsskillnad ungefär?


For å forsøke å spore litt tilbake til temaet!

Små kyllinger er det aldri godt å vite med  ;)
Så du hvordan hønsen ble holdt der de kommer fra? Finnes det flere raser der?
En av trekkene til Hedemora er jo allsidighet.. så du burde ha en gjeng med kyllinger som har lik "form" men forskjellige farger  :D
Så kan det jo klart dukke opp ukkhøns, 5 tår og fjær på bena...
Du finner det best ut med å ta en skikkelig snakk med der du har fått de i fra.. finn ut mest mulig om forfedrene  ;)
Du kan begynne å se forskjell .. tja... rundt 6-8 uker eller noe ca.... husker ikke helt jeg...  ;)
Jeg har 2 stk. jeg klekket til påske og de har jeg klart å se forskjell på lenge nå...
Tuppen får ofte mere farger på fjærene... men trenger ikke alltid å få det  ;)
Har du noen som har mørk "hud" ?
Kam og ben? Det er jo et av særtrekkene til Hedemora... Den grå flotte kammen de kan få  :D
Du finner mere om Hedemora her:  http://safari.til1000.net/honer/hedemora.htm

 :D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur ska man kunna veta...?
« Svar #32 skrivet: 04 jul-09 kl 07:01 »
Frågan är vilket mål man har med sin hönshållning.

Vill man bevara en lantras måste man såklart göra det i genbank.

Vill man bara ha en flock höns av lantras behövs ingen genbank.

Nu vet jag inte hur det funkar med höns, men för kaniner är det väldigt bra om köparna får genbanksintyg även om de inte tänker ha genbank själva. Då kan djuren nämligen i ett senare skede komma att tas upp i en genbank. Det kan vara värt att tänka på.

Det är precis samma sak med fjäderfän som med kaniner! Alla lantraserna bevaras enligt samma genbanksprincip! Hedemorahöns och mellerudskanin. Gotlandshöns och gotlandskanin...ingen
skillnad!

En anledning till att den säkra delen av en lantras bevaras inom en genbank, är att det inte skall behöva göra någon skada, om andra delar av mer eller mindre rasrena lantrasdjur används och utnyttjas utanför genbanken! Genbankens existens gör lek och experiment ofarliga. Det är med andra ord ingen fara om man standardiserar svarthönan och tävlar med den i skönhetstävlingar eller provar om blommehönsinblandning ger längre värpintensitet på hybrider, om det finns en genbank i botten.
« Senast ändrad: 04 jul-09 kl 07:53 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
addebadde, Jona d, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser