Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KRAV PÅ UPPFÖDARNA!  (läst 19584 gånger)

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« skrivet: 09 jul-09 kl 21:47 »
Hårdare krav på dokumentation och uppföljning av sålda valpar som ska kunna visas upp när (om) kennelkonsulenten kommer på besök.
Uppfödaren ska FAN inte medvetet kunna sälja till oseriösa köpare och sen stå fri från vad som händer hunden.

Amstaffen är en het och populär ras bland ynglingar. Ett vapen är det, inget annat.
Många låter hundarna sitta i övertäckta burar i 10 timmar om dan. Tas bara ut för en snabb rastning och sen "vid behov". (som skydd alltså; inte hundens behov)

Det får f*n bli nån ändring på sån här skit. Typiskt mes-svenskt att inte våga ställa krav.  >:(

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-09 kl 21:59 »
Nu är du ute och reser. De uppfödare jag känner är mycket noga i sina val av valpköpare och det kan gå fel ändå. Dessutom räknas en valp som en vara och uppfödaren kan inte ha anspråk på en såld valp. Nu är det dock inga sk "kamphundsuppfödare" jag känner men jag vet att de finns seriösa där också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 22:08 »
Nu är du ute och reser. De uppfödare jag känner är mycket noga i sina val av valpköpare och det kan gå fel ändå. Dessutom räknas en valp som en vara och uppfödaren kan inte ha anspråk på en såld valp. Nu är det dock inga sk "kamphundsuppfödare" jag känner men jag vet att de finns seriösa där också.

Du känner bara en liten del. Gå in på Tradera eller Blocket och kika om du törs.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 22:09 »
Och du känner till varenda uppfödare på Blocket och vet att de är oseriösa?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 10:15 »
Du känner bara en liten del. Gå in på Tradera eller Blocket och kika om du törs.

Förstår inte riktigt vad du menar att vi ska hitta på Blocket, men jag är säker på att du kan förklara det ::)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 10:27 »
 Säljs hundar på Tradera?
 Och HUR många är dom där många amstaffarna som sitter i bur?
 Visst finns det många hundar som far illa på olika sätt även här men ibland känns det lite som om folk tittar för mycket på Djurpoliserna och allt vad programmen heter och tror att det är precis lika illa i Sverige...
 Vi har en annan kultur när det gäller hur vi förhåller oss till våra husdjur och en annan mentalitet vad det gäller att anmäla varandra om vi ser missförhållanden.
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 14:36 »
Säljs hundar på Tradera?
 Och HUR många är dom där många amstaffarna som sitter i bur?
 Visst finns det många hundar som far illa på olika sätt även här men ibland känns det lite som om folk tittar för mycket på Djurpoliserna och allt vad programmen heter och tror att det är precis lika illa i Sverige...
 Vi har en annan kultur när det gäller hur vi förhåller oss till våra husdjur och en annan mentalitet vad det gäller att anmäla varandra om vi ser missförhållanden.
                               Mvh
                            Charlotte


Ja, det säljs hundar överallt. Även på Tradera.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #7 skrivet: 10 jul-09 kl 15:00 »
Den ena tråden efter den andra...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #8 skrivet: 10 jul-09 kl 15:32 »
Den ena tråden efter den andra...

Sommarlov?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #9 skrivet: 10 jul-09 kl 17:46 »
Förstår inte riktigt vad du menar att vi ska hitta på Blocket, men jag är säker på att du kan förklara det ::)
Anette

Men Skogsmullan då glömde du mig :o! Jag som var övertygad om att du skulle svara på mitt inlägg :'(  Jag har letat som en tok på blocket men förstår fortfarande inte vad du menar för jag har inte hittat en enda övertäckt bur i hundannonserna utan bara bilder på hundar ??? Letade bland vapen också men inte ens luftgevären var övertäckta :-\ Snälla du kan du inte förklara för mig som bara är en stackars okunnig liten människa och inte alls på din nivå :-[
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #10 skrivet: 10 jul-09 kl 17:55 »
Ja, det säljs hundar överallt. Även på Tradera.
Jag lyckas i alla fall inte hitta några hundar till salu på Tradera.
Jag har handlat en hel del hundgrejor och roliga "Rasprylar" som tex nyckelringar och klistermärken med "min" ras, men jag har aldrig budat på nån valp :)
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #11 skrivet: 11 jul-09 kl 17:43 »
 :o  Underbara människor!  :-*

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #12 skrivet: 11 jul-09 kl 21:12 »
Min älskade hustru brukar följa hunderiet på Blocket, och även följa med på Tradera. På Tradera har hon aldrig sett någon hund eller vakp till salu. Däremot är Blocket ledsam läsning.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #13 skrivet: 11 jul-09 kl 21:56 »
Citera
Däremot är Blocket ledsam läsning.
Bitvis ja, men som ren annonsplats tycker jag Blocket är en positiv företeelse, som ger en bra möjlighet att nå ut med en vara!
Alla hund annonser är inte av ondo. Tycker faktiskt det är rätt lite omplaceringar där just nu! Visst blandraser, men att hundarna är blandraser är inget bevis på oseriös säljare ???
Däremot tror jag fler misslyckade hundägare annonserar ut sina hundar nu än innan Blocket, då jag tror många hundar avlivades. Det anser jag är ett större fel, för att hunden är blandras och ägaren okunnig, innebär inte att hunden är fel i sig!

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #14 skrivet: 11 jul-09 kl 21:59 »
Visst finns det många hundar som far illa på olika sätt även här men ibland känns det lite som om folk tittar för mycket på Djurpoliserna och allt vad programmen heter och tror att det är precis lika illa i Sverige...
 Vi har en annan kultur när det gäller hur vi förhåller oss till våra husdjur och en annan mentalitet vad det gäller att anmäla varandra om vi ser missförhållanden.

Amen. Jobbade i Dallas och Houston rätt många år och fy fan vilken mentalitet. Animal Cops Houston är INGEN överdrift. När jag flyttade tillbaka till Sverige så är det en sån markant skillnad hur folk generellt förhåller sig till hundar.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #15 skrivet: 11 jul-09 kl 22:07 »
Min älskade hustru brukar följa hunderiet på Blocket, och även följa med på Tradera. På Tradera har hon aldrig sett någon hund eller vakp till salu. Däremot är Blocket ledsam läsning.

Ja, man blir inte gladare av att kolla där. Har slutat, för jag orkar inte se all skit.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #16 skrivet: 12 jul-09 kl 10:55 »
En enkel fråga Skogsmullan: Vad är all skit??? Hur tycker du man ska vara för att vara en bra uppfödare osv? Vilken typ av hundhållning tycker du man ska eftersträva?
Dessa saker framgår inte av dina inlägg, bara att det finns mycket som är fel. Kan du precisera dig lite blev det kanske enklare att föra en saklig diskussion?

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #17 skrivet: 12 jul-09 kl 11:17 »
Det är så att jag egentligen är för trött mentalt för att skriva här. Har skrivit artiklar och debatterar med myndigheter och organisationer, där är jag verkligen saklig. Det har liksom tagit musten ur mig.
Så, nu lämnar jag denna sajt för ett tag.  :-\


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #18 skrivet: 12 jul-09 kl 11:40 »
 ??? ??? ??? Så varför inte visa ett brev? En artikel? här????

murtorpet

  • Gäst
SV: KRAV PÅ UPPFÖDARNA!
« Svar #19 skrivet: 12 jul-09 kl 12:37 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:52 av murtorpet »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser