Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här som bor i husvagn?  (läst 12783 gånger)

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #60 skrivet: 26 dec-18 kl 16:45 »
God Jul!

Vi stortrivs också i vagnen. Struntkonsumtionen har nästan försvunnit helt och på det stora hela så har glädjen ökat och stressen minskat.

Postat med Alternativ.nu´s app


God jul! :-)

Ja det blir ju så. För mig är 1 sak in - 1 sak ut,för jag har verkligen inte plats för onödigheter. Det är en frihet att äga så lite.
Och tid som förut gick till att städa och dylikt, den ägnar jag åt annat nu. Mer tid utomhus. Syr, stickar, lär mig nya tekniker. Umgås mer med familj och vänner.
Som du skriver: glädjen ökar och stressen minskar.  :)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #61 skrivet: 27 dec-18 kl 05:32 »
Jag känner en som bor i en husvagn på en stor campingplats året om. Han tycker inte det är något problem eftersom han har tillgång till campingens duschar och tvättstuga. Han sa att han står folkbokförd på svågerns företagsadress och att säkert många fler skulle bo på campingen om det var lov att folkbokföra sig där. Minns att en av hans närmsta grannar var en vanlig student och att den killen hade en snygg bil och han sa att om han hyrt en vanlig studentlya så skulle han verkligen inte haft råd med bil.

Stefan Bylund

  • Inlägg: 1
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #62 skrivet: 29 dec-18 kl 00:22 »
Hihi, ja de som bor i husvagn vet att 25 är att ta i. Men att hålla ett konstant gradantal på 17,18,19,20 eller vad du nu vill är svårt. I och med att vid kyla tappar en vagn 1-4 grader i timmen. Alltså stor skillnad. Blåser det kan det öka eller minska beroende på hur man står. Lyser solen eller inte?
Så om du tror att du altid kommer ha 17 eller 18 får du nog förbereda dig på en överraskning. Iåfs så kanske de inbyggda ”konvektor” modellerna är bättre. Men ett löst du köper för 300 på jula och 400 på biltema är lite kinkiga på termostaten samt hur de placeras i vagnen.
Ibland är det helt plötsligt 28 inne? Ställer om, oj vakna i 15-16.

Du får helt enkelt prova dig fram. Läste om en som hade satt bubbelplast på fönstren. Det skapade en typ av 3-glasfönster. Men lite suddig in/utsyn men ljus och en del värme som kom in iallafall. SAmt gardin framför dörren. Detta skulle ha minskat kalldrag väldigt mycket.

Men vagnen kommer nog avgöra i slutet

Vad är det för lik som inte klarar av att hålla 21c inne om pannan är inställd på det...?
Helt seriöst, om jag ställer in min panna på 21 grader så har jag 21 grader i min husbil, väggarna är varma och någon kondens har jag inte problem med.. i min Sprite Alpine -69 ned enkelglas och glasfiber isolering så var vintercamping ett problem, men inte ens min polar 530 -75 hade dessa problem ni talar om...folk har campat i fjällen i 40 år utan att frysa...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #63 skrivet: 29 dec-18 kl 12:30 »
Min kontorsvagn var från 60-talet och jag hade ett lös-stående elelement på 1000W med termostat som värmekälla för pannan var slut. Har för mig det var en Sprite det också.

Träffade ett par för 12 år sedan som precis blivit pensionärer, sålt kåken och köpt en fin husbil med golvvärme. Jättefint boende och möjlighet att variera sin omgivning hur lätt som helst. När jag tittade på bilen så var den riktigt genomtänkt. Och jämför jag de vanliga bilarna jag haft från 60-talet med de från förra decenniet så är det ju som natt och dag. Men jag tycker det hände mycket slutet 70 början 80 på bilsidan, så husvagnarna borde ha haft ett utvecklingshopp där också.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #64 skrivet: 30 dec-18 kl 09:43 »
Ja jag kan säga som så, att fryser gör jag inte.  :D

Pannan fungerar perfekt och jag kan välja precis vilken temperatur jag vill ha här inne. Jag verkar trivas bäst i 19 grader hittills.
Ställer jag in pannan på en temperatur så håller den det. Skulle kunna ha 25 utan problem om jag ville det.
Något extra element eller liknande behövs inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #65 skrivet: 30 dec-18 kl 09:56 »
Låter bra. När köldknäpparna kommer i januari-februari med temperaturer nedåt -30 får du testet på kylan.

Se upp med snön på taket bara. Lite snö är bra för isoleringen (och ser trevligt ut) men det kan bli tyngder på ett husvagnstak. Jag har en 70-talare står som  ungarna sover i ibland, och den ser jag till att det inte ligger för mycket snö på när den börjar mjukna på vårkanten. Husvagnen verkar tåla snön dessförinnan, men när snön blir blöt så blir det annat tryck.

 

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #66 skrivet: 30 dec-18 kl 12:12 »
Låter bra. När köldknäpparna kommer i januari-februari med temperaturer nedåt -30 får du testet på kylan.

Se upp med snön på taket bara. Lite snö är bra för isoleringen (och ser trevligt ut) men det kan bli tyngder på ett husvagnstak. Jag har en 70-talare står som  ungarna sover i ibland, och den ser jag till att det inte ligger för mycket snö på när den börjar mjukna på vårkanten. Husvagnen verkar tåla snön dessförinnan, men när snön blir blöt så blir det annat tryck.

Jag hade -20 på juldagens morgon och det gjorde iaf ingen skillnad alls, så jag är inte så orolig. Och då har jag bara elvärmen igång, jag kan ju komplettera med gasolen om så behövs.

Ja jag rensar taket på både vagn och tält när det blir mycket. Snabbt gjort så lika bra att hålla efter det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #67 skrivet: 30 dec-18 kl 20:52 »
Ja, tältet kan det gå snabbt utför med annars.

Det är extra skönt att titta ut på ovädret från ett litet bra krypin, det kommer ju närmre. Hoppas du får bra med snö och lite lagom "oväder" så du får lite extra känsla i ditt boende så här första vintern.

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #68 skrivet: 30 dec-18 kl 23:38 »
Ja, tältet kan det gå snabbt utför med annars.

Det är extra skönt att titta ut på ovädret från ett litet bra krypin, det kommer ju närmre. Hoppas du får bra med snö och lite lagom "oväder" så du får lite extra känsla i ditt boende så här första vintern.

Ja tältet är jag rädd om, så jag håller noga koll.

Häromnatten var det snöblandat regn, så det droppade liksom hårt på taket. Myyysigt att ligga i sängen och lyssna på. :-)

Gott nytt år!  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #69 skrivet: 30 dec-18 kl 23:41 »
 :)

Gott nytt år!

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #70 skrivet: 04 jan-19 kl 16:56 »
Spännande med stormbyar när man bor i husvagn.  :o :D
Men, det gick bra. Vagnen står kvar och tältet höll. Inget flyttade sig och inget gick sönder. Puh.

Har betalat min första elräkning och det landade på 1100 kr för december för både värme och annan el, nästan exakt på kronan vad jag räknat med så jag är nöjd.

Alldeles saligt nöjd med mitt boende.  :-[

GandalfGra

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #71 skrivet: 05 jan-19 kl 09:49 »
ni som har er husvagn på någon annans mark, hyra? hyresavtal?

IkaPika

  • Gäst
SV: Någon här som bor i husvagn?
« Svar #72 skrivet: 05 jan-19 kl 16:58 »
ni som har er husvagn på någon annans mark, hyra? hyresavtal?

Jag bor hos min f.d. sambo/bästa vän. Betalar en liten hyra men något avtal har vi inte skrivit, det behövs inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser