Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hundras  (läst 2582 gånger)

Ruinmannen

  • Inlägg: 6
Vilken hundras
« skrivet: 08 feb-09 kl 14:43 »
Vilken hundras är bäst om man vill han en hund som vaktar boskap och skyddar mot angrepp från rovdjur?

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Vilken hundras
« Svar #1 skrivet: 08 feb-09 kl 16:25 »
Hade du sagt renar istället för boskap hade jag föreslagit lapsk vallhund.
Men jag vet faktiskt inte hur de är med kosser å slikt.

Lev mjukt
/Lotta

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Vilken hundras
« Svar #2 skrivet: 08 feb-09 kl 16:34 »
Ovtjarka eller liknande raser. De är stora och kan leva med flocken.
Det finns många sådana raser, men de har så konstiga namn så jag kommer inte ihåg dem, förutom ovtjarka :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Vilken hundras
« Svar #3 skrivet: 08 feb-09 kl 18:01 »
Är inte Maremma oxå nån sån flockvaktarhund?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken hundras
« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 18:28 »
Maremma, Ovtjarka, Pyrenéer, Estrela, Kangal, Tibetansk Mastiff , Kuvaz, Kommodor m.fl är framavlade för att vakta boskap. Detta innebär all typ av boskap: kor, får, getter, hästar höns osv. Det är en fråga om prägling på det/de djurslag de ska vakta.
Lapsk vallhund är en vallhund i första hand och ingen utpräglad vakthund.

De ovanstående raserna är genetiskt ganska närstående och anses av många ha samma ursprung och Tibetansk Mastiff anses vara en av de mest ursprungliga.

Det är stora, självständiga hundar som kan fatta egna beslut. De har alltid hängande öron och rör sig i flocken med en trött "look". Hunden är alltid lägst i rang i sin flock och huvudinsatsen är att varna, skydda och vakta flocken mot alla typer av faror, både rovdjur, fåglar och annat som utgör ett hot för flocken. I första hand varnar den inkräktaren med skall. Den ställer sig mellan faran och flocken, ofta flyttar den flocken från faran. Men den backar inte om hotet kvarstår. Har man fler hundar samarbetar de och delar upp arbetet.

De lever hela tiden med sin flock normalt sett.


LottaLuvin

  • Gäst
SV: Vilken hundras
« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 18:39 »
Lapsk vallhund är vallhund i första hand. Så sant. Men vaktar trots det sina renar rätt fint. Men nu är det ju inte aktuellt förty och emedan trådskaparen inte undrade om ren.

Lev mjukt
/Lotta

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Vilken hundras
« Svar #6 skrivet: 13 feb-09 kl 15:40 »
När jag pratade med folk från rasklubben för tibetansk mastiff på MyDog så sa de att tibben var utdömd som vakthund pga att det blivit bortavlat, och att den numera bara funkar till sällskap/utställning.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vilken hundras
« Svar #7 skrivet: 14 feb-09 kl 00:52 »
vad jag vet så menas tibetansk terrier med "tibbe" och en tibetansk mastiff är något helt annat. tibetansk terrier är en grupp 9 hund, om tibentanska mastiffen vet jag inget.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mistah

  • Inlägg: 35
SV: Vilken hundras
« Svar #8 skrivet: 14 feb-09 kl 06:09 »
Nej, det var mastiff som menades då vi pratade om just den rasen, de kallade den så då det förmodligen var lättare än att upprepa hela rasnamnet gång på gång.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken hundras
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 07:44 »
mistah, jag har också diskuterat detta med flera i föreningen och de har en helt annan syn. De vill hemskt gärna att den ska komma till sådan användning.
Dessutom importeras fortfarande hundar från Tibet och det finns någon i Tyskland som håller dem som boskapsvakt + en jag känner i USA.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser