Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!! Svullna ögon...allergireaktion?? Mimosa acacia??  (läst 5711 gånger)

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
För att göra en lång historia halv kort så har min ena tik som är ute hos en fodervärd blivit svullen i ögonen, började lite, knappt märkbart i fredags, men i lördags så var dom klart uppsvällda...Till saken hör oxå att på tisdag kväll började hon bli hängig och hade inte kissat sen tisdag em, så onsdag morgon så åker vi till en stor djurklinik och dom tar alla prover dom kan, röntkar och gör UL på alla organ, hon kissar så dom tar urin prov på henne. Men hittar absolut inget fel. så vi får åka hem fler tusen fattigare, men med en "medicinsk frisk hund" som var skönt, men fortfarande hängig, Vet. trodde på hormoner då hon löpt för någon vecka sen. men iaf i fredags så började hon bli svälld som sagt, och lite stel i nacken fick vi en kännsla av, så jag ringer ner till Strömsholmsdjurklinik som har helg öppet och får där svaret att det kan inte vara hjärnhinneinflamation (hon har ingen feber, och har inte haft det under hela tiden hon varit hängig heller) men de svullna ögonen kunde ju tyda på ögoninflamation så hon tyckte att vi skulle tvätta och avvakta att om det inte skulle bli bättre så skulle vi åka till Vet. här hemma på måndag, så idag är det måndag, ögonen hade inte blivit bättre, snarare sämre? Så det blrv besök hos Vet. där hon tyckte att det var en allergi reaktion! och att vi skulle ha åkt in direkt, men vi hade ju ringt strömsholm och dom bad oss avvakta. men om det är en allergi reaktion vad har hon fått det av?? Hon får ju samma mat som hon ätit i fler år, ett bra å känt foder men det kan ju ha hänt något under tillverkningen??? Eller fått i sig något ute?? Jag och fodervärden satt å spånade...då kom hon på att hon hade några kvister Mimosa(acacia) (tror det heter så, typ busk/träd med gula boll formade blommor) stått på en hylla ovanför där tiken har sitt vatten! Kan det vara så?? Någon som har någon erfarenhet av den växten? kan den framkalla allergi?? Jag har noll koll?? Hjälp mig att få någon rätsida på det här!
// Kharro en MYCKET orolig matte...
« Senast ändrad: 15 dec-08 kl 22:11 av Kharro »
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: HJÄLP!! Svullna ögon...allergireaktion?? Mimosa acacia??
« Svar #1 skrivet: 16 dec-08 kl 15:47 »
Vet inte hur det är med hundar, men jag är allergisk mot mimosa....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: HJÄLP!! Svullna ögon...allergireaktion?? Mimosa acacia??
« Svar #2 skrivet: 16 dec-08 kl 16:15 »
Mimosa har en väldigt skarp doft och "mjölar" mycket. Personer som reagerar på andra skarpluktande blommor reagerar ofta på mimosa också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser