Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgget med tre killingar = problem?  (läst 5268 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Dvärgget med tre killingar = problem?
« skrivet: 01 jan-11 kl 10:48 »
Jag hittade tre nyfödda och pigga killingar i gethuset idag! Skönt att allt hade gått bra eftersom modern var jättestor. Nu undrar jag, kan hon klara av tre killingar själv? Räcker mjölken? I somras fick hon också tre och efter några veckor låg en av dem död i hagen, helt utan förvarning, så då tänkte vi att den kanske hade fått för lite mjölk utan att vi hade begripit det.

Tacksam för tips här! Avvakta lite och kolla hur det går? Stödmata en eller alla killingarna? Ta undan en från mamman helt och hållet och mata den vid sidan om?
harstorp4.se

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-11 kl 16:38 »
har inga getter,men får.får en tacka 3 brukar jag stödmata alla!
bara i fall att
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 17:07 »
Vad ger du dem?
harstorp4.se

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 18:32 »
pontus lammnäring.det är vad man kan köpa här
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-11 kl 18:43 »
Flytande, i babynappflaska?
harstorp4.se

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 19:07 »
Vanlig nappflaska med en napp med ovalt hål har funkat bäst för mig.
Tänk på att få rätt spädning av mjölken! I regel dubbla mängden vatten till getter jmf till fåren. Bra är också att ge E-vitamin med Selen enligt flaskans dosering finns på Granngården. Efter två veckor kan Du ge dem mjölken på ett stort blomsterfat med bra kant. lägg nappen med den färgglada ringen på i fatet så förstår killingarna bättre vad det rörsig om de första gångerna. Det blir mycket tid sparad på detta sätt! Tid som Du kan använda för att tex väga dem varje dag!
Tänk på att vara mycket noga med hygienen!
Från och med vecka två skall de ha en låg bunke med friskt vatten hela tiden. Så här års bör det vara handvarmt. Därtill lite extra gott hö som bara de kommer åt!
Lycka till och giv alla killingarna extra mjölk!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 19:55 »
Tack för nedlagd tid och goda råd! Hur bråttom är det att komma igång och stödmata, tror ni? Killingarna är tidigast födda igår kväll och jag har sett att alla tre buffar på mammans juver utan att bli bortkörda. Idag är det lördag och vi har ingen mjölkersättning hemma. Kan det vänta till måndag, eller måste vi försöka ordna det imorgon?
harstorp4.se

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 19:59 »
har jag inte haft lammnäring hemma på helg,har jag tagit mjölk hos kobonden.vet inte hur bra den är till getter dock.
verkar dom hungriga och skriker?annars kan du nog vänta.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Per Gynt

  • Gäst
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 20:10 »
Har iinte geten mjölk? Dvaerggetter är ju kända för att få flere killingar utan problem och drikker alla tre är det väl ingen fara.

Sussilo

  • Gäst
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 22:14 »
Grattis till trillingarna! Varför ingripa om allt fungerar normalt? En killing som inte mår bra står ofta kutryggig med alla fyra klövarna tätt ihop och ser olustig ut. Jag skulle bara kolla att det kommer mjölk ur spenarna och att de alla diar. Behöver friska killingar stödmatas, ska de först dia  mamman om hon har mjölk och därefter få flaskan.
« Senast ändrad: 01 jan-11 kl 22:27 av Sussilo »

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #10 skrivet: 01 jan-11 kl 23:15 »
Å, det är inget som tyder på att något är fel just nu. Jag är bara lite stressad eftersom en killing dog för oss i somras, när samma get fick tre (egentligen fyra, faktiskt, men nummer fyra var liten som ett snöre och kunde inte ens stå upp - dog redan någon timme efter födseln). Någon sa att en get inte kan föda upp tre killingar eftersom hon bara har två spenar. Men det låter på er som att jag kan avvakta lite och se hur det går för dem innan jag sätter in dropp...
harstorp4.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 10:26 »
Jag skulle kolla så att ingen av dem förlorar i kraft och livlighet, då kan det bli svårare att få upp deras kondition igen, att de alla får dia, någon kanske behöver hjälp vid skiftgången vid mammas tuttar, känna försiktigt på deras magar som inte ska vara insjunkna och även i munnnen. Killingar som inte diat på ett tag är ofta kalla i munnen. "Dropp" skulle jag vänta med om allt är normalt :) ;).
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 10:37 av Sussilo »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 18:36 »
Om alla tre "buffar" på juvret verkar allt ju OK! :D
En tanke jag fick, när jag läste detta glädjande, var att ge geten lite extra istället för att kladda med extra mjölk! Om Du ger henne 1 dl betfor (kolhydrater) + 1dl havre (protein) + 1 dl linfrökaka (fett) +1 morot morgon och kväll så borde mjölkfabriken orka ett extraskift. Väljer Du detta så ge henne också en liten hink med foderkrita (för häst) utöver Mineralfoder för får och Viltsten + Vanlig NaCl-sten.
Och gärna tallris!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 20:12 »
Bra tips! Tack. Vi hade fabror och faster (som kan kor) på besök och de tyckte att det var bättre att försöka höja mjölkproduktionen än att mata killingarna, eftersom det snarare skulle hämma mjölken. Sedan tyckte vi att en av killingarna var lite krum, hängig och utanför, så jag fick råmjölk (från ko) att ge henne och var ute med nappflaskan nu. Hon drack väl några droppar, men sedan såg jag alla killingarna dia på mamman, så det verkar som att de ordnar upp det själva. Nu sover vi gott i natt och hoppas att allt är lugnt imorgon...
harstorp4.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 06:56 »
Mjölkproduktionen stimuleras av diandet. Jag skulle se upp så alla killingarna verkligen får i sig av mammans mjölk och inte bara buffar på juvret. Kan vara svårt att se, men man får vara lite närgången. Verkar någon litet svagare kan man hjälpa den genom att hålla undan ett tuffare syskon medan "svagisen" diar. Berätta hur det går.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #15 skrivet: 03 jan-11 kl 08:16 »
Såvitt jag vet är det standard att dvärggetter får trillingar. Men jag förstår om du vill slippa upprepning av tragedin från i fjol. Lycka till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #16 skrivet: 03 jan-11 kl 13:57 »
Jag skulle mest titta på killingarna.  Om de skuttar och växer som de ska, då får de vad de behöver.  Dvärggetter lär ju vara lite känsliga för överutfodring, men om hon har tre små, borde hon kunna göra av med lite extra näring.  Du verkar ju vara väl bekant med och god vän med Dina getter, så Du har en god chans att se i god tid om någon skulle halka efter, eller om modern tenderar att bli överansträngd.  I övrigt håller jag med Sussilo till 120%!  Inklusive det stora GRATTIS!!!   :-* :-* :-*

(visa oss en bild, vettja!!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #17 skrivet: 05 jan-11 kl 22:23 »
Nu har vi fixat med betfor, linfrö och havre åt den ömma modern, och knattarna ser riktigt pigga ut, bortsett från ett öra som hänger slakt på en av dem. Klämt vid födseln kanske? Har inte hunnit fixa bilder, men de kommer... Tack för allt engagemang!
harstorp4.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #18 skrivet: 05 jan-11 kl 23:19 »
Jag skulle nog snarare gissa på kyla, på örat.  Men det kan såklart vara en mekanisk skada också.  Vi ser fram emot rapporter om hur de artar sig, de små liven!  Alltid lika roligt när det går bra! :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget med tre killingar = problem?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-11 kl 16:23 »
Nu är de tre killingarna tio dagar gamla och nu börjar jag fundera igen: Alla leker och är pigga, men en av dem är mindre än de andra två. Ibland ser vi också att den "krummar" och drar in benen under kroppen. Precis som den där som dog i somras gjorde. De två stora håller ihop nästan hela tiden, men den mindre går ibland lite för sig själv. Vad tror ni?
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser