Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vax hantering  (läst 2582 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Vax hantering
« skrivet: 15 okt-19 kl 00:38 »
För att få fart på forumet under dösäsongen så ställer jag följande fråga:
Hur gör ni för att smälta/ rensa ramar och rena vaxet så det blir riktigt rent?
Vad gör ni med vaxet, byter mot mellan väggar eller säljer och om så vad får ni betalt per kg
Sist jag kollade så kostade mellanväggar 1100:- per / 5 kg, sålde man vaxet rätt av så fick man 100:-/ kg och bytte man in det mot mellan väggar så betalade man 30:- per kg i mellanskillnad, jag får inte ihop matten på detta då det påstås att vi har vaxbrist.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Vax hantering
« Svar #1 skrivet: 15 okt-19 kl 01:01 »
Jag smälter ner ramar i en solar wax extractor och sedan smälter jag det i en skål över vattenbad och filtrerar genom ostduk - två gånger. Annat vax körs också två vändor på spisen, men jag processar ljust och mörkt vax var för sig.

Sen sparar jag det i stora kakor eller gjuter mindre barer.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #2 skrivet: 15 okt-19 kl 01:06 »
Hur omsätter du vaxet till pengar eller mellanväggar? Eller du sparar till sämre tider.
 
Jag smälter ner ramar i en solar wax extractor och sedan smälter jag det i en skål över vattenbad och filtrerar genom ostduk - två gånger. Annat vax körs också två vändor på spisen, men jag processar ljust och mörkt vax var för sig.

Sen sparar jag det i stora kakor eller gjuter mindre barer.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Vax hantering
« Svar #3 skrivet: 15 okt-19 kl 12:35 »
Hur omsätter du vaxet till pengar eller mellanväggar? Eller du sparar till sämre tider.
De flesta här kör väl på inbyte mot mellanväggar, men jag tycker inte det är lönt. Så än så länge har jag mest sparat det på hög. Men nu har jag köpt formar så jag kan göra små rektanglar att sälja och även så att jag kan gjuta blockljus.

Vi får mer än tillräckligt med honung för eget behov och jag har inte lust att sälja honung, men vax är roligt att arbeta med och vi kan använda det till mycket själva (trävax, verktygsvård, salvor, ljus osv), så jag funderar på att fokusera på att få en högre vax-skörd nästa år. Blir det ett överskott så kan jag sälja kanske sälja en del och i så fall vore det kanske bra att försöka producera ljust fint vax (utan nedsmälta köpe-mellanväggar och puppeskal). Jag vet bara inte hur jag ska göra - skattlåda med starter strips i ramarna, eller en helt tom skattlåda som bina får fylla som de vill? Vi får se. :)

Jag har bara fyra samhällen och det är ganska lagom att ha i trädgården, så det blir ju inte jättemycket vax varje år. Förutom förra året då, när The Beast from the East tog kål på 3 samhällen och jag fick smälta ner allt sammans. Då var solvaxsmältaren guld värd!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #4 skrivet: 15 okt-19 kl 15:19 »
Du skall köra med ramar för att du lätt skall få bort bina om du skattar utan bitömmare
Det går åt ca 1 kg honung/ socker för att bygga ut en lågnormalram så att bygga ut ramar är ett bra sätt att minska skörden av honung.
Det jag hade gjort är att när samhället står på ett yngelrum och skattlåda och det är bra drag är att sätta på en låda med ramar med startremsor men möblerat om så att alla honungsramarna hade jämnt fördelat hade hamnat ytterst i bägge skattlådorna och in emellan så hade ramar med startremsor hamnat, efterhand som ramarna är mogna för skörd så plockar du hela tiden i ytterkanterna och sätter i nya ramar med startremsor.
Om det inte är honung som behöver slungas direkt (typ raps) så kan man förvara dom ovan på en eller flera avläggare.
Bina gillar inte tomrummet i deras honungsförråd så dom stänger det rätt fort.
Du kommer att behöva många extra ramar som står redo för när det händer så går det fort och då har du troligen inte tid att spika ram.


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Vax hantering
« Svar #5 skrivet: 15 okt-19 kl 16:19 »
Du skall köra med ramar för att du lätt skall få bort bina om du skattar utan bitömmare
Det går åt ca 1 kg honung/ socker för att bygga ut en lågnormalram så att bygga ut ramar är ett bra sätt att minska skörden av honung.
Det jag hade gjort är att när samhället står på ett yngelrum och skattlåda och det är bra drag är att sätta på en låda med ramar med startremsor men möblerat om så att alla honungsramarna hade jämnt fördelat hade hamnat ytterst i bägge skattlådorna och in emellan så hade ramar med startremsor hamnat, efterhand som ramarna är mogna för skörd så plockar du hela tiden i ytterkanterna och sätter i nya ramar med startremsor.
Om det inte är honung som behöver slungas direkt (typ raps) så kan man förvara dom ovan på en eller flera avläggare.
Bina gillar inte tomrummet i deras honungsförråd så dom stänger det rätt fort.
Du kommer att behöva många extra ramar som står redo för när det händer så går det fort och då har du troligen inte tid att spika ram.
Tack för tipset, det ska jag pröva!

Jo fort går det ju när de väl sätter igång, men så är det ju även när man bara kör på skattlådor som vanligt. Det gäller verkligen att ha allt redo i förväg.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #6 skrivet: 17 okt-19 kl 19:11 »
Hur gör ni för att smälta/ rensa ramar och rena vaxet så det blir riktigt rent?

Solvaxsmältare, och därefter lämnas ramarna till Sveriges trevligaste biredskapsaffär för tvättning. Har annars egen anläggning för att tvätta ramar, men det låga priset på att lämna bort dem för tvättning gör att numera använder jag inte egna anläggningen alls.
Vaxblocken från solvaxsmältaren smälter jag i en gryta och häller genom nylonsil. Därefter antingen gjuter jag nya mellnväggar om tiden räcker till, annars lämnar jag vaxet i block för valsning. Dock behöver man lämna minst 100 kg för att få tillbaks sitt eget vax.


Vad gör ni med vaxet, byter mot mellan väggar eller säljer och om så vad får ni betalt per kg

Se ovan. Kan tillägga att om man har en befintlig biodling och inte expanderar denna, så får man ett överskott av vax, ett rätt bra överskott. Säljer man däremot många avläggare årligen så är det tvärtom ständig vaxbrist.  ;D

Sist jag kollade så kostade mellanväggar 1100:- per / 5 kg, sålde man vaxet rätt av så fick man 100:-/ kg och bytte man in det mot mellan väggar så betalade man 30:- per kg i mellanskillnad, jag får inte ihop matten på detta då det påstås att vi har vaxbrist.

Nu förstår jag inte vad du syftar på i ekvationen? Om du menar det faktum att biredskapshandlarna lägger på rätt hög procent så är du inne på nåt...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #7 skrivet: 17 okt-19 kl 21:50 »
Skall jag köpa 5 kg mellanväggar så kostar det 1100:-
Byter jag in 5 kg vax mot mellanväggar så kostar det 150:- i valsningskostnad vilket innebär att mitt vax är värt 950:-
Säljer jag 5 kg vax rätt av så är mitt vax värt 500:-
Skillnaden på 450:- anser jag att vi blir lurad på för vaxet borde vara lika mycket värt om vi byter mot kontanter, mellanväggar eller glasburkar.
« Senast ändrad: 17 okt-19 kl 22:01 av hofboss »

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #8 skrivet: 21 okt-19 kl 15:29 »
Skall jag köpa 5 kg mellanväggar så kostar det 1100:-
Byter jag in 5 kg vax mot mellanväggar så kostar det 150:- i valsningskostnad vilket innebär att mitt vax är värt 950:-
Säljer jag 5 kg vax rätt av så är mitt vax värt 500:-
Skillnaden på 450:- anser jag att vi blir lurad på för vaxet borde vara lika mycket värt om vi byter mot kontanter, mellanväggar eller glasburkar.

Har du googlat biredskapsfabrikanternas aktieutdelningar de senaste åren?  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #9 skrivet: 28 okt-19 kl 22:16 »
Nyttig info för att slippa vildbyggen.
http://beekeeperlinda.blogspot.com/2011/06/foundationless-frames-need-ladder.html

Tack för tipset, det ska jag pröva!

Jo fort går det ju när de väl sätter igång, men så är det ju även när man bara kör på skattlådor som vanligt. Det gäller verkligen att ha allt redo i förväg.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vax hantering
« Svar #10 skrivet: 29 okt-19 kl 09:03 »
Skall jag köpa 5 kg mellanväggar så kostar det 1100:-
Byter jag in 5 kg vax mot mellanväggar så kostar det 150:- i valsningskostnad vilket innebär att mitt vax är värt 950:-
Säljer jag 5 kg vax rätt av så är mitt vax värt 500:-
Skillnaden på 450:- anser jag att vi blir lurad på för vaxet borde vara lika mycket värt om vi byter mot kontanter, mellanväggar eller glasburkar.

Vänta nu lite, "lurad på", menar du att biredskapshandlarna ska jobba ideellt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser