Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grundad panel  (läst 4003 gånger)

JeHa

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Grundad panel
« skrivet: 28 sep-19 kl 21:26 »
Har precis köpt ett gammalt panelklätt timmerhus som behöver ny fasad omgående...
Pga årstiden behöver panelen väl vara grundad eftersom vi inte kommer kunna måla huset förrän värmen är tillbaks. Givetvis villig måla med en färg som andas för att huset ska må bra i ett par hundra år till.
Men frågan är om det är någon färdiggrundad panel som fungerar ihop med lämplig färg?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #1 skrivet: 28 sep-19 kl 22:03 »
Har precis köpt ett gammalt panelklätt timmerhus som behöver ny fasad omgående...
Pga årstiden behöver panelen väl vara grundad eftersom vi inte kommer kunna måla huset förrän värmen är tillbaks. Givetvis villig måla med en färg som andas för att huset ska må bra i ett par hundra år till.
Men frågan är om det är någon färdiggrundad panel som fungerar ihop med lämplig färg?

Man kan köpa grundad panel på byggmax och själv välja färg.

Men det är väl inte försent att stryka en gång själv...

Och vad är så dåligt så att ni måste plocka ner befintlig?

Möjlighet att måla under tak i detta hus?
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #2 skrivet: 28 sep-19 kl 22:32 »
 Vill du ha en färg som andas gäller bara slamfärg (typ falu) . mig veterligt finns inte den att köpa grundad. Slamfärg fäster bara på ogrundad sågad panel.  slamfärg går att måla ner till 5 grader plus. att låta panel/fasad stå ogrundad över vintern funkar ihop med slamfärg. Värre om man skall ha på oljefärg. moderna vattenbaserade färger skall undvikas då de orsakar röta. Sedan finns ju järnvitriolvarianten som också andas och går att måla på så länge det är plus. ger en grånad träyta med tiden. kräver också obehandlad bräda.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #3 skrivet: 28 sep-19 kl 22:40 »
Mellanstruken panel (08021129) Byggmax.se https://www.byggmax.se/mellanstruken-panel-p08021129

Jag tolkar detta som att man väljer färg, möjligen slamfärg då.

Har även läst att Karl Hedin har detta om man bor i dom trakterna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grundad panel
« Svar #4 skrivet: 29 sep-19 kl 09:10 »
Om man är rädd att inte hinna klart med panelbyte och målning innan vintern, så finns ju möjligheten att måla (t ex med slamfärg) panelen själv innan man sätter upp den.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Grundad panel
« Svar #5 skrivet: 29 sep-19 kl 09:29 »
Träpanel av god kvalitet klarar sig utan färg en vinter. Min pärlspont stod omålad hela förra vintern och det gick hur bra som helst att måla den i somras med linoljefärg. De nedersta varven hade jag linoljat som grundskydd när jag spikade upp dem men det märktes ingen större skillnad mellan de oljade och de som jag inte oljat. Det finns ju hus som stått omålade i hundra år, träet skyddar sig själv. Så ta ingen stress, det klarar sig nog.  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #6 skrivet: 29 sep-19 kl 11:44 »
Mellanstruken panel (08021129) Byggmax.se https://www.byggmax.se/mellanstruken-panel-p08021129

Jag tolkar detta som att man väljer färg, möjligen slamfärg då.

Har även läst att Karl Hedin har detta om man bor i dom trakterna.
Bara för att brädan är röd betyder det inte att den är målad med slamfärg.står faktiskt inte varken vad grundning eller mellanstrykning består av men misstänker en billig plastfärg. Slamfärg målas på obehandlad eller tidigare slamfärgsmålad yta. funkar inte på en yta målad med något annat.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Grundad panel
« Svar #7 skrivet: 29 sep-19 kl 14:12 »
Bara för att brädan är röd betyder det inte att den är målad med slamfärg.står faktiskt inte varken vad grundning eller mellanstrykning består av men misstänker en billig plastfärg. Slamfärg målas på obehandlad eller tidigare slamfärgsmålad yta. funkar inte på en yta målad med något annat.

Nä men man betalar ju själv för färgen, rimligen kan man då välja slamfärg. Den som är nyfiken får ju fråga.

Vill man betala för dyr plastfärg så kan man säkert det med.
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #8 skrivet: 30 sep-19 kl 09:11 »
Nä men man betalar ju själv för färgen, rimligen kan man då välja slamfärg. Den som är nyfiken får ju fråga.

Vill man betala för dyr plastfärg så kan man säkert det med.
givetvis är färgpriset inräknat i brädans pris när den ligger i hyllan. Tror dock inte du kan beställa vilken färgtyp det skall målas med då det målas i line. Brädor med slamfärg är bökiga att transportera så det går nog bort i vilket fall. Hur du får på färgen spelar också in. det finns flera modeller. En line med sprutridå eller med fallridå. slamfärg går att spruta men ger ett dåligt resultat. köra genom fallridå funkar inte med slamfärg.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #9 skrivet: 30 sep-19 kl 10:28 »
Tro gör vi inte i bygghandeln... ;)

Byggmax vet jag inte hur dom jobbar men om man frågar får man veta, nu råkar jag välja att måla mitt själv.


Men handlar man på Karl Hedin så kan man uppenbarligen välja slamfärg. Är detta inte bevis nog på dess existens eller ska vi förneka att produkten finns? Sen kan man ju börja fundera på vilken slamfärg dom målar med men även där lämnar jag över till den riktigt nyfikne.
http://www.abkarlhedin.se/sagverk/gallery/1475754123.5091.pdf

Det är aldrig för sent att ge upp.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Grundad panel
« Svar #10 skrivet: 30 sep-19 kl 13:10 »
En fundering som jag har då och då kom upp igen när jag läst den här tråden:

Vad är det som händer med en bräda på en vägg som man kan undvika genom att måla den med faluröd?
Jag tänker dels att "varför är det så bråttom att måla inför vintern?" men själv är jag likadan, det är ju inte klart förrän det är målat.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #11 skrivet: 30 sep-19 kl 13:16 »
Man kan väl undvika att det bildas mögel eller annat skit på brädan.

En sak som jag ibland försöker undvika är att behöva stå på stege och måla, att ha tid att göra detta på liggande brädor är för mej en lyx...som jag inte alltid unnar mej.
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #12 skrivet: 30 sep-19 kl 21:17 »
Tro gör vi inte i bygghandeln... ;)

Byggmax vet jag inte hur dom jobbar men om man frågar får man veta, nu råkar jag välja att måla mitt själv.


Men handlar man på Karl Hedin så kan man uppenbarligen välja slamfärg. Är detta inte bevis nog på dess existens eller ska vi förneka att produkten finns? Sen kan man ju börja fundera på vilken slamfärg dom målar med men även där lämnar jag över till den riktigt nyfikne.
http://www.abkarlhedin.se/sagverk/gallery/1475754123.5091.pdf
det är väl ingen som förnekar att hedin säljer brädor målade med slamfärg? Men knappast troligt att byggmax gör det. personligen skulle jag inte välja en produkt där man inte talar om vad man ytbehandlar med. Det kan slå så fel. finns ett inlägg på bygga.se där man beställt slamfärg av måleriet. problemet var bara att snickaren satt upp grundmålad panel. så det blev ingen slamfärg utan plastfärg. vilket i förlängningen leder till fasadbyte....

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #13 skrivet: 30 sep-19 kl 22:50 »
det är väl ingen som förnekar att hedin säljer brädor målade med slamfärg? Men knappast troligt att byggmax gör det. personligen skulle jag inte välja en produkt där man inte talar om vad man ytbehandlar med. Det kan slå så fel. finns ett inlägg på bygga.se där man beställt slamfärg av måleriet. problemet var bara att snickaren satt upp grundmålad panel. så det blev ingen slamfärg utan plastfärg. vilket i förlängningen leder till fasadbyte....

Jag misstolkade möjligen ditt inlägg om att slamfärgsmålade brädor inte skulle vara säljbara på marknaden, du preciserade inte att du var skeptisk till endast byggmax.

Vad du grundar din tro på vet jag inte men jag tänker att byggmax vill tjäna pengar på förvirrat folk och kan mycket väl erbjuda sina tjänster med en prislapp som kanske inte intresserar alla.

Men jag gissar ju bara för jag har inte frågat dom.

Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #14 skrivet: 01 okt-19 kl 02:22 »
vad jag menar är att slamfärgsmålade brädor är svåra att transportera (smiter,färgar av sig m.m) samt är svåra att måla industriellt (slamfärg skall arbetas in i ytan) . byggmax bräda är inte slamfärg utan en rödfärgad troligen plastfärg. Förstår inte heller vitsen med att  köpa en slamfärgsgrundad produkt när det är så enkelt att måla på plats. dessutom finns det idag flera olika fabrikat på t.ex rödfärg som inte har de egenskaper som Falu produkterna har. dvs även här finns det kvalitetsskillnader. tyvärr har det idag blivit en sjuka att locka kunden med halvfabrikat som ofta leder till problem. kostar man på en ny fasad eller bygger nytt måste väl det primära vara att ha koll på färgprodukterna. Idag vet du inte vad de grundat med och senaste är att det erbjuds mellanstrukna bräder dvs att det sedan räcker med ett topplager. Där har man helt tappat kontrollen och är hänvisad till plastfärg. Synd på den som vill ha oljefärg eller annat.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #15 skrivet: 01 okt-19 kl 06:01 »
Och dom som inte fattat allt det där går ju kanske och betalar för färdigmålat.

Byggmax skriver ju att man väljer själv färg, inte kulör.

Detta gör att jag tolkar det som att man kan välja vilken färg man vill i butiken.
Men jag fattar också att det inte är slamfärg som är deras första val.
Bara dom inte är dumma nog att sälja dessa röda brädor till någon som ska måla med slamfärg när brädorna har kommit på plats.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Grundad panel
« Svar #16 skrivet: 01 okt-19 kl 11:03 »
Skulle nog tro att de menar färg som i kulör, det är ju ändå rätt vanligt att gemene man använder sig av det i sitt språk.

Tittade som hastigast på byggmax mellanstrukna panel, och jag kunde inte hitta vad de använt för sorts färg. Lurigt det där...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #17 skrivet: 01 okt-19 kl 12:00 »
Skulle nog tro att de menar färg som i kulör, det är ju ändå rätt vanligt att gemene man använder sig av det i sitt språk.

Tittade som hastigast på byggmax mellanstrukna panel, och jag kunde inte hitta vad de använt för sorts färg. Lurigt det där...

Lurigt var ordet.
Dom säljer ju slamfärg, därav tänker jag mej att dom skulle kunna erbjuda denna som som färg på sina brädor. Men hur Byggmax tänker vet jag inte.
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Grundad panel
« Svar #18 skrivet: 01 okt-19 kl 15:53 »
Lurigt var ordet.
Dom säljer ju slamfärg, därav tänker jag mej att dom skulle kunna erbjuda denna som som färg på sina brädor. Men hur Byggmax tänker vet jag inte.
Knappast byggmax som målar brädor. De köps in från leverantör som erbjuder ett antal kulörer.  problemet är att man inte vet vad de målas med. Särskilt som de är mellanstrukna. Gör att den som vill måla något annat än plastfärg säkrast väljer omålat så det blir rätt från början.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grundad panel
« Svar #19 skrivet: 01 okt-19 kl 17:09 »
Knappast byggmax som målar brädor. De köps in från leverantör som erbjuder ett antal kulörer.  problemet är att man inte vet vad de målas med. Särskilt som de är mellanstrukna. Gör att den som vill måla något annat än plastfärg säkrast väljer omålat så det blir rätt från början.
Säkrast är ju att göra det själv eller anlita målare själv.
Men alla tänker ju inte så.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser