Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boktips om träd och dess egenskaper?  (läst 2210 gånger)

Harald

  • Inlägg: 2
    • -
Boktips om träd och dess egenskaper?
« skrivet: 06 feb-17 kl 16:47 »
Hej! Ny här, hoppas jag gör detta rätt nu.

Jag söker efter en bok som handlar om hur man identifierar olika trädsorter och vilka egenskaper olika träslag har.
Exempelvis vilket träslag som är bäst till att göra upp eld med, vilka man ska undvika. Vilka sorter som passar bäst till olika slags hantverk. Jag vill helt enkelt lära mig att identifiera ett träd och vad man bäst kan göra med det.

Då jag söker en som behandlar svensk natur och att jag vill lära mig de svenska namnen på trä(d)slag så är svenska böcker det jag söker. Ser helst att de är mer "praktiska" och rakt på sak snarare än mer vetenskapliga skrifter.

Nu är det kanske är en rätt specifik bok jag söker, men jag hoppas ni har förslag

Tack på förhand!

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Boktips om träd och dess egenskaper?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 21:53 »
Hej! Boken Nordiska träd och träslag av Torbjörn Dahlgren, Sven Wistrand och Magnus Wiström är bra. ISBN 91-972366-8-3.

Harald

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Boktips om träd och dess egenskaper?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-17 kl 21:58 »
Tack för svar. Har du själv läst boken?

Den verkar väldigt bra, men vet du om den även handlar om att känna igen träd i skogen så att säga, och inte bara från sjävla träet?

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Boktips om träd och dess egenskaper?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-17 kl 23:09 »
Jo jag har läst den och har den framför mig nu. Det är bilder på träden och kartor på utbredning. Fakta om vedens utseende, struktur, egenskaper och användningsområden m.m. Vi hade den som läromedel på en snickeriutbildning. Den är väldigt bra helt enkelt😊👍🏼


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser