Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor yta?  (läst 10349 gånger)

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #20 skrivet: 29 sep-04 kl 00:32 »
Jag svarade på en annons i Alt.forumet. om getter. De skulle vara lantras. Oerfaren som jag är på getter så gick jag in på www och kollade på lantraser. Vad jag förstod så fanns det 3 sorter: Jämtget, lappget och göinge get. Mina är definitivt inte jämt el lapp så jag drog slutsatsen efter bild att de var göinge.

Vet du var jag tror, Häxan? Jag tror att dina getter är Svensk Lantras, alltså den vanliga mjölkgeten och inte av lantras=allmogeras=jämt-, lapp-, eller göingeget.

Det är lite förvirrande det där, att ibland är lantras = gammal allmogeras, och ibland är lantras = moderna, förädlade varianten. Förutom Svensk Lantrasget finns det t ex grisrasen Svensk Lantras och Vit Lantkanin, som alla är "produktionsraser" och inte de gamla oförädlade svenska raserna som de flesta av oss säkert tänker på när vi hör ordet lantras. Förvirrande, eller hur?   :-\

/Camilla

« Senast ändrad: 29 sep-04 kl 00:35 av Camilla »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #21 skrivet: 01 okt-04 kl 20:46 »
Data är data, jätte bra då det funkar.
Har svarat på detta ämne förrut men det kom tydl inte med.
(på min data kommer inte alla svar upp i detta ämne, senaste är sköna Camilla 25/9, fast då jag svarar nu så kan jag se tidigare svar).
Getter är helsköna. Då vi kom hem idag gick de in... i huset alltså. Jaha....
De är egna och de är mycket kloka!!De har som sagt sitt stall där kan gå in då de vill. De hoppar som pocorn ur sin hage hur lätt som helst....
De går som de vill här ute, men de verkar vilja hålla sej hemma. Det är underbart att lära känna dem. Getter är mycket kloka djur!
Häxan

Re:hur stor yta?
« Svar #22 skrivet: 01 mar-05 kl 22:32 »
Häxan.. jag måste bara få fråga - har ni grannar?

Våra getter spatserar nu hur de vill in och ur hagen (beroende på snöstormen som gör att elstaketet inte har el och dessutom är begravt i snön). Ganska lönslöst att förvänta sig att viga getter som lätt hoppar 120 cm ska stanna bakom 20 cm staket (resten är under snön :-). Så åter till min fråga för att få lite referensramar... Hur ser era ev. grannar på lösa getter?

Våra grannar (och alla andra som åker förbi) stannar till hos oss för att vänligt (än så länge?) berätta att getterna går lösa på vägen. Oss gör det inget... de håller sig på vägen och skogen (våran skog) på andra sidan vägen. De barkar lite unggranar, vilket är helt ok för oss. Finge jag välja skulle de alltid få vara helt lösa... det är ju billigare att hägna in där getterna inte får gå  ::) än alla hagar. Vi kan dessutom inte göra något åt detta just nu med all snö, om vi inte ska låsa in getterna i ladugården - och det vägrar jag. De mår kanon ute - de vill faktiskt vara ute även i regn (de har nog inte läst någon faktabok om getters naturliga beteende). Tror de skulle deppa ihop om jag låste in dem bara för att de inte får gå på grusvägen.

Maria

Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Hardy

  • Inlägg: 24
  • Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
Re:hur stor yta?
« Svar #23 skrivet: 02 mar-05 kl 00:12 »
Det finns en bra bok att låna på bibban. Den heter GETTER avel,utfodring,skötsel och ekonomi. Skriven av Erik Sjödin. Den tar upp det mest elementära om getter och är nästan den enda boken som finns. Ett undantag HUSDJUR FÖR HUSBEHOV som dess värre är svår att få tag på.  Mina getter går som dom vill,nästan. Det värsta är på helgerna när folk får för sig att promenera,ofta får
dom sällskap vare sig dom vill eller inte.
Tycker inte om att bli instängda men  när det är riktigt oväder brukar jag göra det iallafall. Bara på natten,aldrig dagarna,dom trivs bäst i att få gå som dom vill,in o ut,eller bara stå i dörren och glo.  Vanliga svenska s.k. lantraser,mjölkget.                            

Re:hur stor yta?
« Svar #24 skrivet: 02 mar-05 kl 10:06 »
Våra två getter har ett litet "hus" som är ganska smalt och med en smal dörröppning utan dörr på sidan av långsidan. Då blåser det inte in genom dörröppningen och dom kan ligga i lä inne i huset där de har tjockt med halm att ligga i.

De är alltid ute när det är hyfsat väder även om det är svinkallt. Är det solsken så verkar de njuta i fulla drag, ligger gärna mot väggen och solar sig. Men är det regn, blåst eller snöar då står de inne och tittar ut.

Vi har byggt en höhäck på baksidan av huset där de har fri tillgång till hö. Bjuder de ibland på morötter, vitkål och frukt, pasta gillar de också!
Problemet är vattnet som fryser på vintern. Vi fyller på med ljummet vatten varje dag, ibland dricker de direkt, ibland inte, getter dricker inte mycket alls. De äter nog snö också tror jag när det finns. Får de grönsaker som innehåller mycket vatten dricker de väldigt lite. Men de ska alltid ha tillgång till vatten, fräscht och nytt minst en gång om dagen. Det ska alla djur.

I vår vinterhage som är rätt så stor, ca 500 kvm, har de stora granar att knapra barr från och grenar och stockar vi lägger in som de gnager bark från. Det håller de sysselsatta och så finns det näring i bark o barr som är viktigt för dem.
Vi kompletterar med en mineralbalja som innehåller koppar.

Det är viktigt att klippa klövarna på dem om man inte har stenar som de klättrar på eller berg i dagen i hagen. Klövarna växer jättefort och kan fort bli missväxta om man inte håller efter dem. Det går bra att använda en sekatör om man inte vill kosta på sig en klövsax. Hur man gör finns att läsa i böcker om getskötsel men det är inte svårt alls.

Så gör vi, rätt eller fel? De verkar må bra iallafall.

Mvh Maria


Våga lita på dina drömmar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser