Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "vanliga bonnkaniner"  (läst 2715 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
"vanliga bonnkaniner"
« skrivet: 23 mar-07 kl 23:50 »
jag undrar över en sak...
de flesta som föder upp kaniner just för slakt verkar använda typ gotlanskanin, vit lant, stora silver.
Jag själv hade helst velat hitta en fransk vädur då de har så fint temperament.
men frågan var en annan...

Är det ingen som bara parar "vanliga" kaniner och slaktar dessa?????

med vanliga menar jag just de där kaninerna osm så många har och som brukar vara barnens första kanin som de fått av någon kompis som "råkat" fått en massa små kaniner en morgon i sin bur  ::)
Varför används inte denna typ av kaniner till slakt? är kropparna för små, magra eller långsamt växande? föröka sig kan de då verkligen  :P

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #1 skrivet: 23 mar-07 kl 23:57 »
Jag antar att du menar "dvärgkaniner" som ungar oftast får som sällskapskanin?

Nja,de är lite små, det blir inte mycket mat på dem. Man får räkna bort nästan halva kaninens vikt efter slakt. Beroende på hur fet den var innan slakt.
Men visst, "allt går att äta" som min mamma alltid säger  :)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 00:06 »
då jag tänker dvärg så tänker jag på lejonhuvud, dvärg vädur mm
jag tror jag ska väga min i morgon för att kolla vad den väger  ::)
om den väger över 4 kg så borde det vara värt att släppa ihop den m en hona...som test om inte annat kanske...i väntan på en belgisk jätte eller fransk vädur...jag e lite ivrig att få en kull  ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #3 skrivet: 24 mar-07 kl 00:12 »
Man kanske kan se dom som man ser mindre fjäderfä? Portionskaniner?  ;)

Äh, är man bara själv nöjd med utbytet, kan man väl ta vilka kaniner man vill.

Pelargon

  • Gäst
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #4 skrivet: 24 mar-07 kl 00:14 »
då jag tänker dvärg så tänker jag på lejonhuvud, dvärg vädur mm
om den väger över 4 kg så borde det vara värt att släppa ihop den m en hona...

Har du en dvärgvädur som väger över 4 kg  ???  ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #5 skrivet: 24 mar-07 kl 00:21 »
Man kanske kan se dom som man ser mindre fjäderfä? Portionskaniner?  ;)



;D  ;D   ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #6 skrivet: 24 mar-07 kl 00:25 »
nej jag har inte en dvärgvädur på över 4 kg ;D
jag har bara en vanlig "bonnkanin" och en angora och i storlek så är bonnkaninen större och om jag minns rätt så vägde nog angoran något på 3,5- 3,7 kg..så bonnkaninen är större.
Vad jag mena var att då jag tänkte på dvärgkanin var att då tänkte jag på just dvärgvädur samt lejonhuvud... det ar en som undrade om jag tänkte på dvärgkanin då jag fråga om bonnkanin....
Alltså den heter ju inte bonnkanin men jag kallar den det då jag inte har bättre namn!
typ som man kallar våra vanligaste kater ör bonnkatter  ::)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #7 skrivet: 24 mar-07 kl 00:28 »
fast portionskanin låter ju lite coolare än bonnkanin  ;D ;D ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #8 skrivet: 24 mar-07 kl 00:28 »
nej jag har inte en dvärgvädur på över 4 kg ;D
jag har bara en vanlig "bonnkanin" och en angora och i storlek så är bonnkaninen större och om jag minns rätt så vägde nog angoran något på 3,5- 3,7 kg..så bonnkaninen är större.
Vad jag mena var att då jag tänkte på dvärgkanin var att då tänkte jag på just dvärgvädur samt lejonhuvud... det ar en som undrade om jag tänkte på dvärgkanin då jag fråga om bonnkanin....
Alltså den heter ju inte bonnkanin men jag kallar den det då jag inte har bättre namn!
typ som man kallar våra vanligaste kater ör bonnkatter  ::)

En kanin på 3-3,5kg är lagom till slakt. Och räcker till en middag på ca 8 man. Man slaktar ju inte vuxna stora silver på 5-7 kg heller, då är de vuxna och sega.
« Senast ändrad: 24 mar-07 kl 00:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #9 skrivet: 24 mar-07 kl 00:28 »
fast portionskanin låter ju lite coolare än bonnkanin  ;D ;D ;D

Snacks-kanin  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #10 skrivet: 24 mar-07 kl 00:32 »
 snackskanin ;D ;D ;D ;D ;D
du e skoj du

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #11 skrivet: 24 mar-07 kl 00:44 »
du får införa en ny katalogisering av kaninraserna
Storkokskanin för släkmiddagen: belgisk jätte, fransk vädur etc
Storkokskanin för storfamiljen: stora silver etc
Lilla middagskaninen: vit lant etc
portionkaninen: får bli bonnkaninen där då  :)
snackskaninen: hermelin, lejonhuvud etc...
jag är lite dålig på raser men om du kan göra en sådan lista skulle allt vara så enkelt att välja rätt kanin t rätt tillfälle  ;D ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #12 skrivet: 24 mar-07 kl 01:05 »
du får införa en ny katalogisering av kaninraserna
Storkokskanin för släkmiddagen: belgisk jätte, fransk vädur etc
Storkokskanin för storfamiljen: stora silver etc
Lilla middagskaninen: vit lant etc
portionkaninen: får bli bonnkaninen där då  :)
snackskaninen: hermelin, lejonhuvud etc...
jag är lite dålig på raser men om du kan göra en sådan lista skulle allt vara så enkelt att välja rätt kanin t rätt tillfälle  ;D ;D

Hahaha du e rätt skoj du med  ;D
Men visst det ligger nåt i det...fast det e tveksamt om ens jag som e så liten i maten skulle bli mätt på en hermelin  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #13 skrivet: 24 mar-07 kl 12:14 »
Hej!

Slaktstorlek, 3- 4 kg levande ger slaktad vikt 1,5 - 2 kg.

Det var tidigare idealvikten om man säljer köttet.

På senare år har acceptans för mindre kaniner ökat, slaktkroppar på 1 kg är helt OK, åtminstone i Göteborgsområdet.

Hustrun och jag har ibland delat på dvärgvädursgryta från 1 kanin, och får mat över.  Kanin är drygt så sett.

Jobbet att slakta är ju detsamma om det är en stor eller liten kanin, så hermeliner och andra dvärgkaniner är inget bra att slakta, det blir liksom inget av. Dessutom är det svårt att komma åt.

I USA säljs många små, ej könsmogna kaniner, under namnet fryers. Tydligen ska vikten ligga runt 800 - 1000 g, och åldern vara under 11 - 12 veckor. Könsmogna kaniner säljs som roasters, men till mycket lägre priser.

Edgar

 

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:"vanliga bonnkaniner"
« Svar #14 skrivet: 25 mar-07 kl 19:28 »
vikten på mib "bonnkanin" var ca 3,5 kg bara och angoran var lite över 4 kg...jag som gissade att angoran var lättare!
Så vanliga bonnisar är nog lite små då att föda upp för slakt, då vikten på en 2 årong är bara 3,5...så jag får leta vidare efter en stor hona att para bonnisen med. fast jag skulle ju vilja ha en kull snart då det är april snart och sommaren ligger framför oss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser