Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dörrfoder på timmerstuga  (läst 1261 gånger)

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
Dörrfoder på timmerstuga
« skrivet: 24 aug-19 kl 15:04 »
Det har äntligen blivit dags att byta bort det "tillfälliga" fodret runt altandörren, som sattes in för snart 30 år sedan.
Timmerstugor är ju dock som bekant sällan till aldrig raka, så på sina ställen sticker stockarna ut 2-3 cm mer än jämns med dörren.
Frågan är ju då, hur gör jag för att få en hyfsat platt yta att sätta fodret på? Ska jag gå crazy med en såg? Hugger jag ut med yxa eller stämjärn?
Bolla idéer med mig! Eller tala helt sonika om för mig hur jag ska göra, jag blir lika glad för det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #1 skrivet: 24 aug-19 kl 16:30 »
Jag hade jämnat ut alla stockarna så att dom blir jämna med dörrkarmen.
Antagligen skulle jag använda mig av de till buds stående verktygen i mitt fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #2 skrivet: 24 aug-19 kl 18:09 »
Kan du inte spika en bräda i vatten o lod på stockarna. ha en kant på brädan som blir annhåll. Ställa djupet på en elhandsåg o sen köra hej vilt. Bräcka loss bitar o sen med en skrubb hyvel el liknande jämna till. Blir mycke såg damm!
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #3 skrivet: 25 aug-19 kl 23:43 »
Jag hade jämnat ut alla stockarna så att dom blir jämna med dörrkarmen.
Antagligen skulle jag använda mig av de till buds stående verktygen i mitt fall.
personligen bryr jag mig ju inte överdrivet mycket om den övriga delen av stocken är jämn med dörrkarmen, utan gör helst så lite inverkan som möjligt. så, axe away helt enkelt?

nanna

  • Inlägg: 15
    • Gästrikland
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #4 skrivet: 25 aug-19 kl 23:44 »
Kan du inte spika en bräda i vatten o lod på stockarna. ha en kant på brädan som blir annhåll. Ställa djupet på en elhandsåg o sen köra hej vilt. Bräcka loss bitar o sen med en skrubb hyvel el liknande jämna till. Blir mycke såg damm!
förlåt, men jag är total novis när det gäller renoveringar så du får gärna förklara som att du förklarar för ett litet, mycket dumt, barn

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #5 skrivet: 25 aug-19 kl 23:51 »
personligen bryr jag mig ju inte överdrivet mycket om den övriga delen av stocken är jämn med dörrkarmen, utan gör helst så lite inverkan som möjligt. så, axe away helt enkelt?

Yxa fungerar alldelesmutmärkt om du känner dig bekväm med det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #6 skrivet: 27 aug-19 kl 19:08 »
Har sänt dej ett meddelande om att du gärna får ringa så kan jag förklara hur jag tänker. Att skriva det blir som många sidor o jag är osäker på vad du har för förkunskaper. En bild hade ju underlättat men har aldrig lyckats lägga in bilder här. Min telefon är med sladd.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Dörrfoder på timmerstuga
« Svar #7 skrivet: 27 aug-19 kl 20:48 »
Ett enkelt sätt är ju att sätta en list mot dörrkarmen som är lika bred som den längsta stocken sticker ut. Sätt list runt hela karmen och slå på fodret. Då blir det tätt och fint runt karmen men mot stockarna blir det ju glipor.

Håller på med ytorna i vårt hus och där har snickarna för 100 år sen gjort som ovan beskrivits. Huggit bort ojämnheter i fodrets bredd med yxa.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser