Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bordercollieägare?  (läst 6289 gånger)

Notcha

  • Inlägg: 82
  • Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
Bordercollieägare?
« skrivet: 09 okt-07 kl 17:48 »
Tänkte höra efter med er om det finns någon mer bordercollieägare här än jag som tränar vallning?
Skulle vilja diskutera träningen.

sheep shearer

  • Inlägg: 25
Re:Bordercollieägare?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 23:32 »
jo jag för tävlar en del med ;)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-07 kl 20:52 »
Jag har också Border Collie, arbetar och tävlar med dem.

Dina frågor om träning är svåra att svara på eftersom det är så individuellt hur hunden är och hur fort den mognar. Men vallträning kan man vänta med tills hunden fyllt ett år. Då är den oftast mogen att klara av de hårda krav som vi ställer på våra hundar ihop med fåren.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Bordercollieägare?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-07 kl 15:01 »
vad har du för härstammning på din nya hund
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-07 kl 18:09 »
Har just nu valp i huset (igen). Slås varje gång av hur vägen ofta är krokig fram till rumsrenheten för BC. Denna gång funderar jag på om det kan ha med förarvekheten att göra. Min valp kissar på sig så fort jag kräver något, eller höjer rösten i ett NEJ. Det gör att det är mycket svårt att tala om för valpen att det inte är bra att kissa inne, för då kissar den inne...
Dessutom "artighetskissar" hon så fort någon ägnar henne lite positiv uppmärksamhet;-) Typ "Hälsa bara på valpen utomhus!"

Jag har kompisar som haft valpar som varit rumsrena från dag 1, 8 veckor gamla. Då har det ofta varit första hunden, kanske att det spelar roll?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:Bordercollieägare?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-07 kl 18:31 »
Vi har nyligen skaffat en BC. Jag är lite fundersam på träning, fokus idag och hur m´kt man kan engagera en valp. Hur som hälst så vill jag berätta lite om VÅRAN valp. När den kom så "kutade" den fram och hälsade. Var INTE rädd det minsta. När den för första gången träffade grisarna ( som vi släpper fritt ibland ) så var han lite vaksam, kollade liksom läget! Det gick en dag innan han vågade HELT in i ladugården. Sen var det full rulle.
   han har inte visat några tendenser på att kissa/bajsa inne men så gnyr han vid dörren då han vill ut. Idag är han 12 veckor gammal.
   Jag är glatt överaskad över hans framtoning. Dock har jag ingen speciell kunskap eller efrarenhet av BC. Har haft vanlig trefärgad Collie och långhårig Tax. Men nu när vi har så mkt djur ( Får, getter, höns, gris mm ) Så tyckte jag att läget var perfekt att skaffa en BC. Tanken är att hans främsta arbete ska vara att hålla reda på flocken.

   Så tiden får visa =)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

AK

  • Gäst
Re:Bordercollieägare?
« Svar #6 skrivet: 18 nov-07 kl 14:49 »
Har oxå bc. 2 st, helt olika. Hane 6år. Tik 3,5 nyligen GK.
Kul med en diskussionslänk här.

Fick oxå förslag att vänta till ca 1 års ålder när vi blev med första hund. MEN...

Har nu fått höra att man kan börja lite lätt redan vid 6 mån (obs mkt individuellt, senare med förarvek hund). Fördelen med det skulle vara att det är lättare att börja med en ung hund ("svårt lära gamla hundar att sitta" har vi ju hört). Men aldrig före 4 mån ålder - de är inte färdigväxta i kroppen då.

Det JAG missade i början var att träna under kontrollerade former. (mindre hage ā 25x25 m eller med långlina) Jag började i för stor hage där det blev väldigt springigt. Hundarna kände aldrig att vi tillsammans hade koll på fåren och då tog jaktinstinkten över och det blev noll koll och en mycket arg och frustrerad förare. DET var inte bra.

"No prechure in kommand" (lägg ingen press i själva kommando orden) är en annan sak som jag hade önskat att jag lärt mig tidigare. Nu har jag tyvärr lärt mig ryta kommandoord och det är svårt att lägga av. (svårt lära gamla kärringar oxå;-) Alla kommando ord ska sägas lungt och förtroendeingivande. Man ska visa att man har koll på situationen, att man är ledaren och tar ansvaret för att det ska fungera, att inte lägga över ett för stort ansvar på hunden. Behöver man säga åt hund att den gjort nåt fel (och det behöver) så gör man det med andra ord, tex DÅLIGT; DÅLING

Att hitta någon att träna med har också varit viktigt för mig. Någon mer erfaren OCH som har förstått det här med lunget. Jag fick tyvärr tidigt lära mig att gapa och skrika och slå med den förbannade flärpen efter hundar. Det verkar tyvärr vara en allt för vanlig gammalmodig taktik som praktiseras hos många.

Har du hittat någon att träna med?
Har du bra träningsmöjligheter?

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:Bordercollieägare?
« Svar #7 skrivet: 18 nov-07 kl 19:35 »
Oj det är så intressant att höra hur ni andra har det och gör med era BC.
   För min del... om jag ska berätta hur jag kom på att jag ville ha en BC, vilket var en lite krokig väg. Jag är som jag skrev tidigare uppvuxen med hundar bl.a vanlig Collie.
   Mamma var suverän med honom. När jag blev i de senare tonåring och flyttade hemifrån så skaffade jag en Vanlig Collie som verkligen blev suverän... men jag hade aldrig nåt DIREKT ändamål för honom bara att ha en kamrat. Och så blev det :D När jag sedan fick mitt första barn så upptäckte jag att det inte alls fanns någon tid över och jag tillsammans med min man bestämde oss för att omplacera honom... det blev faktiskt lyckat. Han fick det verkligen bra!!
   Sedan var vi hundlös några år tills vi flyttade till eget hus på landet. Då fick vi förfrågan om vi ville ta hand om en pensionerad långhårig Tax. Vilket vi tyckte kändes bra! Problemet var att hon hade jaktinstinkt så hon tyckte det var jätte skoj att jaga våra mindre djur :P
   Iallafall så blev jag gravid igen  ::) och samma sak hände... vi hade inte tid och ork. Hon blev placerad ( Dock har jag varit mkt noga med mina placeringar ). Jag kände att ALDRIG mer! Kände mig rätt så usel.
   Därefter kom Får, getter och Grisarna in i livet. 4 år senare ( NU ) fick vi av dels praktiska skäl, dels sugna skäl lust att skaffa en hund, men en valp som vi från grunden kunde forma. NU har alltså "Asterix" kommit.  Jag har stora planer med honom, problemet är att jag ibland kan vara så osäker på HUR jag i vissa situationer ska agera. Natuligtvis så fostrar jag honom genom naturliga beteenden. Och använder mig av ordet "NEJ" i en lugn men bestämd ton då han gör nåt han inte får göra...ex.  bära runt på skor :P :P
    Men vad jag verkligen är intresserad av är HUR BÖR man beté sig när hunden vistas bland djuren. Han visar en verklig respekt men är modig som få!!!  Det syns redan att han har stora vallningstendenser.
   Hur har NI gjort ???  Hur har NI tränat senare då det gäller självaste vallningen, jag menar grundmässigt?????
   Jag har försökt komma åt några böcker om vallträning, bara för att kunna förbereda mig, men har inte lyckats hitta någon som är på Svenska.... Tips??????
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

stugget@telia.com

  • Gäst
Re:Bordercollieägare?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 14:50 »
Hej jag gick till biblioteket och frågade dom ang vallning, hittade en del att läsa. Kan vara ett bra tips. ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #9 skrivet: 21 nov-07 kl 17:08 »
Ta kontakt med Svenska Vallhundsklubben, svak.se. Att träna vallhund är inget man kan lära sig genom böcker - sen kan de vara ett gott kompliment för att förstå det som man praktiskt gör ute i hagen under en vallningskurs.

De flesta vallhundsklubbar (finns en lokalklubb i varje län), håller även valp/lydnadskurser. På de kurserna får man hjälp med hur man ska agera med hunden i vardagslag hemma - även tillsammans med djuren.

Det är så lätt att man gör fel. BC är så vansinnigt läraktiga och har så lätt för att ta till sig vanor. Sen kan man i värsta fall få ägna massor med tid åt att ta bort desssa vanor och lära om det hela rätt i stället!

Angående hur hunden ska förhålla sig till djuren: Är man det minsta tveksam så ta inte med hunden! Den kan lätt lära sig det med, när man väl har fått hjälp i hur man ska göra. En valp lider inte eller "rostar" inte för att den inte får vara med hos djuren.

Ett hett tips är att lära hunden att gå och lägga sig på en angiven plats på kommando. Det ska vara samma plats varje gång, så att den lär sig att "Gå och lägg dig" betyder t ex i den kalvkätten eller hörnan. Det har man alltid nytta av i framtiden.

Men det kan vara så att valpen inte är mogen att ta emot kommandon runt djuren och då kan den uppfatta det som en bestraffning, vilket man får vara mycket försiktig med innan valpen är fullt tänd. Alltså: Ta kontakt med de som vet vad de gör - en instruktör inom Svenska Vallhundsklubben!

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

BondJäntan

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
    • Dalsjöhund
Re:Bordercollieägare?
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 23:05 »
Jag har 2 bordercollies som används till nöt och får vallning
Hundtokig bondjänta som har 3 hundar och ett gäng med får.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Bordercollieägare?
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 09:35 »
 ;D hej Bondjäntan, hoppas att du kan komma på fredag  ;D
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

BondJäntan

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
    • Dalsjöhund
Re:Bordercollieägare?
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 09:50 »
Hehe ja om bilen vill funka det vill säga  ;)
Hundtokig bondjänta som har 3 hundar och ett gäng med får.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #13 skrivet: 27 dec-07 kl 10:12 »
Hurra!!
Nu är Piss-Lisa rumsren! Den fantastiska tio-öringen trillade ner strax efter det att hon blev 6 månader. Underbart...!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Bordercollieägare?
« Svar #14 skrivet: 28 dec-07 kl 10:08 »
Hurra!!
Nu är Piss-Lisa rumsren! Den fantastiska tio-öringen trillade ner strax efter det att hon blev 6 månader. Underbart...!



 Visst är det märkligt att så smarta hundar kan vara så "tröga" på vissa områden ;)
Min kunde inte fatta att man inte fick leka förstörelsemaskin lite då och då.... Och det satt i betydligt längre än vad det gjort hos någon valp jag haft av "mindre intelligenta" raser.
                                      Mvh
                                   Charlotte
« Senast ändrad: 28 dec-07 kl 10:10 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kennel TheLook

  • Inlägg: 5
  • Kennel TheLook
    • Kennel TheLook
Re:Bordercollieägare?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 19:17 »
Har också BC (och 2 Aussie).
Kör en hel del vallning nu men startade henne tyvärr sent pga bråkig vallhundklubb, har nu tiden emellan pysslat med agility och lydnad med henne, hon är en oersättlig arbetshjälp med fåren.

Kennel TheLook Border Collie & Australian Shepherd.
www.KennelTheLook.se

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #16 skrivet: 12 jan-08 kl 18:43 »
Kul att hunden fungerar hemma!

Jag instämmer i Charlottes kommentar. Mina hundar gräver i trädgården. Jag har en 12-årig tik som gräver av hjärtans fröjd! Jag blir vansinnig, men det hjälper väl föga... "Men inte skulle väl jag..?" säger hon och går ut och gräver igen! Hon lär upp de andra till grävmaskiner...

Det är inget kul när det är regnigt och geggigt. Släppa in 4 leriga hundar när man just har städat  :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Bordercollieägare?
« Svar #17 skrivet: 13 jan-08 kl 10:11 »
jag skulle inte tillåta mina BC att gräva i trädgården. jag vet att det låter konstigt men det är jag som bestämmer över hunden och inte tvärtom. BC är en mycket speciell ras. vallning är som knark för dom och är hunden den minsta understimulerad hittar den på annat att göra, jaga bilar, valla katter mm. jag har 4 stk som bor inne i huset, jag vallar varje dag med alla 4. ingen av dom är stressade, tjuvvallar, biter barn, jagar bilar mm.
border collie har tyvärr lite dålig rykte om att vara en stressad hund men den är avlad för att JOBBA, inte för utseendes skull och absolut inte sällskapshund. jag håller inte på med agility, lydnad eller utställning. jag använder den som en arbetshund på gården.
nu kommer jag att höra en massa kommentarer men jag har mycket stor respekt för den här rasen och har sett den ute på stora fält (hämt på flera kilometer) i GB. flytta stora flockar på flera hundra djur. dela av EN tacka med lamm mm


sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Alva

  • Gäst
Re:Bordercollieägare?
« Svar #18 skrivet: 13 jan-08 kl 10:30 »
En väninna till mig har en bc som inte får jobba. Hon får massor av motion men det räcker ju inte för henne. Så hon har blivit pinn , boll o kott tokig. Och då menar jag verkligt fixerad. Under en promenad så gör hon i princip inte annat än att lägga pinnar eller kottar framför fötterna på en, man kan ju råka sparka till den. Hon hittar bollar överallt och på de mest märkliga ställen. Typ långt in under verandor .
För övrigt är hon väldigt cool, gillar ungar ( hon vet att de har tålamod att kasta olika saker hur länge som helst, så ser hon en unge så tar hon tillfället i akt. Ibland på de mest luriga sätt  :). Och hon är väldigt försiktig med dem även under lek )
Skotträdd är hon. Men, i år kom de på att testa med att ge henne pinne när det small, de undviker annars det pga hennes fixering, och se, nu förknippar hon smällarna med tillåtelse att leka med pinne och rusar lycklig för att hämta en så fort det smäller.
Har aldrig förut hört talas om en hund som blir av med sin skotträdsla på det sättet förut !
Men det säger ju också en del om hur fixerad hon är.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #19 skrivet: 13 jan-08 kl 15:32 »
Dawnrun, det är klart att jag inte tillåter att de gräver i trädgården!!!!

Tyvärr så skulle gammelhunden aldrig tänka sig att göra det om jag finns i närheten, om mina fötter närmar sig dörr eller fönster etc.  Det är just det jag säger att hon har minen "Jag skulle väl aldrig gräva, du vet att jag gör allt för dig, matte!"  samtidigt som hunden är full av jord. De andra hundarna har jag lyckats ta på  bar gärning, men aldrig den gamla räven. Dessutom kan hon göra uppehåll i flera månader i sträck, vilket gör det hela lite svårare.

Angående "stressade, tjuvvallar, biter barn, jagar bilar mm." så kan min gamla tik inte beskyllas för något av detta! Hon är med andra ord en rätt så ovanlig BC, lugn, cool, barnkär och inte ett stressigt spår i henne. Hon har aldrig överhuvudtaget gjort något som inte är tillåtet, samarbete är hennes efternamn! Hon är en pensionerad arbetshund och tävlingshund (vallning) som inte längre orkar arbeta... men gräva orkar hon den rackarn!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Bordercollieägare?
« Svar #20 skrivet: 13 jan-08 kl 15:52 »
Fast du har helt rätt Dawnrun, det är tyvärr mycket vanligt med understimulerade BC med dålig lydnad och fel inställning till sina förare! BC är förutom rena vallningsegenskaper även avlade på en enorm signalkänslighet och blixtsnabba reaktioner. Detta skapar problem när hunden inte används till vallning.  

När man använder hunden till vallning etablerar det en rangordning i flocken som hunden kan acceptera, förutom att hunden får använda sina medfödda instinkter.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

LnKarlsson

  • Inlägg: 84
    • Uppland
    • Äskelunda gård
SV: Bordercollieägare?
« Svar #21 skrivet: 08 apr-08 kl 12:18 »
Vart har alla bc-ägare tagit vägen?

Jag och min familj kanske ska skaffa en border collie till hösten och jag har följt den här tråden men nu har ni inte skrivit något på länge ;)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bordercollieägare?
« Svar #22 skrivet: 08 apr-08 kl 13:48 »
Hej!
Ta kontakt med Svenska Vallhundsklubben (SVaK) om du ska köpa en BC, för jag antar att du ska använda den till vallning? (Annars finns det betydligt mer lämpade raser att göra andra saker med!)

SVaK har en hemsida på www.svak.se. Vallhundsregistret, Vallreg, kan du klicka dig fram till via hemsidan. Annars är adressen vallreg.svak.se.

Där finns valpförmedling, klicka på "Hundarna". Där kan man också se föräldrarnas veterinärdata och vallningsmeriter. För en intresserad person så är Vallreg rena guldgruvan! Alla tävlingar finns registrerade och arbetsbeskrivningar på hundarna.

Om man ska ha en arbetande hund är det viktigt att vara medveten om att alla vallningsegenskaper (de är många!) ärvs ner, de kan alltså inte läras in. Sen kan man genom träning förstärka eller dämpa ett visst vallningsbeteende, beroende på hur träningsbar en hund är (vilket också är ärftligt). Temperamentet spelar också in, hur tillgängliga vallningsegenskaperna är.

Be om hjälp av andra som redan har en arbetande BC, du kan hitta adresser etc till 27 olika lokalklubbar över hela landet på hemsidorna ovan.

Lycka till!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

LnKarlsson

  • Inlägg: 84
    • Uppland
    • Äskelunda gård
SV: Bordercollieägare?
« Svar #23 skrivet: 16 apr-08 kl 21:15 »
Hej :)

ja, vallning av får + nöt var tanken med att vi ens började fundera på bc!
Tack så jättemycket för tipsen, ska kolla in på en gång! 
Har läst mycket om ämnet hundar i allmänhet, vår familj har aldrig haft en hund så jag vet inte om det blir för mycket med en border collie på en gång. Vi är dock inte helt ovana vid hundar, min pojkvän har en som jag blivit kompis med och min mamma har haft hundar innan hon träffade pappa. Och eftersom vi bor på en bondgård med mycket mark, djur och alla i familjen lever ett aktivt liv så tror jag att det är en liten risk att hunden kommer bli understimulerad hos oss..
Och visst måste man börja någonstans, varför inte med en border collie? 

Tack!

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: Bordercollieägare?
« Svar #24 skrivet: 17 apr-08 kl 09:32 »
om du behöver en arbetshund på gården och känner att en border collie kan vara lite "för mycket hund" kan jag rekommendera en working kelpie. gå in på working kelpies hemsida och titta runt. det finns flera fina vallande kelpies ute på gårdar och jobbar.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
ecolina, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser