Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boktips önskas  (läst 1619 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Boktips önskas
« skrivet: 23 aug-07 kl 09:22 »
Vår rottweiler gillar att valla och brukar hjälpa till med hästarna när dom ska flyttas osv.

Tänkte kolla om ni har några bra boktips om just vallning och liknande.
Det känns som det är lika bra att ta tillfället i akt när han verkligen visar att han tycker om att valla, han har dessutom talang för det :)

Så vad finns det för bra böcker gällande vallning?
Eller finns det kanske kurser?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Anne_J

  • Gäst
Re:Boktips önskas
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 09:59 »
Jag läste "Från valp till vallning" för några år sedan - tyckte den var helt ok (finns o låna på biblioteket).

Författare: Andersson, Ami; Lätth, Henry
Titel: Vallhunden - från valp till vallning / [Ami Andersson] ; med kommentarer och tips av Henry Lätth ;
[fotografier: Lars Alm ... ; illustrationer: Prill Barrett, Lena Hellborg]  Kategori: Hundar.
Förlag: Stockholm LT År: 1994 Språk: Svenska

/Anneli

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Boktips önskas
« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 17:00 »
tycker att du ska köpa en riktig "vallhund" om du har djur. vad gör din hund när en elak tacka eller bagge ställa sig emot och försöka att stånga den? eller om du ska flytta på springiga får
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Boktips önskas
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 20:23 »
Nu har jag iofs inga får så att risken för att få min hund stångad av en elak bagge eller tacka är rätt minimal.

Hade jag dessutom haft får och behövt mig en vallhund, ja, då hade jag skaffat mig en vallhund.

Nu har jag en hund som gillar att hjälpa mig att valla på hästarna när dom ska flyttas och varför då inte uppmuntra honom när det är något han tycker om och dessutom är bra på?

Grannen tar nog tacksamt emot hjälp när hans kossor ska flyttas också skulle jag tro.

Vad jag ville få ut av min fråga är ett bra boktips eller liknande så jag kan träna lite kommando, få tips osv, ingenting annat.

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

kelp

  • Inlägg: 88
Re:Boktips önskas
« Svar #4 skrivet: 31 aug-07 kl 21:18 »
Fick nyss höra att Rottweiler (eller rottis-liknande hundar) faktiskt användes för att flytta stora kreatursflockar till marknaden förr i tiden. De användes då inte likt vallhundar som Collie-hundarna utan för att driva kor längs med vägar. Så varför inte använda Rottweiler vid flyttning av djur?
Kul att din hund tycker det är roligt!
Tyvärr vet jag ingen litteratur...

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Boktips önskas
« Svar #5 skrivet: 02 sep-07 kl 21:57 »
Roligt att din hund har hittat ett bra sätt att få jobba lite  :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

birgit

  • Gäst
Re:Boktips önskas
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 10:29 »
Trevligt att din hund vill hjälpa till, det är inte alltid man måste ha en vallhund. Väldigt få behöver en hyperaktiv border collie i alla fall. Har sett för många som jagar runt de stackars fåren bara för att hunden ska få utlopp för sin energi. Det är fel väg att gå och en b-c är ju framavlad för enorma betesarealer och tusentals djur att flytta.
Har ett boktips: Herdeskolans ABC - Dansa med vallhundar av Maud Grönberger. Den är några år, men enkel lättläst och inte så prestigefylld. Tar också upp olika typer av vallhundar och skillnaden i vallningen.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Boktips önskas
« Svar #7 skrivet: 17 sep-07 kl 20:30 »
 :( fick just en rapport ifrån en av mina valpköpare. hennes kompis var tvungen att avliva sin rottis som blev sparkad av hennes häst. tänk på det innan du släpper ut din hund i hästhagen
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Paulina

  • Inlägg: 152
Re:Boktips önskas
« Svar #8 skrivet: 17 sep-07 kl 22:27 »
Rottisar har som någon redan nämt använts till att valla, driva och vakta boskap (mot varg). Används fortfarande till att valla i vissa länder. Det är ju vad de är avlade för från början. Sen kallades dom som "slaktarens hund" då de fick bära en pung med pengar runt halsen för att inte rövarna skulle ta pengarna.
Har själv en rottis på 6 år och ser att vallegenskaperna fortfarande hänger i då vi går hos ankorna.
Har du läst Ulla B. bok om rottweiler? där står ju lite om vallning med rottis.
Lycka till.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Boktips önskas
« Svar #9 skrivet: 18 sep-07 kl 13:27 »
det är oftas det som saknas i så kallade "vallhundar" vallegenskaper. om man avlar för att rasen ska ser ut på ett speciellt sätt då försvinner deras naturliga egenskaper. det finns säkert flera rottisar som kan "valla" men då ska man har en klar bild av vilken typ av hund som ska avlas fram.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 13:36 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare
Luffsen, LillaY, von tratt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser