Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!  (läst 3043 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!
« skrivet: 27 aug-17 kl 17:28 »
Efter att jag flyttade för några år sedan och pepparmynteplantan jag tog med dog i ett alltför skuggigt läge drev jag upp ett par plantor från frön nu då jag har pallkragar på en solig plats. Men nu när de äntligen börjat ta sig efter att ha segat på hela den kalla sommaren, visade den sig vara (det jag alltid kallat) grönmynta! Döm om min besvikelse  :-X (särskilt som jag inte gillar grönmynta nåt särskilt.) Detta alltså från frön som sålts (ett av de stora, vanliga förförsäljningsmärkena) som pepparmynta mentha piperita. Detta är dessutom ANDRA gången det händer mig. Vad är det jag missat, vad borde man kolla efter för fröpåsen för att få den riktiga pepparmyntan?
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!
« Svar #1 skrivet: 27 aug-17 kl 18:46 »
Du har i alla fall inte gjort något fel. Jag tror att myntorna gärna korsar sig med varann. Säkrast är att köpa en planta av den rätta sorten. Sköter du om den, så kan du snart föröka den med sticklingar och utlöpare.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!
« Svar #2 skrivet: 27 aug-17 kl 20:15 »
Ja tydligen så är det så – visste i och för sig att de ganska lätt korsar sig med varandra, men har tänkte att pepparmynta är någon av "grundvarianterna". Men det är tvärtom, tydligen är den en korsning som oftast är steril! Så den förökar sig egentligen bara vegetativt... Hur i friden man då kan sälja frön som piperita vet jag inte, men får ta och köpa en färdig planta nästa gång! (Eller sno åt mig en stickling :) )
Ingen människa är illegal

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!
« Svar #3 skrivet: 26 apr-18 kl 17:49 »
Detta var intressant jag har just fått hem frön från pepparmynta...

Den är dock mycket enkel att föröka vegetativt.
(Det har jag själv provat)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Pepparmynta visade sig vara grönmynta?!
« Svar #4 skrivet: 26 apr-18 kl 19:47 »
Ja, ska mynta hållas sortren måste den förökas vegetativt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser