Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmbädd med hönsgödsel  (läst 5848 gånger)

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
Varmbädd med hönsgödsel
« skrivet: 08 feb-13 kl 12:33 »
Jag tänkte i år för första gången testa att anlägga en varmbädd. Det brukar vara hästgödsel som rekommenderas till detta. Hästgödsel har jag inte (om jag inte smyger in i grannens hage och tjuvplockar) men flera säckar med obrunnen ren hönsgödsel, direkt från bajsbrädan i hönshuset. Jag tänkte göra en provblandning med en del hönsskit och två delar torvströ.

Nån som har provat och har tips och erfarenheter?

Hur länge håller hönsgödselbädden värmen jämfört med höstgödselbädden? Behövs med eller mindre strö, är det bättre med hö/halm än torv?
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #1 skrivet: 08 feb-13 kl 12:50 »
Vi har djupströbädd till våra höns på vintern. Vet inte om jag kan rekommendera det egentligen... Det går åt mer strö än till hästar, tycker jag. Dessutom blir den ju torrare än en bädd till hästar eller kor, så den börjar inte brinna har jag upplevt. Dessutom blir det skitigt och kan lukta lite illa. Tungt som bly att mocka ut på våren. Hade vi haft ett bättre hönshus hade jag inte haft djupströbädd till hönsen. Jobbigt att göra rent om någon sjukdom skulle spridas. Om hönsen inte går ut så får de väldigt långa klor för bädden är så mjuk.

Fördelar: Tar lite tid på vintern, bara att ströa på. Hönsen har sysselsättning att sprätta i halmen hela tiden. Billigt om man som vi har spillhö eller liknande att strö med tilll hönsen.

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #2 skrivet: 08 feb-13 kl 13:00 »
Jo, alltså jag har djupströbädd till hönsen på vintern. Fast nu menade jag att blanda den koncentrerade gödseln med strö från ströbädden för att anlägga en varmbädd i trädgården att odla på. Var kanske lite otydlig  :)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #3 skrivet: 08 feb-13 kl 14:07 »
Jag tror inte att den kommer bli varm, men har inget belägg för det.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #4 skrivet: 08 feb-13 kl 23:03 »
Hönsgödsel är väl mycket starkare än hästgödsel. Så det kanske man ha med i beräkningen, så det inte blir övergödslat. Kan inget om det, men det var bara en tanke.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #5 skrivet: 08 feb-13 kl 23:33 »
Jag har haft samma tanke, sökt här och på andra forum, men inte kunnat hitta någon som provat. Jag misstänker också att det skulle kunna bli svårt i och med att man lägger gödsel rätt tjockt för att få det att brinna, samtidigt som hönsgödsel är så starkt/kväverikt att man annars vill sprida ut det försiktigt. Det och att man ser hönsgödsel som räsergödning i trädgården för att det släpper ifrån sig näringen snabbt, jag tänker att det borde bli näringsläckage från ett tjockt lager hönsgödsel som man vattnar på.

Men, jag har inte provat: Jag har lagt hönsgödseln i komposten, och får jag tid till att bygga en varmbänk i vår tänker jag jaga hästbajs. Om du provar, återkom och berätta hur det gick? :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 10:21 »
Hönsgödsel blandat med strö brinner oerhört effektivt! När vi mockar ur allt vi har på en gång (tillsammans med kaninernas burar) så börjar gödslet att brinna efter knappt två dagar bara, och rejält varmt trots att det är mitt i smällkalla vintern och vi bara vräker det i en hög med traktorskopan utan att packa eller vattna eller göra nånting överhuvudtaget.
Så länge man inte odlar i själva gödseln så borde det gå lika bra att använda hönsgödsel som hästskit. Varmt kommer det att bli!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 11:58 »
Hönsgödsel blandat med strö brinner oerhört effektivt!

Då har man lärt sig något nytt :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 12:05 »
När vi höstfejade i odlingsbäddarna så la vi ett lager utmockat höns-strö (alltså det som legat på golvet, inte på bajsbrädan) i en av dom och la lite annat strö och smått och gott organiskt material över och vände runt och packade ihop och vattnade lite... Tre dagar senare var det 67 grader varmt  en dryg decimeter ner!  :o  Min förhoppning är att alla ogräsfrön dog då också...  ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #9 skrivet: 09 feb-13 kl 12:12 »
Det låter ju bra! Kanske ska spara pågående bajsinsamling + golvströ och prova en liten testvarmbänk i alla fall, då. Har du någon känsla för ungefär hur länge det fortsätter värma/brinna? Funderar på om det går snabbare eller långsammare än hästgödsel om man ska tajma med våren.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #10 skrivet: 09 feb-13 kl 12:31 »
Oj, jag har ingen aning om hur länge hästskit brinner... Och inte hönsskit heller för den delen.  ;) Det jag kommer ihåg från i höstas var att det var så varmt att det kändes stor skillnad i över en vecka när man kände med handen strax ovanför ytan, men sen glömdes det bort lite, och jag tänkte inte på att mäta tempen nåt mer. Eftersom det inte skulle odlas eller nåt sånt där då så var det ju inte så intressant...  ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #11 skrivet: 09 feb-13 kl 12:40 »
Några dagar till någon vecka med riktigt hög temperatur låter ganska likt tiden man brukar ge för hästgödsel. Men det som brinner och är varmt ska ju i och för sig vara själva halmen/ströt, så det låter ju logiskt när man tänker på det... Får se om jag hinner prova och återkomma själv, då! :)

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #12 skrivet: 12 feb-13 kl 11:25 »
Det låter ju lysande, tack Attes Matte!
Då ska jag testa, men jag väntar nog en månad eller så innan jag sätter igång. Man vill ju att värmen i bädden ska räcka tills det blir varmt ute. Gödselsäckarna är dessutom helt ihopfrusna...
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #13 skrivet: 24 feb-19 kl 19:41 »
Hur gick det?
Står själv och funderar på det hela.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #14 skrivet: 25 feb-19 kl 21:57 »
Jag har haft varmbänk med hönsgödsel och drivbänk ett antal år.  Liten drivbänk, så där 1,5 m x 0,75 m. I grönsakslandet,  lerjord.  Ungefär när tjälen just går ur städar jag  hönshuset,   Blandar ströet från hönshuset, dvs kompostchips och hö och hönsskit som jag sparat en månad eller så (annars går hönsgödslen i komposten).   Alltså, jag lägger först ut ströet i landet och sedan gödseln ovanpå och krattar lite.  Sedan jord ovanpå och så drivbänken med glas.  Sticker ner en termometer.  Brukar snabbt bli lagom temp, tycker jag, så där +20.    Där sår jag rädisor, sallad, spenat, mizuna.  Det är i mars detta sker, brukar kunna  skörda det första i slutet av april.  Ungefär när jorden omkring också börjar bli varm slutar varmbädden att ge värme, men då behövs det ju inte heller.

 I början av juni tar jag bort drivbänken och planterar squash och gurka på stället.  Det brukar växa bra.

Brukar ha 6-8 hönor, varav en del dvärgar, och knappt 4 kvm hönshus.  Så det är småskaligt.  Jag städar hönshuset varje morgon och tar bort pluttarna på golvet i ströet liksom de på brädorna, så ströet i sig innehåller väldigt lite gödsel.




Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #15 skrivet: 25 feb-19 kl 23:25 »
Tack för input!
Har hört att hönsgödsel måste komposteras, bla pga att det kan sprida bakterier. Inget du märkt av?
Tycker det är konstigt då man uppmuntras att gödsla med hönsgödsel utspätt i vatten.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #16 skrivet: 26 feb-19 kl 18:15 »
Bakterier i varmbänk med hönsgödsel?

Tja, jag sköljer ju alltid grönsaker noga.  Fast jag hanterar ju dagligen hönsgödsel.  Försöker förstås undvika att få det på mig och tvättar händerna efteråt,  men jag kan inte förneka rätt nära kontakt.  Några andra patogener, sjukdomsalstrare, än de som finns i gödseln och på och i äggen lär det väl inte bli.

Värmeutvecklingen handlar ju om att en massa mikroorganismer växer och förökar sig, bakterier också vad jag förstår.

Men nej, vi har inte märkt av några problem av att äta våra grönsaker.

Och den nya vetenskapen om tarmbakterier verkar ju förresten gå ut på att det är rätt nyttigt att få i sig ditt och datt.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Varmbädd med hönsgödsel
« Svar #17 skrivet: 14 jul-19 kl 13:36 »
Vi har høns på et tykt lag av gran/furuspån i ca 6 mnd av gangen. Har ca. 25-30 høns gående på 15cm, når det begynner å lukte heller vi på en sekk eller to til. Strøet holder seg fint, tørt og relativt luktfritt til vi bytter det. Eneste problemet er at det bygger seg opp endel støv/damm, både fra dyrene og fra strøet, hvilket er hovedgrunnen til at det er nödvendig å måke ut. Vi komposterer strøet og fukter det (det er vanligvis såpass tørt at det nesten er vannavvisende), kompostbingene våre er på ca. en kubikk hvilket fylles til to tredeler. Temperaturen stiger raskt til nesten 70 grader. Etter en eller to vendinger, ett år senere er det ferdig kompost. Hver gang vi vender det over i et nytt kompostrom stiger temperaturen litt igjen. Jeg legger dette i relativt tykke lag oppå mine grønnsaksbed, hittil har det funket fint.
Men jeg skulle gjerne visst mer konkret hvilket näringsinnehold og ph denne ferdige komposten har, er det noen som vil gissa? Er det mulig å sende inn en prøve til en instans og få en analyse, kanskje?

Karoline
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 6 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser