Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En av Prins Bertils bilar.  (läst 2083 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
En av Prins Bertils bilar.
« skrivet: 27 sep-21 kl 17:02 »
Var hälsad!
Jag gör ett försök att visa bilder på Prins Bertils bilar. På sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån, ses ett rött ekipage. (Jag kan inte finna att fabrikaten finns angivna ; kanske NI hittar dem?) Den vagn jag helst skulle vilja veta märket på är på sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån ; således det röda ekipaget.

Hälsningar!
G S
http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988

"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: En av Prins Bertils bilar.
« Svar #1 skrivet: 27 sep-21 kl 17:32 »
Delahaye 135M kanske

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: En av Prins Bertils bilar.
« Svar #2 skrivet: 27 sep-21 kl 19:02 »
Riktigt. Delahaye 135 M med kaross av Van den Plas. trolig årsmodell 1947. Modellen presenterades på Paris mässan 1946. Delahayes egna karosser sålde dåligt så de flesta gjordes av andra karossmakare. Van den Plas var ursprungligen en belgisk firma som senare förknippas med engelska fordon.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: En av Prins Bertils bilar.
« Svar #3 skrivet: 28 sep-21 kl 05:50 »
Tack, "SMÅ", tack, "malarmaster!"
Jag litar på er!
Hälsningar!  G.S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

mlindfors

  • Inlägg: 5
    • -
SV: En av Prins Bertils bilar.
« Svar #4 skrivet: 19 mar-22 kl 14:50 »
Var hälsad!
Jag gör ett försök att visa bilder på Prins Bertils bilar. På sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån, ses ett rött ekipage. (Jag kan inte finna att fabrikaten finns angivna ; kanske NI hittar dem?) Den vagn jag helst skulle vilja veta märket på är på sida 2 ; 8:onde vagnen uppifrån ; således det röda ekipaget.

Hälsningar!
G S
http://larshobby.eklablog.com/prins-bertil-och-automobil-p796988

Visste inte att han hade haft en De Soto Adventure 1958, där växte Prins Bertil ännu en bit i mitt minne.

Köpte själv en Cadillac Fleetwood Limousine 1956 av Kung Gustav Vl Adolf år 1973 eller 74’.
Affären gick vis Hovstallmästaren, som jag ej minns namnet på.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: En av Prins Bertils bilar.
« Svar #5 skrivet: 19 mar-22 kl 15:01 »
Riktigt. Delahaye 135 M med kaross av Van den Plas. trolig årsmodell 1947. Modellen presenterades på Paris mässan 1946. Delahayes egna karosser sålde dåligt så de flesta gjordes av andra karossmakare. Van den Plas var ursprungligen en belgisk firma som senare förknippas med engelska fordon.

Senare (1960-70-tal) förföll väl Van den Plas till att bli ett av alla de märken som dök upp genom s k badge engineering på BMC-bilar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser