Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka fram ällingar  (läst 1029 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Kläcka fram ällingar
« skrivet: 03 mar-21 kl 16:02 »
Har idag för första gången lagt i ankägg i kläckaren. Nu är luftfuktigheten 73%, är det alldeles för högt? Hur får jag ner fuktigheten i så fall? Har en Willab med ägglampa.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kläcka fram ällingar
« Svar #1 skrivet: 03 mar-21 kl 16:14 »
Har idag för första gången lagt i ankägg i kläckaren. Nu är luftfuktigheten 73%, är det alldeles för högt? Hur får jag ner fuktigheten i så fall? Har en Willab med ägglampa.

Vissa torrkläcker och andra har 75% fukt genom hela processen. Så, det verkar vara olika skolor och alla påstår att deras sätt är jättebra.

När jag haft för hög luftfuktighet har jag löst det genom att vara helt utan vatten. Är det fortfarande för mycket fukt har jag lagt torrt ris i behållarna istället för vatten. Det har fungerat relativt bra faktiskt. Har man justerbara ventilationshål har man givetvis helt öppet där.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kläcka fram ällingar
« Svar #2 skrivet: 03 mar-21 kl 16:35 »
För högt (tycker jag), men det borde sjunka av sig självt om du inte har för lite ventilation i kläckaren, eller att du har kläckaren i ett fuktigt rum med inomhustemperatur. Det är ju relativ luftfuktighet som man mäter, och har du 5 plus och regn utomhus så får du max 40% inomhus och inte ens 30% i en tom kläckare. Äggen ger ifrån sig fukt, men den fukten blir du av med delar av beroende på hur mycket du har ventilationen öppen i kläckaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser