Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt med ägg  (läst 2184 gånger)

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Dåligt med ägg
« skrivet: 20 mar-08 kl 20:03 »
hej min adamer (Hedemoror) har lagt av sig helt med äggläggandet och surande helt och hållet... nu är ju våren här i mars förra året så hade jag 100 st ägg nu har jag 20 st så här långt det kan gå 3 dagar utan att det är något i redet.. någon som vart med om liknade ???



Lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Dåligt med ägg
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 20:09 »
Ljus

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Dåligt med ägg
« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 21:13 »
Mina höns har också "lagt av" nu i Mars. Och dessutom har de börjat att rugga.  :o
Jag tror att mina höns har blivit påverkade av det "konstiga klimatet"
Dom tycker att det är vinter nu och viloperiod.  :P

Dom värpte som bäst under november-Februari.
Sist dom ruggade var i september och har alltså börjat igen.
Ska det vara så  ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

amarantus

  • Gäst
SV: Dåligt med ägg
« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 21:24 »
Ja de ruggar ofta på våren med :) 1-2 ggr/året.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #4 skrivet: 20 mar-08 kl 21:27 »
Ingen ordning på värpning här heller..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #5 skrivet: 20 mar-08 kl 21:50 »
Citera
hej min adamer (Hedemoror) har lagt av sig helt med äggläggandet och surande helt och hållet... nu är ju våren här i mars förra året så hade jag 100 st ägg nu har jag 20 st så här långt det kan gå 3 dagar utan att det är något i redet.. någon som vart med om liknade

Jomenvisst har äggläggandet minskat nu, men några per dag kommer det allt. Hönorna vet ju att det "påskas"  ;)

Du får väl ge dom lite påskgodis och mysa till det,,, så ska du se att de 'skärper' sig!!!

GLAD PÅSK önskar jag både dig iceman och alla andra här

Amanda, som har nyfödda påskkycklingar med mor på köksbänken!!!


Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

bjannie

  • Inlägg: 18
    • Östergötland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #6 skrivet: 20 mar-08 kl 22:05 »
Hej!

Mina höns värper som bäst just nu, har varit så hela tiden, några av dem ruggar i juni/juli så jag har minst ägg då. Försöker kläcka vid olika tidpunkter varje år så inte ruggningen infaller samtidigt och peppar peppar än så länge så. Man vill ju alltid ha lite ägg i omlopp. Men det låter lustigt att så många verkar ha lagt av tillfälligt..... vädret kanske.

Jag ger mina höns fenix brun veg (heter det så) men mest får de havre vete o korn blandat kanske det är därför de håller en bra nivå och så får de springa ute året om. Vid - 10 är de tveksamma men de brukar ändå gå ut.

Påsk hälsningar Annie

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dåligt med ägg ?!
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 12:40 »
Men hörrni det här låter ju inte bra alls.

Lantrashönsen (i alla fall Hedemora o Blomme) ska ju värpa 140 ägg per höna och år...
Då får dom ju inte ta semester 2 ggr per år  ;D

Ni räknar väl äggen förresten, ni som har Hedemora?
Så ni kan rapportera i min Hedemoravärp tråd.  ;)

Jag skriver upp varje dag detta år för att se vad mina hönor presterar på ett år.
Och i snitt på varje höna.

Grimla nyfiken
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Dåligt med ägg
« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 14:45 »
Grimla.. självklart räkanr jag äggen..

men ska jag anäla hur många mina damer värpt till dig ???


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Dåligt med ägg
« Svar #9 skrivet: 21 mar-08 kl 18:53 »
men ska jag anäla hur många mina damer värpt till dig ???

Du kan göra en blogg. En äggblogg.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Dåligt med ägg
« Svar #10 skrivet: 22 mar-08 kl 17:35 »
nej det har jag ingen lust med...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #11 skrivet: 22 mar-08 kl 21:22 »
Våra flickor har nog också blivit lite virriga, utav att våren plötsligt blev vinter med många minus och snö, just som dom satt igång och värpa ordentligt.

Det både värps dårligt och ruggas igen bland våra höns : :o
Hoppas att det snart blir vår så tjejerna får lite ro i dessa tokiga väderomslag :)

//Jenny
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #12 skrivet: 23 mar-08 kl 01:20 »
Citera
Jag har alltid räknat ägg och ser i min statistik att mina hedemoror lägger ca 109 ägg/höna och år, drygt 2 ägg/höna i veckan. Under fjolåret (2007) lade 25 hönor 2720 ägg.
/

Hänvisar här ovan till min tidigare statistik:

Alltså INTE 140 ägg/höna och år  8)

Vissa hönor i flocken är åldriga, andra (läs MÅNGA) ruvar (åtminstone surar), vissa har kycklingar och några ruggar. Det gör att de inte kan lägga ägg 'oavbrutet' utan att produktionen varierar. Helt naturligt!  ;)
För närvarande får jag cirka 6 ägg per dag av mina hönor. Det tycker jag är bra... till PÅSK!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Dåligt med ägg
« Svar #13 skrivet: 23 mar-08 kl 22:45 »
Amanda...


nu har jag dator hemma igen...


ringer dig en dag...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

sandholmen

  • Inlägg: 8
SV: Dåligt med ägg
« Svar #14 skrivet: 23 mar-08 kl 23:20 »
Även våra höns har slutat värpa vi har fått åka och handla ägg till påsk. Prestigeförlusten är mycket stor just nu. Tycker dom äter dåligt också men om ni säger det är normalt så kan vi ta det lite lugnare.
Ligger och ruvar i redena och vi tror där finns ägg men icke.


yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Dåligt med ägg
« Svar #15 skrivet: 23 mar-08 kl 23:41 »
Vi har det alldeles utmärkt bra med ägg här. Våra två hönor har lagt ett ägg var om dagen under hela mars månad. Och kastar sig över maten gör de också, står och hoppar otåligt om man inte är snabb nog...  ::)  Men så går de ute hela dagen också, och vi bor ju i södern...  8)
Höns, stickning och pelargoner

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #16 skrivet: 24 mar-08 kl 00:39 »
Sandholmen, byt ras  ;)

Kolla om dina höns är friska;

Bär ut dom ibland, så de inte ligger i redena och starvar av.

Ge dom god mat  :D :)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

 

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Dåligt med ägg
« Svar #17 skrivet: 24 mar-08 kl 00:41 »
iceman...

Väntar på att höra ifrån dig...

Glatt Påskslut  :-*

Vännen Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser