Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktfri förvaringslösning för foder/mat  (läst 2749 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« skrivet: 18 feb-19 kl 11:12 »
Jag behöver lösa förvaringen av stora säckar djurfoder, men även gärna till egna livsmedel som behöver torrförvaring.

Har idag inga lämpliga utrymmen alls. Finns ngn sorts små containrar lämpliga för detta? Har försökt leta efter plasttunnor som är helt täta & godkända för livsmedelsförvaring, men ännu inte hittat några. Med täta kärl skulle jag iaf slippa foderlukten inomhus, men ändå finns ingen lämplig plats för dessa. Var kan jag få tag på större tunnor eller lådor som är helt täta i ett "fräscht" material,
ngn som vet?

Hur få till en fuktfri förvaring i ett slutet system (musfritt) med en bra temperatur, fungerande för långtidsförvaring? Blir det till att bygga ett uppvärmt uthus?
Hur har ni löst detta?
Det står bara helt stilla nu.... [emoji848]



Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #1 skrivet: 18 feb-19 kl 11:53 »
Vanliga plåtfat (205 liters tunnor) med lock är bra. Säljs på blocket ibland, men kolla industrin som får tillsatser i sådana. Jag har även använt enkubikstankar (IBC Cipax) där jagsågat upp ett större hål och skruvat dit en egen lucka. Lockfat kostar oftast en slant (från en hundring styck) om man inte har kontakter, men de för vätskor är det lättare att få många för en liten summa/viskyflaska. Vi har två stycken plastfat som jag sågat av toppen på och vänt som lock. Fungerar fint till hönsfoder, och de står ute.

Du kan ju också köpa en liten container (10 eller20 fot) så har du ett rejält foderförråd som mössen har svårt att ta sig in i.

Eller en skåpbil med körförbud...

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #2 skrivet: 18 feb-19 kl 14:48 »
Tack så jättemycket för ditt svar!
Nu fick jag lite att fundera kring ⚘

Postat med Alternativ.nu´s app


christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #3 skrivet: 24 feb-19 kl 20:31 »
För ett antal år sedan gick det att tigga till sig 1000-literstankar som det varit mjölk i. Rejäl tjocklek och i vit plast. Ofta stod de i en stabil träställning ungefär dimension lastpall. Lär ju vara garanterat musfritt eftersom det var skruvlock. Jag hade dem att odla bl.a. fiskmat i (småkräftor). Vill man använda dem till att förvara spannmål i kan man ju tippa dem åt ett håll så att man får frontmatning och greja en litet större öppning med lämpligt lock. Vet ej var man får tag på dem nu, Arla eller liknande kanske?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #4 skrivet: 24 feb-19 kl 21:18 »
Lät ju intressant [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #5 skrivet: 25 feb-19 kl 06:54 »
Hur små är en "små containrar"?

Jäsningstunnor för vin säljs ju annars överallt i olika storlekar. Locket sitter nästan för bra.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #6 skrivet: 25 feb-19 kl 09:05 »
Det säljs i alla möjliga storlekar på jula & Clas Ohlson med & utan tätning i locket, dom är också stapelbara. Flera modeller är dessutom livsmedelsgodkända och köldtåliga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #7 skrivet: 25 feb-19 kl 10:55 »
De containrar jag kallar små är de som bara är 3 eller 6 meter långa. Bredd och höjd som de längre.


När det gäller plast- och plåtfat, kanske även IBC-tankar, så beror det på vilken industri som man hittar dem på om det är gratis eller kostar en slant. Men tittar man på vad nya kostar så är det ändå en liten summa man får ge för en begagnad.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #8 skrivet: 25 feb-19 kl 12:17 »
Kikade på containrar, priserna var nog lite höga. Tätning i locket är fördelaktigt. Bäst vore om jag fick ner en 20 kilos säck intakt. Ska spekulera runt lite. Tack! Ni är så bra......just saying [emoji847]

Postat med Alternativ.nu´s app


docswood

  • Inlägg: 192
    • -
Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #9 skrivet: 25 feb-19 kl 13:08 »
Kolla in julas låda art.nr:662050 för 299:-



skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #10 skrivet: 25 feb-19 kl 13:44 »
Jag blir lite konfys av den här tråden.

Det verkar som om det skulle vara rocket science att hitta foderförvaring för frön/kraftfoder? Men det är det ju inte. Det är inte ens särskilt dyra prylar vi pratar om.

Dessa tunnor står ofta i stallmiljö, alltså där det är extra fuktigt, dammigt, skitigt och fullt med möss...

På i stort sett alla ställen där foder för lantbruksdjur och lantbrukstillbehör säljs, som t.ex. Granngården, Bole, P.Lindberg m.fl., säljs det också "Fodertunnor" i lite olika storlekar och modeller.
Det finns också fodertunnor att köpa på byggvaruhus som K-rauta eller Bauhaus. På byggvaruhusen "dubblerar" de ofta som vattentunnor, och förvandlas till fodertunnor, om man köper till ett lock.

Jag har en hel del fodertunnor. 3 st stora för hästarnas pellets, 5 st stora för fårens kraftfoder, 2 st stora, och 2 st mindre till fågelmat. De flesta av dem har hållit bra, och alltså skyddat fodret från fukt och angrepp 10 år eller mer.

Gemensamt för dem är att de har täta lock, mot möss och fukt. Och finns i stapelbara varianter, eller sådana som inte går att stapla.
De kostar någonstans från 50-60 kronor och uppåt, beronde på kvalité och utförande. Större tunnor, kostar kanske mellan 150- 250 kronor inkl lock.

Man ställer dem i lagården eller stallet med foder i.

Och väljer man en lämplig storlek, så ryms definitivt en 20 liters säck. ofta mer.

Några exempel:
https://www.granngarden.se/lantbruk-skog/foderutrustning/c/fodertunna
https://www.granngarden.se/fodertunna-med-lock/p/1250014
https://www.bole.se/gard-stall/utfodring-tillskott/hinkar-baljor
https://www.k-rauta.se/produkt/tunna-curver-med-lock-och-snappfaste-70l/3253924124049
https://www.k-rauta.se/sok?query=vattentunna&salesCategories[0]=FRITID-UTEMILJO-SE10-B2C

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #11 skrivet: 25 feb-19 kl 15:45 »
Ingen Rocket science förvisso skogaliten...men jag brukar vanligtvis inte förvara mat eller foder där det utsätts för kyla och fukt. Därför var min spontana tanke att de vanliga tunnornas lock troligtvis inte skulle sluta tillräckligt tätt, för att hålla långtidsförvarat foder eller mat helt torrt. Om man skulle ha tillräckligt hög rotation på det hela skulle ju skillnaden märkas föga. Vilken tunna som helst med snäpplock blir troligtvis tät nog (för mig [emoji57]) i kombo med ngn slags gummi "sarg" som kläms fast samtidigt. Jag tror jag kör på den [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #12 skrivet: 25 feb-19 kl 16:49 »
De vanliga lockfaten i plåt har gummitätning och blir helt täta. De finns i flera storlekar även om helfaten är vanligast. Ett sådant kan du t ex fylla med pasta, lägga i en påse torkmedel och ställa i ett skjul, så har du ett förråd som du vet håller i tiotals år. Och det för en hundring.

Men de lättare byttorna från t ex Curver är ju smidiga om de står skyddade och det inte behöver vara så supertätt. De med hjul (som ser ut som soptunnor) är ju praktiska. De finns i stadigare utförande hos t ex AJ-produkter https://www.ajprodukter.se/miljo/avfallsbehallare/55667.wf 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #13 skrivet: 25 feb-19 kl 17:53 »
De vanliga lockfaten i plåt har gummitätning och blir helt täta. De finns i flera storlekar även om helfaten är vanligast. Ett sådant kan du t ex fylla med pasta, lägga i en påse torkmedel och ställa i ett skjul, så har du ett förråd som du vet håller i tiotals år. Och det för en hundring.

Men de lättare byttorna från t ex Curver är ju smidiga om de står skyddade och det inte behöver vara så supertätt. De med hjul (som ser ut som soptunnor) är ju praktiska. De finns i stadigare utförande hos t ex AJ-produkter https://www.ajprodukter.se/miljo/avfallsbehallare/55667.wf
Lockfat låter helt perfekt [emoji119]

Postat med Alternativ.nu´s app


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #14 skrivet: 06 mar-19 kl 15:08 »
Jag använder https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringstunna-662069/

Jag sätter ner en hel 20kg säck med solrosfrön för fågelmat (inkl själva säcken i papper) och sprättar sidorna på påsen då den är lite för hög för att sätta på locket med stående säck.

När säcken är tom, så tar jag byter jag ut pappsäcken. Den agerar fuktuppsamlare för min del.

Tunnan står utomhus på altanen och har aldrig varit fuktigg innuti ännu.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #15 skrivet: 06 mar-19 kl 15:40 »
I senaste nr av åter var det nån som tipsade om gamla glassboxar (frysbox med skjutlucka) till att förvara foder i. Kan ju kanske vara nått.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fuktfri förvaringslösning för foder/mat
« Svar #16 skrivet: 06 mar-19 kl 16:50 »
Ja, frysboxar är smidiga, och står de så de inte rostar sönder och läcker freon så gör det ju inget att man använder dem ett antal år extra innan de lämnas in. Vi har en stor i ladan som fungerar kanon. 360 liter vete under lättöppnat lock, och mussäkert. En vanlig frysbox fungerar bättre än en butiksbox med skjutlucka i en dammig lada. Vi kliver på den ibland också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 3 användare
Lillskiten, addebadde, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser