Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkavhärdare dyrt med filter och salt?  (läst 7017 gånger)

Kalle Turesson

  • Inlägg: 13
kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« skrivet: 21 feb-19 kl 11:29 »
Hej jag har väldigt hårt vatten ca 16-17 dh Har länge funderat på fördelar med kalkavhärdare. Men jag skulle vilja veta nackdelarna också med en kalkavhärdare. Har fungerat ok i 10 år utan avhärdare. Men som sagt vad är nackdelarna med en kalkavhärdare?

Vad kostar och hur ofta måste jag byta filter och hur ofta behöver jag fylla på salt?



 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-19 kl 16:03 »
Vårt filter är från 1997, och det enda vi gjort sedan dess är att fylla på med salttabletter. Köper kanske 10 säckar på Hornbach vartannat år. Enkelt, billigt och smidigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-19 kl 19:28 »
Underhållsbehovet och -kostnaderna kan säkert vara olika för avhärdare av olika märken, olika storlekar osv.  Om du funderar på att köpa en avhärdare och sett ut en lämplig modell, så fråga säljaren eller tillverkaren om vad som gäller för just den avhärdaren.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-19 kl 20:06 »
Har haft vårt Callidus i två år (vatten på 16 °dH) med följande utgifter / service:

1/3 till 1/2 säck salttabletter (25 kg) i månaden á 195 kronor/säck (99,99% rent NaCl - finns billigare med lägre renhet, men det känns fel). Backspolning/regenerering efter 1,3 m3 per tillverkarens inställning.
Bytte injektorerna (230 kr) efter 18 månader
Använt 1/4 av burken med rengöringsmedel för filtermassan (275 kr/burk). Ungefär var 9 månad häller vi ned en hink tillsammans med en regenerering.

På 24 månader alltså ungefär 2700 kronor i drift och underhåll, 110 kr/mån.
 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-19 kl 21:15 »
Har haft vårt Callidus i två år (vatten på 16 °dH) med följande utgifter / service:

1/3 till 1/2 säck salttabletter (25 kg) i månaden á 195 kronor/säck (99,99% rent NaCl - finns billigare med lägre renhet, men det känns fel). Backspolning/regenerering efter 1,3 m3 per tillverkarens inställning.
Bytte injektorerna (230 kr) efter 18 månader
Använt 1/4 av burken med rengöringsmedel för filtermassan (275 kr/burk). Ungefär var 9 månad häller vi ned en hink tillsammans med en regenerering.

På 24 månader alltså ungefär 2700 kronor i drift och underhåll, 110 kr/mån.

Vi har inte bytt injektorn sedan 1997, bara plockat ut och spolat den en gång om året. Tror Hornbach tog 800 eller 850 kr för 10 säckar senast.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-19 kl 07:40 »
Vi har inte bytt injektorn sedan 1997, bara plockat ut och spolat den en gång om året. Tror Hornbach tog 800 eller 850 kr för 10 säckar senast.

Så bra då. Då har TS två mätpunkter till kostnaderna.


Postat med Alternativ.nu´s app

Kalle Turesson

  • Inlägg: 13
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-19 kl 09:47 »

Har du märkt någon skillnad på vattnet mm efter att du satte in avhärdaren? Hade ni avhärdare innan?




Har haft vårt Callidus i två år (vatten på 16 °dH) med följande utgifter / service:

1/3 till 1/2 säck salttabletter (25 kg) i månaden á 195 kronor/säck (99,99% rent NaCl - finns billigare med lägre renhet, men det känns fel). Backspolning/regenerering efter 1,3 m3 per tillverkarens inställning.
Bytte injektorerna (230 kr) efter 18 månader
Använt 1/4 av burken med rengöringsmedel för filtermassan (275 kr/burk). Ungefär var 9 månad häller vi ned en hink tillsammans med en regenerering.

På 24 månader alltså ungefär 2700 kronor i drift och underhåll, 110 kr/mån.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-19 kl 14:13 »
Har du märkt någon skillnad på vattnet mm efter att du satte in avhärdaren? Hade ni avhärdare innan?
Vi köpte gården för två år sedan och redan efter dryga två månader satte vi in avhärdaren när vi tröttnat på att det var svårt att få rent i kök och badrum, tvätt som var hård efter den torkat, tvål och schampoo som inte löddrade och kastruller som såg ut som f*n när man kokat vatten.

Med andra ord: stor skillnad!

Vi har ställt in avhärdaren på mellan 2-4 °dH.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-19 kl 16:44 »
Jag skaffade för ett par år sedan ett vattenfilter som inte i första hand var till för avhärdning utan för att ta bort järn och mangan ur vattnet. Men det sänker hårdheten också.
Fördelarna jag har fått efter att ha installerat filtret:
-Kaffet smakar bättre
-Även lågprismärken av maskindiskmedel, utan avhärdande tillsatser, fungerar numera (jag har gammal diskmaskin utan inbyggd avhärdare)
-Det går åt mindre av tvättmedel, tvål mm
-Strilar på vattenkranar sätts inte längre igen
-Termostatblandaren i duschen har återfått termostatfunktionen, tidigare kärvade reglersliden fast och krävde att man tog isär och rengjorde regelbundet.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #9 skrivet: 23 feb-19 kl 18:56 »
Har haft vårt Callidus i två år (vatten på 16 °dH) med följande utgifter / service:

1/3 till 1/2 säck salttabletter (25 kg) i månaden á 195 kronor/säck (99,99% rent NaCl - finns billigare med lägre renhet, men det känns fel). Backspolning/regenerering efter 1,3 m3 per tillverkarens inställning.
Bytte injektorerna (230 kr) efter 18 månader
Använt 1/4 av burken med rengöringsmedel för filtermassan (275 kr/burk). Ungefär var 9 månad häller vi ned en hink tillsammans med en regenerering.

På 24 månader alltså ungefär 2700 kronor i drift och underhåll, 110 kr/mån.
Då betalar du för mycket för saltet. Jag köper 25 kg salttabletter för en hundring. Det är en hög kvalitet som räcker gott och väl för en avhärdare.
Vad är det för rengöringsmedel du använder och vad skall det rensa bort? Jag tar 25 gram citronsyra per månad och det räcker. Servicekillen säger att det ser rent och fint ut. (Fast jag har ett järn/manganfilter före avhärdaren, så det blir just inga föroreningar kvar.)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-19 kl 19:02 »
Då betalar du för mycket för saltet. Jag köper 25 kg salttabletter för en hundring. Det är en hög kvalitet som räcker gott och väl för en avhärdare.
Vad är det för rengöringsmedel du använder och vad skall det rensa bort? Jag tar 25 gram citronsyra per månad och det räcker. Servicekillen säger att det ser rent och fint ut. (Fast jag har ett järn/manganfilter före avhärdaren, så det blir just inga föroreningar kvar.)

Finns säkert många ställen som säljer billigare salt, ICA till exempel. Vi har valt det saltet vi valt och hoppas att ortens VVS-firma överlever.

Natriumdutonit är medlet som tillverkaren har och tar bort rost i filtermassan enligt uppgift.


Postat med Alternativ.nu´s app

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-19 kl 19:21 »
Finns säkert många ställen som säljer billigare salt, ICA till exempel. Vi har valt det saltet vi valt och hoppas att ortens VVS-firma överlever.

Natriumdutonit är medlet som tillverkaren har och tar bort rost i filtermassan enligt uppgift.


Postat med Alternativ.nu´s app

Det är i alla fint av dig att köpa saltet med den motiveringen.

Kalle Turesson

  • Inlägg: 13
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-19 kl 21:24 »
Kan andra mineraler sätta igen kalkavhärdare. jag tänker, jag har inte kollat kvaliten på vattnet i övrigt mer än hårdheten på vattnet. Ifall det finns järn, magnesium eller annat som sätter igen filtret.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #13 skrivet: 23 feb-19 kl 21:36 »
Inte vad jag vet. Magnesium hör väl iofs till de mineraler som räknas in när man bestämmer vattnets hårdhet. Om det finns någon teoretisk möjlighet till igensättning borde någon av forumets kemister kunna svara på.
Däremot är det ju helt klart att avhärdare av jonbytartyp (den sort som brukar finnas inbyggd i moderna diskmaskiner) inte mår bra om man slarvar länge med saltpåfyllningen. Inte nog med att avhärdningen inte fungerar så länge det saknas salt, det brukar inte bli någon riktig fart på avhärdningen sedan man har fyllt på salt heller, förrän man har bytt jonbytarmassan.

Om det finns t ex järn eller mangan i störande mängder i vattnet brukar man märka det tydligt utan att behöva skicka vattnet på analys.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #14 skrivet: 23 feb-19 kl 21:43 »
Det är i alla fint av dig att köpa saltet med den motiveringen.

Vi väljer oftast att åka till handlarna i Hallstavik eller Älmsta istället för Norrtälje eller Uppsala, även fast Jula eller Biltema där är några kronor billigare.



Postat med Alternativ.nu´s app

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #15 skrivet: 24 feb-19 kl 19:22 »
Kan andra mineraler sätta igen kalkavhärdare. jag tänker, jag har inte kollat kvaliten på vattnet i övrigt mer än hårdheten på vattnet. Ifall det finns järn, magnesium eller annat som sätter igen filtret.
Ja! Vi hade först en avhärdare, som skulle ta bort kalk, järn, mangan och svavelväte i samma moment. Den kallades kombi. Med jonbyte kan en avhärdare även ta bort små mängder järn och mangan. (För svavelvätet finns då speciella korn inblandade i filtermassan.) Det fungerade väldigt dåligt. Gör inte samma dumhet som vi gjorde: köp aldrig en avhärdare för annat än kalk.

Vad var det då som hände? Järn och mangan skall vara upplösta (osynliga) i vattnet för att det skall fungera. Men hos oss finns även utfällt järn (rost: röda eller orange prickar) och utfällt mangan (svarta prickar + brun smet). När järn och mangan utsätts för syre, fälls de ut. Då förändras den kemiska jonladdningen. Sen kan avhärdarens filtermassa inte längre dra dessa joner till sig. Istället smutsar de ner filtermassan.
Efter varje backspolning/regenerering fick jag tömma ur 2-3 hinkar grågult vatten. Det såg ut som om någon pinkat i en hink med skurvatten. Det smakade inte gott heller.

Så kan man bara inte ha det. Efter många om och men kompletterade vi med ett järn- och manganfilter, som gör första reningen. Sen ändrade jag lite på avhärdaren, så att den inte tar bort all kalk utan lämnar kvar en lite gnutta: mellan 1,5 och 2 tyska hårdhetsgrader. Detta för att helmjukt vatten också blir korrosivt och kan fräta på kopparrör och ge illgröna avlagringar.

Det fungerar nu i alla fall. Dyrt blev det, men jag är väldigt glad över att ha rent och fint vatten.

Kalle Turesson

  • Inlägg: 13
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #16 skrivet: 27 feb-19 kl 12:31 »
Vad är det för Callidus du har förresten? Har själv spanat in deras kalkavhärdare?


Har haft vårt Callidus i två år (vatten på 16 °dH) med följande utgifter / service:

1/3 till 1/2 säck salttabletter (25 kg) i månaden á 195 kronor/säck (99,99% rent NaCl - finns billigare med lägre renhet, men det känns fel). Backspolning/regenerering efter 1,3 m3 per tillverkarens inställning.
Bytte injektorerna (230 kr) efter 18 månader
Använt 1/4 av burken med rengöringsmedel för filtermassan (275 kr/burk). Ungefär var 9 månad häller vi ned en hink tillsammans med en regenerering.

På 24 månader alltså ungefär 2700 kronor i drift och underhåll, 110 kr/mån.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #17 skrivet: 28 feb-19 kl 21:54 »
Vad är det för Callidus du har förresten? Har själv spanat in deras kalkavhärdare?

NF13 med Commander (för volymstyrd backspolning).


Postat med Alternativ.nu´s app

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #18 skrivet: 01 mar-19 kl 17:40 »
NF13 med Commander (för volymstyrd backspolning).
Oj! Den verkar vara bra: bra kapacitet och genomströmning. Volymstryrning är också bäst: då anpassas backspolningarna efter hur mycket vatten som gått åt. Det är mycket bättre än tidsstyrning.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: kalkavhärdare dyrt med filter och salt?
« Svar #19 skrivet: 01 mar-19 kl 19:49 »
Oj! Den verkar vara bra: bra kapacitet och genomströmning. Volymstryrning är också bäst: då anpassas backspolningarna efter hur mycket vatten som gått åt. Det är mycket bättre än tidsstyrning.
Har gjort ett bra jobb under de två åren vi haft den. Vid normal förbrukning en backspolning var 10:e dag (två pers i hushållet).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser