Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 75797 gånger)

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #220 skrivet: 08 maj-18 kl 08:11 »
Ett råd till alla er så kallade alternativa människor som är rädda för dessa kryptovalutor och att lämna bankernas trygga fram så uppmanar jag er att utforska vad pengar är och hur bankerna handskas med pengar, vad händer med dina sparpengar, vart får de alla pengar ifrån som de lånar ut till stackars satar som köper hus och lägenheter för miljoner vilka är de som driver på bubblor? och skapar återkommande krasher?

Och granska kritiskt det som gammelmedia har att säga om kryptos.

För första gången i historien finns det en fri global valuta som ingen jävel kan mixtra med. Det är bara en tidsfråga innan flertalet går över till detta nya sätt att förvara och överföra värde, hela den globala värdsordningen kommer förändras och förändringae är skrämmande vi vet inte hur en sådan värld kommer se ut men det ska bli otroligt spännande att utforska det.

Der blir ju tuffare för er som är vana att leva institutionerade, för oss som hamnat i utanförskap så är detta ett sätt att återigen bli en del av det hela. Det ekonomiska systemet har på alla sätt under lång tid motarbetat det småskaliga det är därför norrlands inland är avbefolkat. De har fptt oss att tro att alla ska känna låtsaspengar som hela tiden förlorar i värde och konsumera på skit, och gör man inte det då är man en förtädare, vem ska betala när du blir gammal? När du blir sjuk? Det funns inga jobb men du är oansvarig som.inte är ekonomisk produktiv får man hela tiden höra.


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #221 skrivet: 08 maj-18 kl 10:36 »
Du tycker inte själv att du drar på lite stora växlar?

"För första gången i historien finns det en fri global valuta som ingen jävel kan mixtra med."

Det är väl just det de gör? Spekulera = mixtra?

Jag håller med dig i mycket och tror visst att kryptovaluta kan vara en bit på vägen. Men, den är långt ifrån stabil och hur ska man/någon som inte är villig att ta stora risker kunna handla med den. Det spekuleras friskt i t ex bitcoin,

Om du i en affär gör upp om att köpa/sälja något i bitcoin så måste/bör du ändå ha något annat värde som index, t ex sek. Till dess att kryptovalutorna stabiliseras över tid skulle jag inte rekommendera någon att "byta" valuta.
Särskilt inte någon i "utanförskap" som oftast inte har några stora summor att röra sig med. Att då investera sina besparingar i bitcoin som fluktuerar mer än vågorna på Östersjön kräver sin spelare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #222 skrivet: 08 maj-18 kl 11:39 »
Om du nu har gömt dessa väl så kan.du bara bli av med bitcoinen.om någon torterar eller utpressar dig eller liknande för att få tag i det du grävt ner någonstans.

det låter som att det finns många praktiska aspekter att tänka igenom ... vad händer om du dör plötsligt i en bilolycka? vet din fru/barn/andra anhöriga var du grävt ner din "recovery seed"? om inte så försvinner ju hela din förmögenhet när du dör och dina anhöriga står tomhänta... (och om tex dina barn vet var du gömt din "recovery seed" och de av någon anledning skulle behöva pengar akut eller om din fru i hemlighet planerar att lämna dig - kan de då inte enkelt tömma dina besparingar genom att använda din "recovery seed"...)

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #223 skrivet: 08 maj-18 kl 13:17 »

Om man förvara sina bitcoin.på en hårdvaru plånbok så kallas cold storage så är de extremt säker förvarade. Enda sättet att bli av med bitcoin då är om någon får tag på ditt så kallade recovery seed som består av upp till 24 ord och det är dessa seeds som.du ska förvara säkert tappar du bort din plånbok så kan du få tillbaka bitcoinen med dessa seeds, rista in på en.sten och gräv ner eller liknande.


Efter att ha jobbat i IT-branschen i snart 40 år, så finns det en sak jag är väldigt, väldigt säker på:

Det existerar ingen hårdvara som inte kan gå sönder! Allt som kan hända kommer också att hända.

Och att "IT-säkerhet", är en fråga som det flesta är oerhört naiva kring. Därför händer en massa saker som inte borde hända, om "folk" bara var mer försiktiga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #224 skrivet: 08 maj-18 kl 13:26 »
Ja, och att sätta sin tro till att något så krystat som kryptovaluta kommer att hålla sitt värde...

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #225 skrivet: 08 maj-18 kl 14:05 »
Du tycker inte själv att du drar på lite stora växlar?

"För första gången i historien finns det en fri global valuta som ingen jävel kan mixtra med."

Det är väl just det de gör? Spekulera = mixtra?

Jag håller med dig i mycket och tror visst att kryptovaluta kan vara en bit på vägen. Men, den är långt ifrån stabil och hur ska man/någon som inte är villig att ta stora risker kunna handla med den. Det spekuleras friskt i t ex bitcoin,

Om du i en affär gör upp om att köpa/sälja något i bitcoin så måste/bör du ändå ha något annat värde som index, t ex sek. Till dess att kryptovalutorna stabiliseras över tid skulle jag inte rekommendera någon att "byta" valuta.
Särskilt inte någon i "utanförskap" som oftast inte har några stora summor att röra sig med. Att då investera sina besparingar i bitcoin som fluktuerar mer än vågorna på Östersjön kräver sin spelare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Kryptovalutor innebär stor risk ja och värdet fluktuerar väldigt mycket. Idag är det kanske 1-2 procent som använder kryptos och om fler vill in så ökar värdet, samtidigt så sjunker ju fiat valutornas värde sakta men säkert under tid då det skapas nya hela tiden i samband med att folk tar lån. Den eller de kryptovalutor som blir vinnarna kommer på sikt att stabiliseras. Om en centraliserad kryptovaluta som leds av privata företag eller banker blir vinnare så är vi körda då är vi tillbaka på ruta ett i bankernas våld och deras fiffel.

I nuläget finns det ju ine så stor användning av bitcoin i sverige då vi har säkra och trygga banker men saker och ting kan ändras. I andra länder är säkerhet i den egna valuta så där förvarar man inte gärna värde i den valutan och då kommer bitcoin väl till pass. At det inte finns någon myndighet eller organisation som kan ta kontroll över ditt sparade kapital är en stor fördel.

det låter som att det finns många praktiska aspekter att tänka igenom ... vad händer om du dör plötsligt i en bilolycka? vet din fru/barn/andra anhöriga var du grävt ner din "recovery seed"? om inte så försvinner ju hela din förmögenhet när du dör och dina anhöriga står tomhänta... (och om tex dina barn vet var du gömt din "recovery seed" och de av någon anledning skulle behöva pengar akut eller om din fru i hemlighet planerar att lämna dig - kan de då inte enkelt tömma dina besparingar genom att använda din "recovery seed"...)

Ja det finns många aspekter att tänka på bitcin är utformat för privata nycklar och det finns ingen central gestalt som kan hjälpa dig om du tappar dina nycklar eller en anhörig går bort sådant får man tänka på i förväg, att äga bitcoin kräver mer ansvar över ditt kapital det är både fördelar och även såklart nackdelar.

Efter att ha jobbat i IT-branschen i snart 40 år, så finns det en sak jag är väldigt, väldigt säker på:

Det existerar ingen hårdvara som inte kan gå sönder! Allt som kan hända kommer också att hända.

Och att "IT-säkerhet", är en fråga som det flesta är oerhört naiva kring. Därför händer en massa saker som inte borde hända, om "folk" bara var mer försiktiga.

Jaså du har jobbat med IT säkerhet intressant att du då inte kan skilja mellan hackerattacker mot tredje parts börser och attacker mot själva bitcoins grundkoder, vilket aldrig har lyckats trots att folk i över tio års tid har gjort sitt yttersta.

Hårdvara kan gå sönder, tror dock det är extremt ovanligt att en hårdvaruplånbok går sönder, men det fiffiga är att du kan ha backups du kan ha två plånböcker med samma pengar i förlorar du en så har du en til med samma summa, vad sägs om det. Dessutom kan man även ha sina bitcoin i en så kallad papperplånbok.

Fortfarande några oklarheter?

Tror det är bra om vi tillsammans försöker bena ut alla felaktigheter det är u trots alt en del som läser så vi ska inte skrämma folk i onödan, eller vad säger ni?

Ja, och att sätta sin tro till att något så krystat som kryptovaluta kommer att hålla sitt värde...

De flesta av alla dessa kryptovalutor kommer förlora sitt värde och de som blir vinnarna kommer öka tills de stabiliseras.

« Senast ändrad: 08 maj-18 kl 14:11 av Kulkuri »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #226 skrivet: 08 maj-18 kl 14:31 »
Och sedan kommer inlandsisen...

Ett avancerat system som bygger på datorer kommer aldrig att bli stabilt, och framför allt inte säkert. Tror heller inte att det finns drivkraft att byta till ett sådant system. Kommer osökt att tänka på Esperanto, det konstgjorda språk som vann.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #227 skrivet: 08 maj-18 kl 14:56 »
Så är det vem kan stå emot inlandsisen och vem vet vad kvantdatorer kan åstadkomma.

Bitcoin erbjuder en möjlighet till ett nytt sätt att handskas med värde. Dubbelspendering är omöjligt och banker kan inte låna ut pengar de inte har och därmed kommer bubblor och krasher i en bitcoin värld inte kunna uppnå de proportioner som t.ex stockholms bostadsbubbla.

Sedan är det såklart svårt för oss tekniskt underbegåvade att förstå hur säkert det är. Jag vet att bitcoin hittils aldrig har knäckts men vem vet vad som kommer. Det kommer nog alltid finnas risk med att spara värde på hög, kanske det är just det som är problemet, ju större högar hos några och därmed större klyftor ju större risk för att det brister.

Jag litar inte på banker så jag vill.inte göda dom med mina sparade medel. Då kan jag välja antingen något som guld, en i stort sett praktiskt värdelös metall för min del eller något som bitcoin. Då väljer jag bitcoin då det känns lite smidigare än guldtackor i källaren. Dessutom går bitcoin snabbt och enkelt att överföra.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #228 skrivet: 08 maj-18 kl 15:23 »
Ja vi får väl se vart vi hamnar, att bankerna är hotade av kryptovalutor är i alla fall tydligt.

Dina tidigare trådar har fått mig att tro att du inte hade något större kapital sparat, men om du sparar i bitcoin för att det är smidigare än guld får mig att fantisera om stora/många guldtackor

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #229 skrivet: 08 maj-18 kl 17:35 »
Lever man utan inkomst under långa perioder så är en buffert viktig om man inte kan producera allt som man behöver.

Gården är dock min stora tillgång, och den ska jag inte byta in mot kryptos, där går gränsen.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #230 skrivet: 08 maj-18 kl 19:56 »
Jag skulle vilja säga att det inte finns något som heter stabila värden. Det gäller såväl valutor som varor eller sk realkapital.

Grejen är att allt varierar i värde över tid, det gäller bara att välja att spara sina surt förvärvade värden i något som är mindre flukturerande. Om man inte är en spelare förstås.

Sen bör man vara mycket försiktig med att uttala sig om tillgångars framtida värden. Åtminstone om man samtidigt förbannar spekulationer. Ty att anta tillgångars framtida värde är precis det..... Spekulationer.

Det enda vi vet med säkerhet om tillgångars värde är det historiska värdet. Med det i baktanken så ser den svenska kronan ut som ett mycket bättre val än bitcoins. Åtminstone om man talar om värden som kan behöva realiseras på kort eller medellång sikt. Det har aldrig varit särskillt bra val att investera i valutor på längre sikt, då finns det bättre alternativ. Valutor är ju betalningsmedel, det säger sig självt att man skall betala med det, inte spara i det.

Man glömmer ibland att den så kallade tredje parten har ett uppdrag som går ut på att hålla valutan inom ett visst spann, dvs göra att den flukturerar så lite som möjligt. Man kallar det för värdestabilitet. Dock vill jag undvika att använda uttrycket egentligen baserat på ovan. Stabilitet är för mig ett absolut utryck. I vilket fall så har den svenska kronan lyckats bättre än btc.

Någon bostadsbubbla har det inte blivit ännu. Bostäder är högt värderade i storstadsregionerna, men inga bevis för att det rör sig om en bubbla finns ännu. Ty en bubbla måste spricka innan det defacto går att bevisa att det varit en bubbla. Den senaste tidens långsamt dalande priser på bostadsmarknaden tyder på att det kanske aldrig blev en bubbla av det. Riksbanken har flera gånger under tiden med låg inflation och negativ ränta varnat för att det finns en stor risk med denna strategi i just galopperande bostadspriser. Politikerna har tagit det till sig och gjort nödvändiga men inte alltid särskillt uppskattade regleringar för att åtgärda det.

Det är inte riktigt sant att riksbanken skapar pengar av ingenting för att driva på bubblor. Det fanns en risk och det flaggades för den. När nu inflationen sakta återgår till normala nivåer så kommer penningpolitiken handla om raka motsatsen. Dvs att ta bort pengar från marknaden. Ty det är med nödvändighet det som måste göras för att undvika alltför stora svängningar åt andra hållet. Men det kan ta lång tid innan det svänger, den som lever får se.

Men den tredje parten som av många anses vara en ond aktör som bara vill åt våra pengar är en bild som är något skev. De har ett uppdrag som går ut på det som vi alla vill undvika händer. Att våra pengar tappar i värde för mycket.

Vill man spara sina tillgångar i något som inte kräver en tredje part så är ju alltid kontanter ett alternativ, oavsett valuta. Guld har också nämnts som ett alternativ, det går ju också precis som alla andra fasta tillgångar som kan köpas och säljas mellan privatpersoner för kontanter. Btc är inte en valuta utan tredje part. Det är en valuta utan tredje part som har i uppdrag att hålla värdet ifrån onödiga fluktuationer.

Mvh
Magnus


Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #231 skrivet: 08 maj-18 kl 20:22 »
Du hat rätt ingen påvisad bubbla ännu men fortfarande kostar lägenheter på några tiotals kvadratmetrar miljoner i stockholm. Vem tjänar på det och vem förlorar på det. Jag skulle iallafall inte känna mig som en vinnare om jag sitter på en liten lägenhet som är värd många gånger om min gård på 6 hektar.

Jag säger bara att om en kryptovaluta får ställning som allmän global valuta och konkurrerar ut dollarn så kommer värdet på den valutan givetvis bli högt men vägen dit kan ju bli ordentligt spekulativ med upp och nedgångar men på sikt kommer ju valutan stabiliseras.

Ond aktör vet jag inte men jag tror mig veta att det handlar om kontroll och makt.

Det har ju blivit allmänt vedertaget att ha stora lån och det är ju farligt om folk går omkring med negativa belopp. Folk bor mindre och mindre och har mer och mer lån har ju varit trenden. Själv skulle jag akdrig ta lån men då blir det ju samtidigt omöjligt för mig att konkurrera med de som gör det.

I min värld sparar man till det man vill ha, den.bufferten används till nödfall och inköp av större saker som hus m.m lån ser jag som en yttersta nöd. Jag vet att det inte fungerar väl med den expantion och utnyttjande av alla tillgängliga resurser som dagens samhälle strävar mot.

Att spara i bitcoin är för mig en protest mot den skiten. Jag har inget behov av att göda ett katastrofalt utnyttjande av människor och resurser med mina sparade medel och sedlar som ständigt minskar i värde känns inte som ett bra förvar för min buffert.

Jag vill se en förändring och jag är säker på att bankernas monopol inte är av godo.

Jag tror stabilitet av en global valuta kommer naturligt det behövs inga fifflande politiker och ekonomer för det. Släpp lös bitcoin säger jag och låt oss vad för värld somm framträder, jag är övertygad av att det blir.


Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #232 skrivet: 08 maj-18 kl 20:38 »
Sedan är det ju så att bankerna har forcerat en övergång till det kontantlösa samhället och en.del banker har klåpat sig rejält men kommit undan och låtit vanligt folk betala för det. En stor del av finanssektorn skapar ju inget mervärde bara lurar folk på pengar.

Bitcoin skapades efter bankkrashen 2008 och det var nog ingen slump.

Tekniken finns nu och bankerna kan ersättas, nu måste de kämpa för sitt fortroende för nu finns det alternativ och det tror jag är bra, Riktigt bra

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #233 skrivet: 08 maj-18 kl 21:10 »
Både banker och riksbanker har i alla tider behövt att kämpa för sitt förtroende. Det ligger lite i sakens natur. Vanliga banker kämpar främst för aktieägarnas och kundernas förtroende och riksbankerna för folkets förtroende. I grunden håller jag med om att konkurrensen är nyttig. Men det gäller inte bara mellan banker och valutor. Det gäller även i stora delar alla de konkurrenserna som du är del i och ser som av ondo. Ty jag gillar folkets makt och inser att mina egna åsikter i de fall de går emot folkets makt är underordnade.

Mvh
Magnus

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #234 skrivet: 08 maj-18 kl 21:56 »
Ja det återstår att se vad folket väljer, kryptos är nog här för att stanna så då blir väl valet mellan bankernas centraliserade kryptos eller så blir det en eller ett par globala decentraliserade kryptos. Finns i och för sig ett tredje skräckscenarium och det är om ett företag som facebook eller google tar över rodret. Blir spännande att se. Jag ska iallafall odla min mat, fiska mina fiskar och hugga min ved oavsett vad som händer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #235 skrivet: 08 maj-18 kl 22:11 »
Blir spännande att se. Jag ska iallafall odla min mat, fiska mina fiskar och hugga min ved oavsett vad som händer.

Låter som en bra plan med reellt värde :)


VS

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #236 skrivet: 09 maj-18 kl 05:06 »
Låter som en bra plan med reellt värde :)



Exakt! Pengar dras till pengar på ett eller annat sätt i slut ändan ändå så finns det inte heller "rena" pengar i världen om man granskar till det absoluta djupet. Det är bara det att pengar har olika namn vid olika perioder och olika samhällsklass...det är ett kärt barn som har många namn.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #237 skrivet: 09 maj-18 kl 13:35 »
Låter som en bra plan med reellt värde :)

"Det var banne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig"

Mvh
Magnus

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #238 skrivet: 26 maj-18 kl 22:05 »
Här är ett exempel på hur blockkedjan kan användas för att tillhandahålla en global basinkomst.

www.mannabase.com

Jag vill gärna tro att om inte mannabase så något liknande projekt kommer ta itu med detta. Även bitcoin skulle ju kunna axla även denna roll.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #239 skrivet: 26 maj-18 kl 22:57 »
Här är ett exempel på hur blockkedjan kan användas för att tillhandahålla en global basinkomst.

www.mannabase.com

Jag vill gärna tro att om inte mannabase så något liknande projekt kommer ta itu med detta. Även bitcoin skulle ju kunna axla även denna roll.


Det finns, och har aldrig funnits några gratis luncher.

Det går heller inte att skapa värden ur luft.

När något låter för bra för att vara sant, så är det så.

ps. Jag skulle också skapa en snygg, säljande hemsida, som absolut inte säger ett skvatt, som sidan du länkar till.D.s.

Du kan väl återkomma, när du har registrerat dig, och på en regelbunden basis (varje vecka enligt hemsidan) fått din "manna", och dessutom hittat ett sätt att omsätta hittepå-valutan i något som går att använda, som t.ex. mat, kläder eller redskap.
Det vore intressant om vi övriga 6-7-8 miljarder människor också ansluter oss..

Beskrivningen av hur kontokort med "manna" skulle fungera, är rent bedräglig. Ingen säljare vill ta emot transaktioner, som inte kan ge vettiga pengar för att betala den man är skyldig pengar för varor.

btw, så gillar jag konceptet "basinkomst" i princip. Men det här exemplet på kryptovaluta liknar mer ett bedrägeriförsök än något annat. "Ge oss alla dina personuppgifter, och info om dina bankkontakter, så ska vi ge dig låtsas pengar en gång i veckan"...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser