Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Importera köpa tiny house från utlandet  (läst 8733 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #60 skrivet: 21 dec-19 kl 17:44 »
Att körkort skulle vara så väldigt dyrt, tillhör en speciell sorts bullshit med lite sanning i.

Jag har tre barn, som tagit körkort under 2000-talet.
Inget av dessa barn har betalat mer för sitt körkort, än kostnaderna för prov och tillverkning, samt kostnaderna för de obligatoriska momenten med risketta, halkbana, och tillgång via Internet till teoriutbildning, och så obligatorisk handledarutbildning. Något av barnen gick en provlektion på körskola också.
Vi föräldrar har tagit hand om övningskörningen.

Barnens körkort har kostat 2000-3000 kronor per barn.

Att göra som vi gjort fungerar för alla som har körkort och bil, åtminstone i teorin.

Helst skulle jag se att körkortsutbildning (teori samt övningskörning) vore en gratis och obligatorisk del av gymnasieskolan, dock inte nödvändigtvis så att det ska krävas godkänt (=körkort) för fullständigt betyg.



Enligt https://korkortonline.se/fakta/ så är kostnaden för obligatoriska moment 4000kr, så det kanske var 10-15 sedan dina barn tog körkort?

Sedan förutsätter lågprismodellen vidare att du har föräldrar  som har körkort. Och bil, och övningsköra i. Det kanske alla har eller måste ha som bor på landet. Annars kan man inte bo på landet.
Men i åtskilliga familjer i stan har föräldrarna inte körkort. Eller bil. Hur skall de då kunna hjälpa sina barn med billiga körkort, när de själva inte har råd att ta körkort?

www.aftonbladet.se/family/a/BJaBGG/186-000-barn-lever-i-fattigdom-i-sverige    Dessa riskerar att bli 186 000 vuxna utan körkort.



 Men den bittra sanningen är att en som inte kan ta hand om sig själv är en förlorare oavsett omkringvarande läget och omständigheter. Att rättfärdiggöra förlorar livsstilen bidrar inte samhället någonting alls snarare tvärtom.   
         


Socialdarwinism?  Wikipedia:
... är en samlingsbeteckning på flera varierande ideologier som baseras på idén att tävlan mellan individer, grupper, nationer, eller idéer styr den sociala utvecklingen i mänskliga samhällen[1] och att försök att hindra denna tävlan genom politiska ingripanden till skydd för svaga i samhället leder till att utvecklingen mot högre stående samhällsformer hindras.[2] Socialdarwinism kategoriseras som en samhällsvetenskaplig pseudovetenskap utan vetenskaplig grund.[3]


Allt färre duger nog som hantverkare nu för tiden. Förr växte folk upp på landet och spenderade fritiden utomhus, skruvade på mopeder, byggde hyddor och använde händerna hela dagarna. Idag växer barnen upp i en stad och allt de gör under uppväxten är spelar TV-spel, grejar med mobilen och kanske springer och jagar någon fotboll ett par kvällar i veckan. Sånt bygger inga hantverkare.



Håller med till 110%.

Barn uppväxta på landet har bättre förutsättningar att  komma igång att använda händerna i aktiviteter som befrämjar utvecklande av hantverksfärdigheter.
Tyvärr ser jag dock idag tråkiga tendenser att barn på landet inte följer med föräldrarna ut, för att istället sitta inne och datorspela  >:(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #61 skrivet: 21 dec-19 kl 17:45 »
På tal om att man skulle behöva begåvning för hantverksyrke slår jag ett slag för att trådskaparen köper ett vagnsunderrede och bygger sitt eget "tiny house".

Att byggnationer som ett litet "tiny house" är så dyrt beror ju på att det är en enorm brist på hantverkare nu för tiden, så de har lika eller bättre lön än akademiker.

Dessutom finns det många hantverkare som inte alls har nån "begåvning" och som jobbar som hantverkare ändå. Det märks ju på resultatet när jag själv anlitat hantverkare. Jag skulle dock inte kalla det begåvning utan skicklighet.
En annan sak är att flera hantverksyrken inte alls kräver nån form av fingerfärdighet heller, exempelvis murare och takläggare. Man behöver ju inte direkt bli finsnickare eller knivslöjdare.

Att det är brist på hantverkare kanske beror just på att folk tror det krävs begåvning, när allt som krävs egentligen bara är övning och intresse. Sen klarar man betydligt mer än man tror också utan någon utbildning till hantverkare. Jag har på grund av priserna som hantverkare kräver för sina tjänster börjat göra saker själv som jag inte trodde var möjligt förrut.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #62 skrivet: 21 dec-19 kl 19:45 »
En liten påminnelse om trådens ämne. >:D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #63 skrivet: 21 dec-19 kl 21:27 »
 (:)  Jupp, starta ny tråd, om den ens ryms på Alternativ.nu, om körkort och stads- kontra landsortsungar. Hör inte hemma här i alla fall. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser