Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kompakt boende" ideér?!  (läst 5050 gånger)

Cat...

  • Inlägg: 3
    • Värmland
    • avdelning online
"Kompakt boende" ideér?!
« skrivet: 26 aug-08 kl 12:36 »
Hej.
Jag har just flyttat från en villa till 1 rok med en 12åring och en 16åring. Inte att förglömma hunden.
Jag (vi) stormtrivs. Men hela situationen har fått mig att tänka på lösningar. Har alltid varit intresserad av kompakta -multianvändningsbara- möbler och ideér.
Direkt jag flyttade in för ca en månad sedan har jag fått bara positiva kommentarer på "nedköpet" (utom från barnens far såklart:)) och mina lösningar.
Det finns säkert andra som har lite samma situation och jag har läst här under ett par år om tex att leva i vagn eller i litet boende.

Nu har skrivklådan och idelådan i hjärna svällt över och jag har startat en blogg om mitt boende och om allt med ideér och lösningar.
Jag vet att just den här sajten har otroligt många kreativa, kloka uppfinnarjockar och jag skulle väldigt gärna vilja ha era tips, förslag, ritningar etc till min blogg. Har letat och inte funnit någon samlad sajt för just sådana ideér.
Visst finns det dyra lösningar färdiga att köpa men varför inte komma ut med hur man modifierar och grejsar själv. Många av oss som bor trångt gör det pga ekonomi och ekologi/återvinning.
Ni finner mig på blogg.compacthome.net  och e-post katarina@compacthome.net.

:-) Katarina (Cat...)
Katarina :-)
MindfulnessCoach, Qi-andningsinstruktör och Marknadskommunikatör
blom-jonsson.se

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 23:16 »
En av de fiffigaste lösningarna som jag varit med om att göra var i en lägenhet som jag och min sambo renoverade. Inne i klädkammaren var en stor avloppstrumma som vi rev ner och konstaterade att avloppsröret var mycket mindre än trumman, men röret gick en bit ut från väggen så hur man än gjorde så blev det "inbyggd luft" eller naket avloppsrör och svårutnyttjad plats.

Då kom vi på att man kunde montera in ett par minibyråer från ikea (moppe hette de på den tiden) i mellanrummet mellan avloppsrör och vägg. Sedan byggde vi en ny avloppstrumma runt avloppsrör och minibyråer och fick ett par fina inbyggda lådor i väggen.

Tyvärr verkar jag ha missat att fotografera det hela  :-\

 /sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #2 skrivet: 31 aug-08 kl 21:53 »
För att frigöra golvyta så skickar jag upp sängarna i luften..
Dels så kan dom stå på styltor Eller så fäller man upp dom.
Såg en lösning där sängen satt ovanför soffan och när man använde den så fäldes den ner med block och talja och stod på på utfällbara ben.
Ett draperi hängde vid ena sidan som ett konstverk.. 
Och skapade ett eget litet fin rum till den som sov i sängen på natten...
Bordet till soffan var ett riktigt stadigt ett så det funkade som trappsteg...

Det enda som kan stoppa dig är fantasin!!!!!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 20:47 »
Ha sängen högt över arbetsplatsen, finns färdiga att köpa om man inte gillar att snickra.
Alternativt en stor byrå under sängen.

Fällbord mm mm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 21:04 »
Såg en himla smart grej för många år sedan (möjligtvis på Designtorget). Det var en bred säng uppbyggd som en himmelssäng. På sängens långsidor var det bokhyllor i "trappform" så man kunde komma i sängen. Mitt under sängen (på längden alltså) var det två långa moduler på hjul (som vagnar) - den ena innehöll klädstång+hyllor och den andra hyllor+arbetsplats. Man drog alltså ut den del man behövde för tillfället.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 09:33 »
För många år sedan bodde vi som du i ett rum och kök med två barn. Vi gjorde dubbelsängen uppfällbar, med en metallstång som axel genom duxsängens huvudända fälldes sängen upp mellan två garderober dagtid. Rullgardin drogs ned emellan för att inte behöva se ribbotten. Så praktiskt att vi även senare behöll konstruktionen.
När familjen fick tillökning byggde vi en trevåningssäng av två enkelsängar. Köpte nya hörnstolpar som gick från golv till tak och skruvade fast de befintliga sänggavlarna och ribbottnarna. Gavlarna fungerade som stege. Riktigt mysigt med draperier som kunde dras för. På mellansängen hängde vi upp ett utdragbart skrivbord. Kanonbra lösning, även den blev kvar när vi fick fler rum och då blev den nedersta sängen koja istället.
Det är inte ytan som skapar en trivsam hemmiljö utan vad man gör med den.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 22:07 »
Hoppas du kan hitta något matnyttigt under ämnet idéer för minihus här på forumet. ...och det blir kul att se bloggen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Cat...

  • Inlägg: 3
    • Värmland
    • avdelning online
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #7 skrivet: 01 okt-08 kl 00:19 »
Jaha, då har jag bloggat ett tag i min blogg om compact living...
Det finns inte mycket på svenska men en hel del ute på nätet på engelska.
Problemet för mig blir att jag vill översätta alla de toppenideer som finns på t ex engelska, men saknar fackutrycken i tex snickeriet.
Vad är “snickeriuttryck” som t ex eye bolt och fender washer?

Tjaaa.. mina intentioner är ialla fall bra :-) Får väl plugga lite fackuttryck bara :-)
http://blogg.compacthome.net/gor-din-egen-takhangda-loftsang/


http://blogg.compacthome.net


Cat
Katarina :-)
MindfulnessCoach, Qi-andningsinstruktör och Marknadskommunikatör
blom-jonsson.se

Magnusandersson

  • Gäst
SV: "Kompakt boende" ideér?!
« Svar #8 skrivet: 31 okt-08 kl 17:19 »
 eye bolt borde vara en öglebult...washer är väl bricka...tror jag  :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser