Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidig vår - bina samlar redan pollen  (läst 1076 gånger)

Ideskog

  • Inlägg: 21
    • Småland
Tidig vår - bina samlar redan pollen
« skrivet: 17 feb-19 kl 10:41 »
Igår hade vi 13 grader i Kalmar och bina var ute och flög ordentligt mycket. Framåt eftermiddagen började dom flyga in med rätt så mycket pollen.

Kan det vara ett problem att dom börjar samla in pollen i mitten av februari?
Är risken stor för problem när temperaturen nu sjunker framöver?
Vad säger ni som har längre erfarenhet av biodling än mig?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #1 skrivet: 17 feb-19 kl 13:11 »
Inget problem med att bina samlar in pollen."Problemet" kan bli att eftersom de verkar ha yngelsättning (pollen=proteiner till ynglen) så går det åt så mycket foder att de tömmer vinterskafferiet och börjar svälta. Du får försöka att bilda dig en uppfattning om hur mycket foder de har i kupan och sedan, vid behov, stödmata dem. Vilket format du har, hur många lådor de är invintrade på och hur mycket vinterfoder du gav i höstas och bistyrkan bör vägas in i bedömningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ideskog

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #2 skrivet: 17 feb-19 kl 14:37 »
Ja, det är väl så mina tankar också går.
Jag har LS som format. Det bästa är väl att lyfta lite lätt på kupan och försöka att skapa sig en uppfattning om vikten. Kan det vara en nackdel att stödfodra. Jag tror att jag har en hink bifor över sen i höstas. Kan det vara en nackdel att ge varje samhälle en halv hink i förebyggande syfte?

Bina flyger in en hel del pollen idag med, även om det är knappt 10grader idag och blåser lite.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #3 skrivet: 17 feb-19 kl 18:11 »
Har du täckplast överst på kupan kan du kolla hur mycket bin som sitter uppe (om de står på två lådor) och även se om det finns täckta ramar med foder. Ju fler bin i översta lådan desto mer har dom förbrukat, tror jag. Det verkar gå in över 3 kg/ram på LS formatet. Dom måste rensa innan foder kan ges. Låter tidigt att fodra men nöden har ju ingen lag. Om en fodrar för sent eller "förebyggande" och de får ett drag antar jag att de blandar nektar och foder vilket inte är optimalt, såvitt en inte fodrar med egen honung.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #4 skrivet: 18 feb-19 kl 09:17 »
Den Österlenska vintern har inte bjudit på motstånd än...men det är ju inte över än. Men bina har flugit och jag tror det lutar åt stödfodring för min del, svaga samhällen och dom tog inte in önskad mängd vinterfoder...men dom lever!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #5 skrivet: 18 feb-19 kl 14:22 »
Det är för tidigt även i södra Sverige att ge bifor eller annat flytande. Även om de tar det så är det för kallt. Man kan jämföra det med att dricka någon dryck direkt från frysen.
Många bin dör av köldchocken. Apifonda och liknande går bra.

Ideskog

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #6 skrivet: 18 feb-19 kl 17:17 »
Jag har inte plast utan täckbrädor...

Jag har också tänkt på kyleffekten vid stödfodring. Har även börjat finstudera väderprognosen lite mer än vanligt :)
Skulle det vara aktuellt så får man väl välja en för årstiden varm dag samt se till att fodret är ljummet när det ställs på. Tycker att dom brukar dra ner rätt mycket på bara en dag. Eller vad tror ni?

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #7 skrivet: 18 feb-19 kl 20:30 »
Sätter alltid på foder som är ljummet oavsett årstid och oavsett om fodret är fast eller flytande. Sätter bara max ett par dl flytande foder åt gången så det inte hinner kylas av innan bina har tagit ner det. Ballongen eller burken ställs i minsta möjliga inomhusuppvärmda låda med en dito uppvärmd fleecefilt som isolering runt och över burken. Det går även att trä en varm strumpa eller dylikt över burken för extra isolering.
Det finns spärrfoderbräda så en slipper få upp bina i filten om en matar med burk eller får en vara snabb när en byter burk :-\ Ballong kyls ner snabbt när det bara är lite vätska i den och den är pilligare att isolera men fördelen är att bina inte flyger upp så det går snabbt att byta till nytt foder.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tidig vår - bina samlar redan pollen
« Svar #8 skrivet: 19 feb-19 kl 09:17 »
Jag har TBH och med min obefintliga erfarenhet så är det ju svårt att gissa hur statusen på befintligt foder ligger till... men lite is i magen en vecka till o sen ner med apifonda är min tanke. Får se hur många gånger jag hinner omvärdera den..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser