Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga ägg?  (läst 10809 gånger)

Camilla

  • Gäst
Färga ägg?
« skrivet: 21 mar-04 kl 11:36 »
Hej,

Jag har färgat urblåsta äggskal till påskpynt åt mig själv, släkt och vänner. Jag har använt lökskal (både gul och röd lök) och gjort olika mönster genom att binda om skalet med tråd och gummisnoddar. Fint, men jag vill ha fler färger!

Har någon tips på andra naturfärger man kan använda? Jag funderar på rödkål och gurkmeja för att få lite gult och lila. Någon som provat?

Doris

  • Gäst
Re:Färga ägg?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-04 kl 00:02 »
 Köp blåbär! Eller läs en bra svampbok, gärna av äldre upplaga, där står mycket om växtfärgning av ull. Det funkar lika bra på ägg!!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Färga ägg?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-04 kl 00:24 »
Men är det inte attans svårt blåsa ur dem?
Kaninuppfödare och pelargontant.

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Färga ägg?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-04 kl 07:51 »
Hundkäx ger grönflammiga ägg. Man kan rita på dem med stearinljus först så färgas inte äggen just där, man kan t ex skriva namn el. glad påsk el göra fina mönster. Om man vill ha urblåsta ägg gör man ett litet hål i ena änden o ett större i den andra, det är jättelätt att blåsa ur dem så.

Camilla

  • Gäst
Re:Färga ägg?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-04 kl 21:59 »
Vilka bra tips - tack! Jag ska prova allihop så fort jag samlat ihop lite fler ägg.

Jag kan dela med mig ett tips för att blåsa ur ägg lite lättare. Jag gör som Hanne beskiver, men har en lång, ganska grov nål (typ stoppnål) och petar runt lite inne i ägget så hinnan runt gulan går sönder (stick in nålen genom det lite större hålet i ägget). Då behöver man inte ta i så förtvivlat  :P

Camilla

  • Gäst
Re:Färga ägg?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-04 kl 12:05 »
Hittade ett "färgämne" till idag - har inte provat än, men nässlor finns det ju gott om!  ;D

Brännässla
"...Om wåren ätas de til grönkål: torkade nyttjas de til boskapsfoder...
...Om stjelkarna på samma sätt skötas som lin och hampa, kunna de spinnas och kläder deraf wäfwas. Med decoct af rötterna färga bondhustrur Påskägg gule."


Ur Anwisning til Wäxt-Rikets kännedom av Carl Fredrik Hoffberg (1792)
(http://linnaeus.nrm.se/flora/)

koko

  • Gäst
Re:Färga ägg?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-04 kl 19:11 »
Men är det inte attans svårt blåsa ur dem?

Jo, om man blåser från fel håll, är det inte så? Minns inte om man ska göra det från "trubbiga" eller "spetsiga" änden av ägget, men försök så märker du...  :)

mommo

  • Inlägg: 36
Re:Färga ägg?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-04 kl 05:26 »
hej! vanligt te kan man använda och det finns ju i lite olika färger. rödbetor är bra när man vil ha något riktigt rött.
lycka till!
lotta
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser