Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjädrar till pynt  (läst 3627 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Fjädrar till pynt
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:26 »
Mirjam
 Fre 26 Okt, 2001 - 18:28
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vill arbeta med fjädrar (t ex påskpynt) men vet inte hur jag ska tillvara på dem efter slakt. Är tvätta bra eller dåligt?
 
Camilla
 Ti 30 Okt, 2001 - 11:14
--------------------------------------------------------------------------------
Blir dom inte väldigt rufsiga och fula om man tvättar dom?

...undrar Camilla
 
Ronny Olsson
 Må 19 Nov, 2001 - 20:06
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
I dag används sällan fjäder i självhushållet men det var vanligt för 50 år sedan. Dun från ankor och gäss är mjukast och ger den bästa värmen som stoppningsmaterial. Användes hönsfjäder brukade man sprita fjädrarna dvs skilja fanet från de vassa skaften.
Efter plockningen tvättas fjädern med vatten och tvättmedel. Omedelbart efteråt slungas den (centrifugeras) och därefter torkas den långsamt under omrörning i järngryta eller i ugn.
Hur man gör med prydnadsfjädrar vet jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser