Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar  (läst 2934 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Tackan födde två tvillingar i natt och båda diade när jag gick in vid 24:00.
Imorse var tackan stendöd och tvillingarna skithungriga så gav de pulver råmjölksersättning imorse, 2 dl/var som de drack och båda sover nu.
Hur ofta och hur länge måste de ha råmjölkspulver?
Vill ju gå över till pulvermjölk så fort det går då jag har begränsat med råmjölkspulver och fler lamningar på gång...
Mamman renrasig Gute och pappan renrasig Gotland, behöver de selen också?

Mvh

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #1 skrivet: 03 feb-18 kl 14:32 »
Testa var tredje timme el så... det viktigaste just nu är att du ser till att få i dem vätska och hålla dem varma.

Lägg dem gärna i extra varm bädd under en värmekälla eller om ni tar in dem o gör en bädd i någon låda el korg.

Har ni någon annan tacka som lammar nu så försök blanda i en skvätt råmjölk från henne.

Blanda gärna kommande mjölkersättning med mjölk från andra tackor.

Finns det någon tacka som kan tänkas bli adoptivföräldrar?

Som tips för kommande år... mjölka tackor på några skvättar råmjölk samt en del vanlig mjölk. Frys in och ha i reserv att blanda ut i akutlägen

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #2 skrivet: 03 feb-18 kl 14:54 »
har bara tio tackor där jag inte brukar betäcka alla då det blir för mycket då vi har heltidsarbeten båda så vi ska hinna med allt arbete...
Första lamningen i år var en tacka som fick trillingar förra veckan och nästa lamning blir nästa vecka tror jag...
sen är det ett hopp då två har jättesmå juver så mjölka ur någon annan blir svårt...
Känner att jag inte vill stjäla mjölk från lammade tackor då deras egna ungar behöver mjölken också...
eller får de så pass mycket att de klarar sig ändå?

Nu ligger de i stora hundburen i pannrummet och har det varmt och skönt och dricker jättebra ur flaskan men de blir så ledsna när jag lämnar dom...  :'(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #3 skrivet: 03 feb-18 kl 15:12 »
Går det inte ha lammen ute med de andra tackorna och lammen? Jag har också haft flasklamm och ingen har bott inne mer än en natt. Om dina lamm inte är svaga finns ingen anledning att ha de inomhus. Kan du kanske hänga upp en värmelampa i stallet?

Råmjölk är ju deras sätt att få något immunförsvar. De kan få infektioner och dö lätt om de får en infektion och inte har fått tillräckligt med råmjölk, men det finns alltså lamm som överlevt som inte har fått någon råmjölk alls.  Att ge råmjölk till lamm som är äldre än ca 3 dagar är tydligen meningslöst. Har du ingen råmjölk får du hoppas på det bästa, att de fixar det ändå.

Börja inte mjölka någon tacka som inte har lammat. Om någon lammar kan du ju försöka adoptera bort något lamm. Råmjölken bör ju räcka till 3 lamm i alla fall.

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #4 skrivet: 03 feb-18 kl 15:43 »
har ingen el i ladugården då vi inte har ägt gården särskilt länge men det ska in till sommaren.
Därför tänkte jag att de skulle få vara inne då tackan inte hann slicka de riktigt torra innan hon dog  :(
de får gå ut till de andra imorgon bitti var min tanke.
Tror ni det finns någon risk att storråttorna kan ta en lammunge då de inte har någon mamma som skyddar dom?
(Anticimex har lagt ut gift åt råttorna men de är i fårboxen på nätterna och springer, en satt på ryggen på en tacka inatt såg jag när jag drog ut lammen... :-\ )

De har fått tre givor råmjölk av mig och gått och diat av tackan några gånger inatt innan hon dog så tror någon att jag kan ge pulvermjölk ikväll eller ska de få en till giva råmjölkspulver?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #5 skrivet: 03 feb-18 kl 21:59 »
Vad innehåller råmjölkspulver egentligen? Är det inte bara humbug?

Som jag fattat det är råmjölken unik för varje gård, men just det skydd /antikroppar mot de bakterier som finns på gården så därför man inte lika gärna kan skaffa råmjölk från någon annan gård, men det är bättre än ingen alls.  Så därför kan man ju undra vad råmjölksersättning innehåller i jämförelse med vanlig ersättning.

Jobbigt att du har råttor hos fåren. Jag kan tänka mig att de kan bitas. Varför håller de sig där, har du spannmål eller nåt som gör att de dras dit? Jag har aldrig sett en råtta på min gård och katten tar bara möss.

Ang el har jag ingen heller i ladugården men då jag behövde värmelampa drog jag ca 30 meter förlängningssladd från stolpen på gården, upp till höloften och sen ned i ett hål i golvet till fårens stall.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tacka dog under förlossning -hjälp ang hennes tvillingar
« Svar #6 skrivet: 04 feb-18 kl 04:30 »
Råmjölken är naturligtvis helt unik för varje enskild tacka. Men det finns ju väldigt många bakterier och virus som ALLA tackor stött på och bildat antikroppar mot


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser