Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckage från jetpump  (läst 5024 gånger)

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
Läckage från jetpump
« skrivet: 18 jun-18 kl 18:08 »
Jag upptäckte ett läckage från vår vattenpump och som relativt ny torpägare håller jag på att lära mig allt vad det innebär och behöver jag rådfråga er.

Det är en Jetpump 10 från Rinkabyrör och som står trångt till i ett utrymme i farstun/grovköket. Läckaget är inte kraftigt, några droppar i minuten eller så, men tillräckligt för att ställa till med besvär då allt material runt om är trä. Jag räknar också med att detta bara kommer bli värre om det inte åtgärdas nu. Ställde efter jag torkat upp ytvattnet in en kupévärmare med förhoppning om att få ut en del vatten ur träet. Var tvungen att hänga upp pumpen i ett band runt varmvattenberedaren för att kunna komma åt och få in en provisorisk bytta under och kunde då leda läckaget till skarven i mellanhuset och pumphuset. På reservdelslistan ser jag att där sitter en o-ring och jag antar att det är denna som börjar ge med sig. Kan det vara något annat?

Hur gör jag för att byta denna, eller rättare sagt, hur kopplar jag ur pumpen utan att behöva oroa mig vattenspill?
Som jag ser har jag ingen huvudventil i systemet att stänga av, jag ser bara en innan den går upp till beredaren och en som leder ut kallvatten till en kran på utsidan. Finns även två där jag kan slå av vattnet innan det når kök/badrum. Men till pumpen eller till hydropressen hittar jag ingen, varken inne eller ute.

Jag upplever också att pumpen går i gång i tid och otid, även vid ganska litet vattenuttag, men jag har läst mig till att detta vanligtvis beror på för lite luft hydropressen och hoppas att jag skall få löst detta så fort jag åtgärdat pumpen. Som det är nu startar den vid runt 2 bar och pumpar den upp 3 bar innan den stannar.
Kan det finnas något annat som gör att pumpen går i gång regelbundet?

En detalj jag uppmärksammat är valet av pump till denna anläggning. Vi har nämligen en djupborrad brunn och jag har förstått att det då används en tryckpump i vanliga fall. Vi har dock så högt självtryck i berget att det flödar över uppe vid marknivå året runt. Kan det vara så att det är av denna anledning som en jetpump valdes och den bara pumpar in vattnet i torpet från eller nära markytan?

En sista fråga, jag upplever att pumpen och rör "svettas" en del när den fått gå mycket. Är detta normalt? Kan jag avskriva det som kondens eller kan jag räkna med att det finns fler läckage i anslutningarna som sprider sig?

För att förtydliga. Vi har vatten i huset, ingen märkbar förlust av tryck i våra kranar eller dusch, bara när vi kört med spridaren vid vattning av odlingarna har den blivit lite trött efter ett tag. Systemet fungerar alltså i dagsläget men jag känner behovet av att få löst detta så fort som bara möjligt

Bilder:
https://www.dropbox.com/s/97n40iynfr8an4a/IMG_0115.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ci90qhnaq8ps9f8/IMG_0120.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4104hu8poc3x9p7/IMG_0125.JPG?dl=0
« Senast ändrad: 19 jun-18 kl 08:47 av miklbrandt »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Läckage från jetpump
« Svar #1 skrivet: 18 jun-18 kl 19:58 »
"Svettningen" beror på att du tar upp kallt vatten från din källa. 4-8 grader eller så.
Då kondenseras den omgivande fukten på rör och pump.
Det går att åtgärda genom att man isolerar i de flesta fall.

Läckaget...  Det kan jag inte hjälpa med annat än att det måste åtgärdas snarast.
Du är på god väg i ditt resonemang att ha ett uppsamlingtråg under pumpen, har du en direkt avrinning från detta till avloppet så har du ett väldigt bra skydd för framtida läckor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Läckage från jetpump
« Svar #2 skrivet: 18 jun-18 kl 20:51 »
När man har egen pump så finns det inte nödvändigtvis några huvudkranar. Om man vill "stänga av vattnet", så stänger man av pumpen och öppnar en kran tills hydropressen är tom och det har slutat rinna.

När det gäller förladdningstryck i hydropressen brukar det vara lagom med 0,9 gånger pressostatens tillslagstryck. Om pressostaten slår till vid 2 bar så är det alltså lämpligt att ha 1,8 bar lufttryck i hydropressen då den är tom på vatten. När det finns vatten i hydropressen, så är lufttryck och vattentryck lika. Det är lämpligt att du kollar till- och frånslagstrycken med samma manometer (t ex en bildäckpåfyllare) som du använder för att kolla förladdningstrycket, så du inte blir lurad av att olika manometrar visar olika.
Det är för övrigt bra om pressostaten sitter en bit ifrån pumpen, gärna med en bit mjuk slang emellan, så den inte påverkas så mycket av vibrationer, tryckstötar mm. Då brukar den fungera mer pålitligt. Pressostaten bör sitta med vattenanslutningen rakt nedåt.

Läckan från jetpumpen kommer troligen från pumpaxeln, så det är antagligen någon form av packbox eller kolringstätning som är dålig. Det bör synas på sprängskissen hur den är gjord. Om det överhuvudtaget går att få tag i reservdelar till pumpen, så brukar det finnas en reparationssats som innehåller allt som behövs om man ska åtgärda en läckande axeltätning.

När det gäller "svettningen" så beror det som sagt på att vattnet är kallt. Och på aktuell luftfuktighet. Om luftfuktigheten är så hög att daggpunkten ligger över de kalla rörens temperatur, så fälls det ut kondens. Alltså fullt normalt sommartid, och det kommer säkert att bli ännu värre framåt rötmånaden.

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Läckage från jetpump
« Svar #3 skrivet: 19 jun-18 kl 09:17 »
När det gäller förladdningstryck i hydropressen brukar det vara lagom med 0,9 gånger pressostatens tillslagstryck. Om pressostaten slår till vid 2 bar så är det alltså lämpligt att ha 1,8 bar lufttryck i hydropressen då den är tom på vatten. När det finns vatten i hydropressen, så är lufttryck och vattentryck lika. Det är lämpligt att du kollar till- och frånslagstrycken med samma manometer (t ex en bildäckpåfyllare) som du använder för att kolla förladdningstrycket, så du inte blir lurad av att olika manometrar visar olika.
Det är för övrigt bra om pressostaten sitter en bit ifrån pumpen, gärna med en bit mjuk slang emellan, så den inte påverkas så mycket av vibrationer, tryckstötar mm. Då brukar den fungera mer pålitligt. Pressostaten bör sitta med vattenanslutningen rakt nedåt.

Förstår jag detta rätt?

- tömma systemet
- stänga av pumpen
- kolla trycket i hydropressen med en extern lufttrycksmätare
- pumpa hydropress till rätt tryck
- sätta på pumpen och fylla systemet

Hur/vart kollar jag till- respektive frånslagstrycken med extern mätare? Vart kopplar jag på denna? Behöver jag skruva loss och byta den som sitter på pumpen?


miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Läckage från jetpump
« Svar #4 skrivet: 19 jun-18 kl 09:21 »
När man har egen pump så finns det inte nödvändigtvis några huvudkranar. Om man vill "stänga av vattnet", så stänger man av pumpen och öppnar en kran tills hydropressen är tom och det har slutat rinna.

Så om jag tömmer systemet med pumpen urkopplad och skruvar loss avtappningspluggen i pumpen så borde jag vara säker på att inget vatten från brunnen kommer kunna ta sig in i huset när jag kopplar loss pump? Finns det risk att pga övertrycket i brunnen att vatten tar sig in ändå eller sitter det någon ventil i slangen från går till huset som blockar inflödet av vattnet tills det att pumpen sätter igång?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Läckage från jetpump
« Svar #5 skrivet: 19 jun-18 kl 10:18 »
Lite vattenslabb blir det alltid. Kollar man din första bild så ser det ut som du har en avstängningsventil på röret som går rakt upp från pumpen. Av med ström,stäng ventilen,öpna någon kran så ser du att tryck är borta. Svårt tro det sitter någon speciell ventil på slangen till brunnen,brukar sitta en sil med backventil i änden som går ner i brunnen. Inte optimalt med trägolv under pumpen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Läckage från jetpump
« Svar #6 skrivet: 19 jun-18 kl 10:33 »
Förstår jag detta rätt?

- tömma systemet
- stänga av pumpen
- kolla trycket i hydropressen med en extern lufttrycksmätare
- pumpa hydropress till rätt tryck
- sätta på pumpen och fylla systemet

Hur/vart kollar jag till- respektive frånslagstrycken med extern mätare? Vart kopplar jag på denna? Behöver jag skruva loss och byta den som sitter på pumpen?

Det är rätt.
Kolla till- och frånslagstrycken med en manometer ansluten till påfyllningsventilen på hydropressen - t ex en däcktryckmätare för bil. Och använd samma mätare när du kollar förladdningstrycket.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Läckage från jetpump
« Svar #7 skrivet: 19 jun-18 kl 10:51 »
Kan det vara så att brunnens utlopp ligger högre än pumpens inlopp? Då har du självtryck in i huset. I så fall måste du tänka ut något sätt att få stopp på vattnet när du tar isär pumpen. Gissningsvis går det att stoppa in något i pumpinloppet för att lösa det.


Du har helt rätt i anledningen till val av pump. Har man vatten så högt att man inte behöver suga mer än några meter finns ingen anledning att använda något mer avancerat än en vanlig centrifugalpump (jetpump).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Läckage från jetpump
« Svar #8 skrivet: 19 jun-18 kl 21:57 »
Det är rätt.
Kolla till- och frånslagstrycken med en manometer ansluten till påfyllningsventilen på hydropressen - t ex en däcktryckmätare för bil. Och använd samma mätare när du kollar förladdningstrycket.

Vad innebär förladdningstryck och vart mäter jag detta?

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Läckage från jetpump
« Svar #9 skrivet: 19 jun-18 kl 22:02 »
Kan det vara så att brunnens utlopp ligger högre än pumpens inlopp? Då har du självtryck in i huset. I så fall måste du tänka ut något sätt att få stopp på vattnet när du tar isär pumpen. Gissningsvis går det att stoppa in något i pumpinloppet för att lösa det.

Utan att ha grävt runt brunnen så är jag ganska säker på att så är läget. Vattnet från brunnen flödar i alla fall över från röret som sticker upp ur marken högre upp över ytan än vad pumpen är placerad så självtryck in i huset känns rimligt att anta.

Hmm, känner mig ganska kluven i hur jag skall lösa detta. Placeringen av pumpen är som sagt väldigt trångt och med material av enbart trä överallt. Svårt att få in en hink eller liknande för att fånga upp överflödsvattnet innan jag tryckt i en propp i inloppet.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Läckage från jetpump
« Svar #10 skrivet: 20 jun-18 kl 09:06 »
Vad innebär förladdningstryck och vart mäter jag detta?

Se inlägg #2 i denna tråd.  Det är lufttrycket i hydropressen då den är tom på vatten.  Mäts i luftpåfyllningsventilen (vanlig schraderventil, likadan som på t ex bildäck).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser