Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Portugal - perfekt för alternativ livsstil och mycket billig mark  (läst 5772 gånger)

Griskille

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
Hallå där,
Skulle vilja tipsa alla som letar efter billig mark i ett skönt och varmt land att ta sig en funderare på centrala Portugal. Vi flyttade hit i september och trivs mycket bra, vädret är för det mesta skönt och det är billigt att leva. Ett glas vin i den lokala baren går på ca fyra kronor, jag går i t-shirt nu i januari (men nätterna är kalla.) Vår mark kostade 150 000 kr, bestående av 7000 kvm med ett fyrtiotal olivträd, apelsin, äpple, päron, fikonträd, vinrankor och massa annat, några mindre byggnader i form av garage, hönshus och ett nedgånget pyttehus, 1 km utanför byn, 20 km från Castelo Branco (30,000 inv) med tågförbindelse till Lissabon. Det finns fortfarande gott om vatten till skillnad från många andra delar av Iberiska halvön. Eftersom marken var så billig var det enkelt att betala rakt av, nu lever vi på sparade pengar som lär räcka i ett par år iallafall. Sticker jag hem till Sverige på sommaren och jobbar en månad lär det räcka för att kunna leva här i ett år. Jag har hört om vissa som lever på 100 euro i månaden. Människor är väldigt hjälpsamma och trevliga, nyfikna på varför två yngre nordbor (jag 30, flickvän 25) väljer att bosätta sig här. Alla yngre flyttar härifrån för att satsa på karriärer i storstäder eller utomlands, detta är i min mening den största nackdelen med att bo här, det finns ytterst lite folk i min ålder. Men det är samtidigt den stora fördelen, det är därför det går att hitta så billig mark. Dessutom flyttar det fler och fler nordbor (och yngre portugiser) till regionen med tankar på permakultur/självförsörjning, jag ser gärna att vi blir fler så därav denna tråd.

Kan tipsa om några trådar på permies.com :
https://permies.com/t/55849/perfect-place-start-permaculture-project
https://permies.com/t/18711/Portugal
https://permies.com/t/61396/Calling-wild-heart-permaculturists-search

Om någon vill veta mer är det bara att fråga här eller skicka ett meddelande

William

Ohrakel

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hej,
Det här var mycket intressant tycker jag. Förlorade mig direkt i att kolla på olika ruiner till salu.  Jag sparar ditt inlägg och undrar om det är okej att höra av sig igen om jag kommer iväg på en roadtrip till Portugal någon gång.
//Jen

Griskille

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
Det gör du helt rätt i!

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
blir det inte olidligt varmt på sommaren?. förra sommaren uppmättes kring 40 grader  och stora skogsbränder rasade.Vet flera svenskar som gärna åker över vintern men återkommer till sverige över sommaren då de säger att det är för varmt sommartid. Höga temperaturer betyder ju också oftast vattenbrist/torka.
klimatet håller ju på att ändra sig till betydligt torrare i hela medelhavsområdet. vill man odla bör man noga kolla upp hur det kan slå i respektive land ,vatten är ju en måste ha vara vid odling.

Griskille

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
Det stämmer att det blir sjukt varmt på sommaren, bränderna beror dock inte i första hand på värmen utan på skogsskövling till förmån för plantage med eukalyptus och gran. Därför behövs många fler med rätt miljötänk.
Själv tror jag att klimatet kommer bli extremare i hela världen inom väldigt kort tid, och det spelar ingen större roll var man bor, man kanske kan köpa sig ett par extra år om man har tur. Men det är min åsikt, självklart ska man forska i framtidens klimat om man tycker det är viktigt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
klart det är viktigt att kolla upp hur det kan slå vädermässigt. En gård som du investerat tid o pengar i som står utan vatten och landskapet är förött av torka är ju en dålig investering.
Jag har själv varit på jakt efter ett ställe i europa (inom EU) där såväl sommar o vinter kan vara drägliga. södra england var förstavalet men iom brexit nu avfört,spanien o portugal har sina fördelar men även nackdelar,möjligtvis norra spanien eller sydvästra frankrike. Italien är ju alltid intressant men även där förutspås stora delar vara omöjliga för jordbruk/odling  inom en alltför snar framtid.Madeira har ett hyfsat jämnt klimat men ligger avsides. Tittar man på nuläget med vinter i stora delar av europa blir man också lite konfys. Åt vilket håll slår klimatförändringarna? Torrt i söder o regnigt i norr med kalla vintrar?

Tysper

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Detta var högintressant! Hur hittade ni er mark? Skulle tacksamt ta emot tips!

Griskille

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
Vi kollade annonser och snackade med olika mäklarfirmor, de skjutsar gärna runt en och visar vad de har att förmedla om man förklarar på ett ungefär vad man är ute efter. Vi använde oss av Globo de Ouro Imobiliária men det finns flera. Det finns oftast någon som snackar engelska. Annars om du kan franska så är det ännu bättre. Tror säkert att 80% av gubbarna i vår by snackar franska, på 60-talet drog man dit för att jobba.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Fått lite förfrågningar från familj och vänner om att hitta nått t.ex. I portugal att dela på. Funderar på att ta en tur ner och hälsa på och kolla in landet och kanske några ställen som är tillsalu.  I höst får det nog bli. Hör gärna av er om ni har tips på bra områden! Eller har mer direkta tips.

Griskille

  • Inlägg: 5
    • Övriga världen
En liten uppdatering när det gäller torkan; mars månad var den näst blötaste sedan 1931 och april har också varit väldigt regnigt. Så än finns det andrum!

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
har ju gått en engelsk husletarserie på 4.an. flera har varit från portugal och prismässigt verkar norra portugal i inlandet vara väldigt billigt. Dock som tidigare sagts torrt o varmt under högsommaren.Skall man leta odlingsmark bör man nog kolla vattentillgången väldigt noga.

 

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
Hej!
Kan bara hålla med att den portugisiska landsbygden är underbar. Vi har bott på landsbygden i Alentejo i 13 år nu. Men nu säljer vi vårt paradis p.g.a ålder och hälsa.

Alentejos inland där vi bor är fantastiskt vackert. Landskapet är böljade och olivlundarna, vinfälten och betesmarkerna avlöser varandra. Vi bor ca 10 km från den stora Alquevadammen.

Vår mark är på 9,4 ha. Vi har en annons inne här på Alternativ nu.  https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190470.0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare
Stengrim, xaelanar, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser