Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva damm  (läst 1315 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Gräva damm
« skrivet: 05 jan-18 kl 07:52 »
Har hyrt en grävmaskin i helgen. Måste dränera lagårdsplan. Tänkte leda vattnet därifrån till en damm som jag även den tänkte gräva i helgen. Tänkte även leda vattnet från hängrännor på lagårn dit. Något jag ska tänka på när jag gräver damm? Tänkte lägga gummiduk i. Tänkte mig ca 7x7m med ett genomsnittsdjup på ca 1m ev lite mer omdet går.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Gräva damm
« Svar #1 skrivet: 05 jan-18 kl 08:21 »
Stängsel som drunkningsskydd, både för djur och människor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Gräva damm
« Svar #2 skrivet: 05 jan-18 kl 08:32 »
Gör avsatser och "stränder" - inte bara ett djupt hål.
Kolla noga så inga vassa/kantiga stenar trycker an mot gummiduken, även små stenar kan påverka duken när vatten fyllts på och försämra dukens hållbarhet.
Här lite steg för steg >>https://www.vattenliv.se/kundservice/dammskolan/bygga-damm-med-gummiduk/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Gräva damm
« Svar #3 skrivet: 05 jan-18 kl 08:33 »
Stängsel som drunkningsskydd, både för djur och människor.

Jo det ska jag ha. Dammen är primärt som vattenreserv då vi har dåligt med vatten i brunnen på torra somrar men den ska också vara hem till våra ankor. Därför blir hela hagen inhägnad.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Gräva damm
« Svar #4 skrivet: 05 jan-18 kl 08:55 »
Gör avsatser och "stränder" - inte bara ett djupt hål.
Kolla noga så inga vassa/kantiga stenar trycker an mot gummiduken, även små stenar kan påverka duken när vatten fyllts på och försämra dukens hållbarhet.
Här lite steg för steg >>https://www.vattenliv.se/kundservice/dammskolan/bygga-damm-med-gummiduk/

Tack för bra länk!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare
Be, lillatorpet, karin saler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser