Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla björk  (läst 13667 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Behandla björk
« skrivet: 05 dec-17 kl 09:15 »
Ska bygge mig ett björkbord. Vill gärna att trät ska hålla sig så ljust som.möjligt och inte gulna. Vad ska jag bäst behandla det med? Någon typ av vax, olja eller blandning?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Behandla björk
« Svar #1 skrivet: 05 dec-17 kl 11:13 »
Hej

Jag är ingen expert, men om jag fattat rätt är det UV ljus som gör att ljusa träslag gulnar. Skall man undvika gulningen är det nog någon lack med UV-spärr som är det säkraste alternativet.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla björk
« Svar #2 skrivet: 05 dec-17 kl 12:02 »
 Hade valt nått vattenburet som inte bildar en hinna.
Såpa är inte fel. Kärnmjölk är alldeles förträffligt.
 Men vad du gör så gör vattebehandling på bägge sidorna annars slår det sej.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #3 skrivet: 05 dec-17 kl 21:37 »
Jaha. Såpa eller kärnmjölk. Det låter spännande. Men hur är det med fläckmotstånd? Har små barn så det blir många fläckar. Har tidigare behandlat ekbord med vaxolja och då blir det otroligt enkelt att torka bort fläckar..

Postat med Alternativ.nu´s app


ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla björk
« Svar #4 skrivet: 06 dec-17 kl 08:28 »
 Där finns tvål flingor också. Oparfymerade. Vet inte var man får tag i dem. I Danmark är de lätta att hitta.
Fördel med ovan är att de inte har någon färg.
 Hur pass lätt det är att få bort fläckar vill jag inte uttala mej om. Men då du får en yta som är fet så fästerinte skiten så bra. Två ytbehandlingar är att rekommendera. Har hittills inte märkt att fläckar inte gott att få bort. Men ett åldrande av ytan kommer man inte i från
 Fördelen med dessa ytbehandlingar är den närhet till träet som blir. Och att färgen är träets färg. En olja ändrar träets färg. Även om du tar parafinolja  som inte har någon färg ändrar träets utseende.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Behandla björk
« Svar #5 skrivet: 06 dec-17 kl 09:23 »
Björk gulnar ju ändå inte lika kraftigt som t ex gran gör.

Har man småbarn runt köksbordet så kanske man ändå ska räkna med att slipa ner bordsskivan och göra om ytbehandlingen om några år när bordsskicket börjar vara bättre. Då kan man prova en annan metod om det första försöket visade sig mindre lyckat.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #6 skrivet: 06 dec-17 kl 09:41 »
Hur är det att luta lövträ? Gör man bara det med barrträ? Skulle det vara ett alternativ att luta och sedan behandla med en hårdvaxolja?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla björk
« Svar #7 skrivet: 06 dec-17 kl 09:44 »
Ska bygge mig ett björkbord. Vill gärna att trät ska hålla sig så ljust som.möjligt och inte gulna. Vad ska jag bäst behandla det med? Någon typ av vax, olja eller blandning?

Postat med Alternativ.nu´s app


Vilken budget talar vi om? Det finns olika ytbehandlingsprodukter i färgaffären som fördröjer och förminskar gulnande av trä, men dessa kostar förstås mer än de mer eller mindre märkliga förslagen i denna tråd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla björk
« Svar #8 skrivet: 06 dec-17 kl 09:47 »
Hur är det att luta lövträ? Gör man bara det med barrträ? Skulle det vara ett alternativ att luta och sedan behandla med en hårdvaxolja?

Inte om man vill hålla björkens textur så ljus som möjligt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Behandla björk
« Svar #9 skrivet: 06 dec-17 kl 10:28 »
Vilken budget talar vi om? Det finns olika ytbehandlingsprodukter i färgaffären som fördröjer och förminskar gulnande av trä, men dessa kostar förstås mer än de mer eller mindre märkliga förslagen i denna tråd.

Att det ges förslag som inte kräver att man besöker en färgbutik är helt naturligt då detta är ett forum med fokus på självhushållning. Då trådskaparen verkar tycka om vax så skulle jag göra ett test och blanda i lite titanvitt pigment i vaxet. Äggoljetempera ger en lättskött och stark yta och med lite titanvitt pigment borde det dämpa gulningen. Då det torkat polerar du upp exakt den glans du föredrar med en tagelborste.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #10 skrivet: 06 dec-17 kl 10:44 »
Inte om man vill hålla björkens textur så ljus som möjligt.

Nja min budget är är väl några hundralappar max.

Hur menar du med ovanstående citat? Förstör man texturen med lutet? Eller att vaxet täcker strukturen i trät?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #11 skrivet: 06 dec-17 kl 10:47 »

Att det ges förslag som inte kräver att man besöker en färgbutik är helt naturligt då detta är ett forum med fokus på självhushållning. Då trådskaparen verkar tycka om vax så skulle jag göra ett test och blanda i lite titanvitt pigment i vaxet. Äggoljetempera ger en lättskött och stark yta och med lite titanvitt pigment borde det dämpa gulningen. Då det torkat polerar du upp exakt den glans du föredrar med en tagelborste.

haha jag har verkligen blivit förtjust i vax efter att tidigare endast oljat tidigare. Har sett att det finns färdiga vaxoljeblandingar med vitt pigment i. Men har varit lite tveksam då jag är rädd att det ska se "målat" ut.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Behandla björk
« Svar #12 skrivet: 06 dec-17 kl 10:59 »
Då tar jag tillbaka äggoljetemperatipset, för det blir en yta som känns mer målad. Att använda lut är riktigt elakt mot trä. Det förstör bindningarna mellan fibrerna och kan i värsta fall göra ytan nästan lurvig. Ungefär som hur det blir när man bleker håret. Risigt och torrt blir det :) Men jag håller med Torbjörn om att björk knappt gulnar. Jag har en obehandlad pall jag gjorde för 20 år sedan och den har absolut inte gulnat.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla björk
« Svar #13 skrivet: 31 dec-17 kl 01:15 »
Då tar jag tillbaka äggoljetemperatipset, för det blir en yta som känns mer målad. Att använda lut är riktigt elakt mot trä.
Fint med kombination målat o natur.
Bordsytor upplever jag är väldigt utsatta. Får vara med om mycket. Köttbullen som rullar ....Nitar som nitas  klippa tyg.
Upplever att en yta som är behandlad visar det material den är behandlad med. Hur det beter sej ovanpå träet. Slag, repor, hetta, järn...
Hur beter sej träet?
Slag - res det med varmt vatten
Repor - försvinner med skurborsten (dock ej de från mattkniven)
Hetta - om den är stark förblir ett minne
Järn - Iriterande. Men stekgrytan o träet gillar inte varan. varken med eller utan behandling. Undantaget svarteken
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla björk
« Svar #14 skrivet: 31 dec-17 kl 01:32 »
 Var inne i handboken o tittade under  trä / ytbehandling
Där stod:
Ytbehandlingar
Måla
Olja
Shellac
Vax

 Var är de vatten burna? De o pigmenterade.
Vore det inte lite kul at samla in erfarenheter om detta

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #15 skrivet: 02 apr-18 kl 18:32 »
Nu är jag färdig med bordet som jag startade tråden angående. Valde vaxolja neutral Osmo. Det blev lite mörkare än vad jag önskat från början men nu när vi har haft det inne några dagar så är jag vänligt nöjd med färgen. La upp ett klipp på Youtube där man kan se när bordet blir till och hur det ser ut behandlat.

https://youtu.be/g2edZ5C3_eo



Postat med Alternativ.nu´s app


mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Behandla björk
« Svar #16 skrivet: 20 apr-18 kl 22:49 »
Snyggt! Men det ser ut som att du begår ett generalfel gällande säkerhet.
Grundkurs, mata alltid delen mellan anhållet och klingan, matar man den utanför klingan kan man få kast.
Och ja det kan hända oavsett hur parallellt anhållet är till klingan.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Behandla björk
« Svar #17 skrivet: 21 apr-18 kl 06:03 »
Snyggt! Men det ser ut som att du begår ett generalfel gällande säkerhet.
Grundkurs, mata alltid delen mellan anhållet och klingan, matar man den utanför klingan kan man få kast.
Och ja det kan hända oavsett hur parallellt anhållet är till klingan.

/Mats

Tack! Ska tänka på det. Är väldigt tacksam för sådana tips. Är helt ny på detta med snickeri så tar emot alla konstruktiva tips med öppna armar. :)

 

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla björk
« Svar #18 skrivet: 21 apr-18 kl 10:18 »
Håller med om detta men där är ju kniv och kastskydd på de flesta maskiner. Går att ställa ner kniven så att det ändå går att göra tappar. Vill man så klyva ställer man upp klingan så att kniven gör det den ska.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Behandla björk
« Svar #19 skrivet: 27 apr-18 kl 21:18 »
Kniven skyddar i viss mån från om ämnet är sådant att det kniper, är spänningarna sådana att det spretar så gör den ingen nytta

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser