Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till liten traktor?  (läst 4556 gånger)

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
Redskap till liten traktor?
« skrivet: 11 sep-17 kl 06:43 »
Har äntligen renoverat klart min lilla traktor (Volvo T22, -49 årsmodell med trepunktslyft och kraftuttag) och undrar kring lämpliga redskap? Funkar tex 2-skärig plog eller blir det för tungt? Hur stor harv? Har köpt en bakskopa som kanske är i största laget men mkt praktisk. Har någon tips kring skogskran? Har funderat på en Starkran med hydraulsväng. Funkar det bra storleksmässigt?


Postat med Alternativ.nu´s app

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-17 kl 08:25 »
En Starkran blir ganska bra tror jag. Väse och Normet är andra lämpliga modeller.
Själv tycker jag att hydraulsväng är väldigt bra. Det är också viktigt att kranen har en broms på vajertrumman så man kan hålla stocken hängande medan man svänger in den över lasset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-17 kl 08:34 »
Skulle nog säga att du hänger på för mycket om du använder en wirekran med eller utan hydraul, men det fungerar om du är försiktig. Jag har använt en dubbelt så tung traktor och skulle inte vilja ha din lilla lätta som bärare eller motvikt till kranen annat än på plan mark.

Tror nog att du kan dra två skär i lättare jord om du har en plog som inte går så djupt, men det låter som att du kommer att plåga den lilla traktorn.


Såg TWs svar och blev lite osäker, är det inte T22 som är aningen större än en grålle, ca 1200 kg?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-17 kl 09:24 »
Mitt tipps är att sätta på frontvikter eller framfäljsvikter. Alternativt fylla på med saltvatten i framhjuls-slangarna. Salt för att det inte ska frysa. Jag vet inte om din traktor har styrbroms, men ibland behövs det någon form av frontvikter för att den inte ska gå rakt fram när man svänger.
kretslopp

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-17 kl 00:18 »
Antar du har fixat extern hydraulik med retur om du tänkt ha hydraulsväng. Jag vet inte hur mycket som krävs när man ska svänga kranen (och det blir tungt), tänk på att hydraultrycket är väldigt lågt i T22. Jag läste idag om 90 kp/cm² och 13 liter/min flöde.
Har själv inte kört med vajerkran men läser om när stocken fastnat och det är när att vippa ikull traktorn. Antar de kör med lite större maskin. Med 1250 kg så är det en väldigt lätt pjäs så du bör belasta den. Hjulvikter bak och fram vore bra.
Traktorn är 100 kg tyngre än en grålle men svagare i motorn. Och saknar såklart Fergusons dragkraftsreglering. Så utan vikter kan nog bakhjulen gå lite väl lätt, speciellt svårt om plogen gräver ner sig. Hoppas inte på för mycket. Här är en som jag antar kan kallas svåra förhållanden och det är 1 skär som gäller:
https://youtu.be/i4gksrq9tvE

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-17 kl 08:35 »

Såg TWs svar och blev lite osäker, är det inte T22 som är aningen större än en grålle, ca 1200 kg?

Ursäkta mig!

Jag blandade ihop Volvos modellbeteckningar. Till T22 skall det på sin höjd vara en liten vinch nere på lyften utan lastbom
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-17 kl 12:04 »
Tack för era svar! Jag har framhjulsvikter på nu och tror att det ligger några bakhjulsvikter någonstans i gömmorna. Inser att det blir lite begränsat vad man kan göra men kommer inte behöva hantera några jättestockar i skogen. Kommer hydrauliken på en Starkran att funka överhuvudtaget eller är det för klent? Annars är det ju bättre att satsa på en utan hydraulsväng och spara några kronor. Var "småtraktorerna" (tex. grålle, volvo T21,22) gjorda för skogsbruk från början eller var de designade för jordbruk enbart?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #7 skrivet: 13 sep-17 kl 17:58 »
Du kommer som sagt inte kunna ta vare sig stora stockar eller fullt lass, så du kan ju ta en vanlig vajerkran och lätta den lite. Och tänka lite extra på hur du står när du vinschar in.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #8 skrivet: 13 sep-17 kl 19:00 »
Jag tror du skulle klara dej bra med en skogskärra till en ATV med kran med  elvinsch. Det tror jag blir lagom stort. Du ska tänka på din traktor som en liten maskin i en alldeles för stor kostym. Som inte ska ha för stora redskap. Så tror jag du kommer att ha stor nytta av den.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #9 skrivet: 13 sep-17 kl 19:52 »
Finessen med en vanlig vajerkran är dock att det är robusta grejer som inte behöver el. Om jag skulle få för mig att köra i skogen med min grålle så skulle jag antingen nöja mig med bara vinschen som TW skrev, eller lätta/korta vajerkranen.

När jag hålls med elvinschar så tänker jag ofta på hur bra de kraftuttagsdrivna vinscharna är...

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #10 skrivet: 14 sep-17 kl 00:06 »
Ja, tricket är nog att inte ha för höga förväntningar! Jag har hittills endast kört med häst i skogen så det blir säkert mycket som kan underlättas av en traktor, även om den är liten. Känns iallafall kul att kunna sparka igång gamla grejor och använda dem. Hur stor timmervagn kan man tänka sig att den skulle orka? Är det stabilare att ha kranen monterad på vagnen??


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #11 skrivet: 14 sep-17 kl 16:34 »
Det är många fördelar att ha kranen på traktorn. Det är nog bra att sikta på dubbla traktorvikten på vagnen, så en boggivagn med hjul från en lätt lastbil räcker. Men det beror ju helt på terrängen och broddarna på din dragare ;) Tänk på att traktorvagnen inte bromsar utför som en timmerkälke efter hästen. Det är utför det kan bli riktigt otäckt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #12 skrivet: 14 sep-17 kl 18:30 »
Det är en lätt liten traktor du har, jag rekommenderar inte att du ska ha en stor tung vajerkran och absolut inte monterad på traktorn. Du får en hög tyngdpunkt och kranen drar lätt ikull din lila traktor.
kretslopp

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #13 skrivet: 14 sep-17 kl 22:25 »
Vet att grannen har en starkran monterad på sin traktor. Kanske kunde höra om jag kan montera den på min och testa... En boggivagn med dubbla traktorvikten skulle vara runt 3 ton. Då kanske man får leta efter nån anpassad  för ATV i så fall?
 Kanske säkrast att fortsätta med kusen i skogen ändå och skippa moderniteterna


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #14 skrivet: 15 sep-17 kl 01:34 »
Vajerkranen drar väl lättare ikull en (tom) vedkärra så nog är det bättre att ha den på traktorn. Men någon pulka måste man väl ha och väldigt försiktigt, något system så vinschningen avbryts om det börjar välta. För det har inga problem att dra ikull traktorn. Såg på facebook för några dagar sen Buster som kantrat. Och jag tror nog du har mer problem än nytta av en svag långsam hydraulik så skippa hydraulisk sväng.
Eftersom det är tvåhjulsdrivet och ingen diffspärr så är det nog inte bra att ha för stora tankar om vad för lass man ska köra. Men titta efter boggi så det går mjukare över hinder.
Och nej T22 gjordes nog inte för skogen. Vad jag minns i böckerna så på 40-talet användes väl traktorer för att köra ut virket ur skogen, på kälkar när det var vinter så hade man packat farbar väg. Man var inte ute och hämtade stockarna själva med traktorerna. Men T22 har ju högre frigångshöjd än en grålle så det talar ju för den.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #15 skrivet: 15 sep-17 kl 01:45 »
Ja hade fortsatt och lunna  med häst går både snabbare och säkrare än att vinscha meden liten traktor .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #16 skrivet: 15 sep-17 kl 08:52 »
Det här med vad kranen/vinschen klarar är ju en sak, vad man gör med den är en annan. Jag har vid flera tillfällen lyft min 2,5 tons traktor till nära tippgränsen med vinschen, men eftersom man har sådan koll på den när man står och håller i spaken (eller ofta i snöret i mitt fall) så är det bara att sluta vinscha och släppa tillbaks traktorn. Man lär sig helt enkelt tekniken och aktar sig för farliga lägen.

Att kunna dra åt sig träd/stockar som ligger i besvärlig terräng tror jag går mycket lättare med vajerkran än med häst.

Det går att ta rejäla lass efter 2-hjulsdrivet när man har riktiga skogskedjor och tjälen har gjort sitt, men jag vet inte hur T22an är växlad, den kanske går för fort på 1an för att ta fulla lass.

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #17 skrivet: 15 sep-17 kl 08:58 »
Såna här trådar får mig att titta på min traktor och få igång den igen! :)

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #18 skrivet: 15 sep-17 kl 14:19 »
Har absolut inga planer på att sluta använda hästen i skogen- det är alldeles för kul! Tänker mig traktorn som komplement för att samla ihop det jag lunnat ut och då får man väl planera så att traktorn orkar. Det viktiga är nog som någon klokt påpekade att ta det lugnt och försiktigt tills man lärt sig tekniken och var gränserna går. Jag var med min morfar i skogen som liten och han var en mästare på att utmana utrustningen till det yttersta utan att ha sönder något och även förutse farliga lägen. Han hade en T35:a med hemmagjord vinschutrustning.
 Kul om fler blir inspirerade att få igång sina små farkoster!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #19 skrivet: 15 sep-17 kl 15:19 »
Lycka till ! Va rädd om dej!
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser