Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När e det lämpligt att skörda för utsäde?  (läst 2424 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
När e det lämpligt att skörda för utsäde?
« skrivet: 25 aug-14 kl 21:56 »
Har några sorters bönor som jag inte vet vad det är för något. Hittade namnlösa gamla påsar som jag provodlade i år, resultatet var inte det bästa grobarhetsmässigt. Men förbannat goda bönor så nu vill jag ha så bra frö som möjligt på dom kommande baljorna. Hur länge skall jag vänta innan jag tar dom, när skall jag ta dom & hur skapar jag bäst förutsättningar för att lyckas få bra utsäde på dom?
HAr förberett plats att hänga plantorna för torkning, antar att det fungerar.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: När e det lämpligt att skörda för utsäde?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-14 kl 08:49 »
Jag är ingen hejjare på bönor, men jag tänker mig att det är väderberoende. Om du har bra väder, inte för kallt eller vått, så kan de nog stå kvar ett tag. Men nätterna blir kallare (även hos dig?) och det kommer kanske mycket dagg.

Jag tror att baljorna i varje fall inte ska vara mörkgröna eller klargröna eller vad de nu har för färg. Snarare blekgröna eller möjligen börja tappa den gröna färgen. Sen lossa plantorna och häng upp dem före det kommer frost eller mycket väta och fukt.

Ska de eftermogna upphängda så lär lagom vara bäst. Är det mycket varmt och torrt, typ inomhus i bostad, så kan de kanske brådmogna.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: När e det lämpligt att skörda för utsäde?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-14 kl 14:37 »
Tackar för det svaret!  :)

Ja det blir ju kallare nätter här också, men det tar nog ett tag till får man hoppas.
Får bara hoppas att sniglarna inte hinner skörda innan mej.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: När e det lämpligt att skörda för utsäde?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-14 kl 19:09 »
Får bara hoppas att sniglarna inte hinner skörda innan mej.

Du får ju vara lite obs på det. Eftersom det inte behöver mogna klart på växtplatsen bör du ha vissa möjligheter att klara hem det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
skogaliten, xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser