Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?  (läst 17767 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-13 kl 21:55 »
Det var som sjutton, billigare än biltema. Det är bara att slå till ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #21 skrivet: 07 okt-13 kl 21:57 »
Vet inte var du får dina uppgifter ifrån men det finns ju transformatorer att köpa att koppla till batteridrivna aggregat vidare laddar ju de avsedda solcellerna uppenbarligen batteriet under drift så jag ställer mig lite tveksam till dessa av dina påståenden.

Om den batteridrivna stängselapparaten är avsedd att även kunna kopplas till elnätet, och det står så i instruktionsboken och på apparatens typskylt, så är det helt ok.

Och att ladda batteriet från en solcell eller liknande som inte är anslutet till elnät eller annan farlig spänning är ok för vilken batteridriven stängselapparat som helst.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #22 skrivet: 07 okt-13 kl 22:00 »
;D jag tittade bara på bilden!
Fast jag måste ha två agg. för ett räcker inte med det jag har, men visst kanske om jag skaffar ett väldigt kraftigt så räcker kanske ett?

Har varit ute och stegat nu, borde jag gjort innan jag började fråga :-[ och jag har 250 meter som ska hägnas med fyra elband 3 band x 12 mm och 1band x 30 mm.  Hjälp mig nu snälla.

Man får ALDRIG koppla in mer än en stängselapparat till samma stängsel. Stängselpulserna får ju inte komma oftare än en gång per sekund, för att en människa eller djur som fastnar i stängslet inte ska riskera hjärtflimmer. Men med dubbla stängselapparater som går i otakt kan ju pulserna komma dubbelt så ofta.

För bara 250 m stängsel räcker det gott med även de klenaste apparater som överhuvudtaget går att få tag i. Starkare typer kan bli aktuellt först när man börjar komma upp över 5 km total stängsellängd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #23 skrivet: 07 okt-13 kl 22:07 »
Eller när lie och röjsåg är förlagda ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #24 skrivet: 07 okt-13 kl 22:14 »
Nejdå jag ska inte eller har inte tänkt koppla två aggregat till hela stängslet - planen var att koppla det ena till två trådar och det andra till de andra trådarna vart och ett aggregat för sig med sina egna trådar. Nu hittade jag ett agg. på Börjes som går att koppla till två oberoende stängsel - vad tror du om det, verkar det ok?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #25 skrivet: 07 okt-13 kl 22:39 »
Det låter inte bra om du menar att båda aggregaten skall gå till samma stängsel, men mata 2 trådar var. Då blir det så farligt som torbjörn säger.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #26 skrivet: 07 okt-13 kl 22:47 »
Hm, ja el är väl inte mitt gebiet precis men jag ser det som två stängsel fast de sitter på samma trästolpar, de har inget mer än stolparna gemensamt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #27 skrivet: 07 okt-13 kl 22:49 »
Grejen är att en människa inte skall kunna nå trådar från två aggregat samtidigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #28 skrivet: 07 okt-13 kl 22:54 »
Men som sagts tidigare, du klarar dig lätt med ett aggregat. Se bara till att grisarna inte kommer så pass långt in med skallen innan de får stöten, alltså låg tråd. Ett tryne leder så bra så det räcker med att sätta ett 9 volts batteri mot det för att grisen skall pipa till.

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #29 skrivet: 08 okt-13 kl 10:16 »
Det låter inte bra om du menar att båda aggregaten skall gå till samma stängsel, men mata 2 trådar var. Då blir det så farligt som torbjörn säger.

Farligt, och olagligt!

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #30 skrivet: 08 okt-13 kl 10:51 »
Hm, fast jag vill inte ha ståltråd, tycker den syns för dåligt och måste märkas upp, har ofta små barn, katter och hundar här och inbillar mig dessutom att jag är för klen för att få den spänd och bra. Men jag backar kanske...får fundera lite.

Det är lätt att spänna ståltråd om man har riktiga verktyg. Du behöver:
  • En äggisolator till varje ända
  • En för ändamålet avsedd fjäder
  • En spännare
  • Ett spännverktyg

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #31 skrivet: 08 okt-13 kl 11:46 »
Vi har inga äggisolatorer, bara plaströr avsett för ändamålet, det blir nog billigare också. En slinga runt ändstolparna och bara runt hörnstolparna. Höjderna fixerade genom 3-tumsspik eftersom vi inte hade stora märlor och stolparana är i gammal ek.  ;D

Vi har provat med fjädrar på ett par ställen men de ska nog väck. Det blir för slakt, även om det inte hänger som "hästaremsor".
En enkel spännare på varje sträcka, men inga verktyg förutom en skiftnyckel och en fast nyckel.

Man behöver aldrig så mycke grejer som de vill sälja på en.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #32 skrivet: 08 okt-13 kl 12:20 »
Måste säga att internet är underbart!
ALLA goda råd finns i denhär tråden. Ändå vill TS ha band och två agg. Köpa nytt för femtonhundra som klara 100 gånger mer stängsel än hon ska ha.  ;D

 ;)
Hm javisst så är det nog även om inte ts begriper det - och allt beror på att ts dvs jag inte begriper mig ett dyft på elektriciiteten - men bryr mig om mina odlingar och mina bin - så jag bjuder dig/er gärna att skratta åt mig även om det inte känns kul  :'(
Men tack ändå för att ni gjorde ett försök att få mig att förstå, även om jag inte blev så mycket klokare. Jag får fråga vidare nånannanstans.
« Senast ändrad: 08 okt-13 kl 12:33 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #33 skrivet: 08 okt-13 kl 13:49 »
Följande har framkommit (som har vederhäftighet):
Elaggegat för batteridrift ska drivas med batteri, inte nätdriven transformator.
Elband leder ström dåligt, tråd leder betydligt bättre.
Endast ett aggregat inkopplat per stängsel, även om det är flera trådar, annars är det farligt.
Jorda ordentligt.
Ett litet elstängsel håller inte ute några älgar.
Låga eltrådar skrämmer bort grisen.

Själv skulle jag tro att det bästa sättet att hålla bort både älg, rådjur och vildsvin är att sätta upp viltstängsel med kanske 2 låga eltrådar på distansisolatorer på utsidan av viltstängslet. För 2 trådar gånger 250 meter räcker ett klent aggregat. Slå ner rejält med jordspett, bara. (Och strömförbrukningen behöver inte vara rädd för, vi har ett 15 J-aggregat här hemma som har en effekt på - tada! - 10 W ....så vi lärt ha råd med salt till gröten även i fortsättningen...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #34 skrivet: 08 okt-13 kl 13:50 »
Om det fortfarande är oklart så är svaret: Vilket stängselaggregat som helst kommer att räcka till. Det skall bara vara ett.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #35 skrivet: 08 okt-13 kl 14:34 »
Ok då är jag på ruta ett igen även om jag blivit liiitepyttelite klokare.

Jag har att tillgå 12 mm elband som jag ska använda ca 900 meter med 9,1 ohm/m och ett ytterligare elband 40 mm med 3,10 ohm /m som ska löpa 300 meter.

Så åter till grundfrågan då, vilket icke batteridrivet elaggregat till elstängsel är det bästa utifrån ovanstående?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #36 skrivet: 08 okt-13 kl 14:40 »
Det bästa är en svår fråga, men jag skulle säga det du har. Det är gratis och räcker gott eftersom du håller efter undervegetationen. I annat fall det billigaste på Börjes, eller om du har gott om pengar kan du alltid ta ett starkare även om det inte behövs. Styrkan är ju inte ivägen, den bara kostar mer.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #37 skrivet: 08 okt-13 kl 15:11 »
Ok då är jag på ruta ett igen även om jag blivit liiitepyttelite klokare.

Jag har att tillgå 12 mm elband som jag ska använda ca 900 meter med 9,1 ohm/m och ett ytterligare elband 40 mm med 3,10 ohm /m som ska löpa 300 meter.

Så åter till grundfrågan då, vilket icke batteridrivet elaggregat till elstängsel är det bästa utifrån ovanstående?

Vilket som helst.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #38 skrivet: 08 okt-13 kl 16:38 »
Vilket som helst.
Så du har ingen egen erfarenhet av ett bra aggregat, det finns ganska många att välja mellan i olika prisklasser?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #39 skrivet: 08 okt-13 kl 16:50 »
...Glöm inte att det finns begagnade apparater med krydda i.....

http://www.lpelektronik.se/Sida1.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser