Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Indrag vid nytt stycke?  (läst 9048 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Indrag vid nytt stycke?
« skrivet: 30 dec-10 kl 07:08 »
Dagens I-landsproblem: Inkonsekvent indrag vid nytt stycke.  :o

Förtydligande i efterhand: OBS: Detta handlar om Handboken. Inte om sådant vi skriver på forumet.

Jag har sett att en del skribenter (förtydligande i efterhand: i Handboken) ibland gör indrag vid nytt stycke. Andra gör det inte. Jag upplever det som lite störande när det varierar så. Kanske vi skulle ha några riktlinjer för det?

Personligen tycker jag inte att det behövs indrag då det är lite extra radavstånd mellan stycken.

Skall man ha indrag så bör det göras med CSS så att det blir lika överallt. Inte genom att man stoppar in några blanksteg i början av varje rad, när man tänker på det.

Så här kan man skriva i CSS för att lägga in indrag vid alla nya stycken:

P {text-indent: 10pt;}

(CSS är en central samling layoutregler som påverkar sådant som radavstånd, indrag, färger, teckensnitt, marginaler och mycket annat.)

Gör man det så blir det indrag överallt. Precis lika överallt. Jag skulle föredra att man INTE hade sådana indrag överallt, men det är bättre än indrag lite här och där, beroende på vem det är som skriver.  ;)

Det är samma sak med mellanrum mellan stycken. Nu finns det med i CSS att det skall vara lite större radavstånd mellan stycken, än vad det är mellan rader i ett stycke. Det räcker fint. Det behövs alltså inga extra tomma rader mellan stycken. Vill man separera två stycken lite extra kan man lägga in en rubrik mellan dem.

Edit: Förtydligande inlagt av att detta handlar om texter i Handboken, inte texter i forumet i övrigt.
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 10:49 av sɹǝpuɐ »

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 07:24 »
Ja ett problem att tänka på en tidig morgon. Ditt inlägg fick mig faktiskt på gott humör så jag var tvunden att kommentera. Grattis och tack! Jag är uppstigen bara för att få en kopp lugnande varm choklad för att kanske kunna sova en liten stund ännu. Det är mitt problem, lite värk och så.

Det du skriver är nog viktigt i andra sammanhang, men här tycker jag folk kan skriva på. Hellre det än att inte hinna skriva alls om man ska börja fundera på layouten på det man skriver. Gissar att många egentligen har annat att göra än att hänga här.

Annars stör jag mej alldeles väldigt mycket på alla möjliga grammatikaliska fel och dylikt i tidningar. Allra värst är om barnen kommer hem med någon lapp från skolan, handskrivet, klottigt och felskrivet. Man får liksom inget förtroende för lärarna.

Existens?

  • Gäst
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 07:27 »
Självklart ska det inte vara något indrag vid nytt stycke.
Det brukar däremot ha en förmåga att bli det ibland, när man bara kopierar en text och lägger in.
Ibland kan det också vara så att man går tillbaka i sin egen text för att göra en styckesindelning och det råkar vara ett mellanslag som man 'får med' till början av nästa stycke.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 07:59 »
Jag kanske skall poängtera att detta handlar om texter vi skriver in i nya handboken. Om man fixar med någon text som någon annan skrivit in, lägger in bilder, rubriker eller ordnar formateringen, så kan man ju kanske passa på att rensa bort extra inledande mellanslag.  ;)

(Fast för mig blir kanske det där andra fixandet lite av ett alibi.  :-[ )

Farligt det här med en wiki - nu kan man göra något åt det man retar sig på. Men man kanske bör vara lite försiktig och försöka hitta en konsensus och gemensamma riktlinjer där det är möjligt.  ;D

edithsdotter

  • Gäst
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 08:19 »
Jag kanske skall poängtera att detta handlar om texter vi skriver in i nya handboken.

Aha, var det det Du menade!? Tror inte det framgick någonstans i inledningen varför det hela kändes något malplacerat i ett forum som det aktuella. Större "problem" är väl i så fall alla sär-skrivningar som används hit och dit så att den egentliga meningen kan få en helt annan betydelse än den avsedda.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 08:28 »
Ja, det är lätt att missa att tråden ligger under Support>>Handboken.

Jag tycker att vi inte ska ha indrag vid nytt stycke, det är en kvarleva sedan skrivmaskinens dagar. Att ha gemensamma layoutregler gör texterna mer enhetliga och lätta att läsa, så att ha enkla sådana är alltid en bra idé. Man lär sig ju snabbt dem när man börjar skriva i handboken, och sedan är det bara att skriva på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #6 skrivet: 30 dec-10 kl 09:14 »
Indrag eller blankrad/längre radavstånd. Inte båda. Själv tycker jag indrag är snyggare, men egentligen är det ju strunt samma.
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 09:31 av ChristinaR »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #7 skrivet: 30 dec-10 kl 09:26 »
Jag vet inte riktigt hur "reglerna" ser ut nuförtiden, men tror att det kom ett skifte under min skolgång. På universiteten tror jag att man oftast anger att man ska skriva med längre radavstånd/blankrad nuförtiden, när man skriver avhandlingar, arbeten och rapporter. Jag tror att det är den vanligaste standarden nuförtiden, och att det är det som lärs ut i skolorna, i den mån folk lär sig något i skolan.

Jag är kanske något av en nörd, men jag gillar när det finns regler och standarder för allt, så att ha ett fåtal mallar för olika typer av dokument, bilder, rubriksättningar och annat tycker jag är bra. Dels blir det enhetligt, dels lär sig ögat lättare att hitta det man söker om det ser likadant ut i samma situation.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #8 skrivet: 30 dec-10 kl 09:30 »
Jag vet inte riktigt hur "reglerna" ser ut nuförtiden, men tror att det kom ett skifte under min skolgång. På universiteten tror jag att man oftast anger att man ska skriva med längre radavstånd/blankrad nuförtiden, när man skriver avhandlingar, arbeten och rapporter. Jag tror att det är den vanligaste standarden nuförtiden, och att det är det som lärs ut i skolorna, i den mån folk lär sig något i skolan.

Jag är kanske något av en nörd, men jag gillar när det finns regler och standarder för allt, så att ha ett fåtal mallar för olika typer av dokument, bilder, rubriksättningar och annat tycker jag är bra. Dels blir det enhetligt, dels lär sig ögat lättare att hitta det man söker om det ser likadant ut i samma situation.

Vi (RAÄ) skriver alltid med indrag utan längre radavstånd/blankrad när vi gör rapporter och artiklar. Jag tycker på nåt sätt att det ser proffsigare ut, men egentligen är det en skitsak.  :) Bara man bestämmer sig för något.

whyxz

  • Inlägg: 22
    • Närke
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #9 skrivet: 30 dec-10 kl 09:41 »
Sitter och skriver på min avhandling just nu och där gäller indrag på nya stycken och inga blankrader mellan dem.

Jag skriver i och för sig på engelska och inom teknik/matematik vilket skiljer sig en hel del från humanistiska "regler", men det ser snyggt ut.  Mallen kommer från American Mathematical Society (AMS). Jag använder ett ordbehandlingsprogram som heter LaTex där all layout sköts automatiskt.

För övrigt är väl kanske frågan vad syftet är och hur höga krav man vill ha. Det är mer lättläst om allt ser likadant ut, men det får ju inte vara det viktigaste om det skrämmer bort folk.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #10 skrivet: 30 dec-10 kl 09:45 »
Som CSS (gemensamma stilmallarna) för Handboken ser ut nu så blir det automatiskt lite längre radavstånd mellan stycken. Inget indrag.

Det trivs jag med, och det är redan inställt så.

Det skulle isf innebära:

När du redigerar någon annans text, eller skriver en egen:

  • ta bort indrag i början på stycken.
  • ta bort extra blankrader mellan stycken.

Låt det extra radavståndet mellan stycken, som styrs centralt av CSS, fungera som visuell markör för nytt stycke.

Skulle man vilja så kan man när som helst senare ändra i CSS så att det blir extra indrag överallt, men inga extra radavstånd mellan stycken. Eller öka det extra radavståndet mellan stycken en aning, om man tycker att det behövs.

Utseendet bör (tycker jag) styras så mycket som möjligt av CSS, då kan vi få det enhetligt överallt. Och mycket enkelt ändra det överallt, om det känns påkallat.
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 09:47 av sɹǝpuɐ »

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #11 skrivet: 30 dec-10 kl 10:04 »
Hörru du (anders)! Man får inte ändra innebörd (osv) i sitt inlägg sedan någon svarat på den. Skriv ett nytt inlägg istället med ändring, ev så att du citerar ditt originalinlägg.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #12 skrivet: 30 dec-10 kl 10:48 »
Hörru du (anders)! Man får inte ändra innebörd (osv) i sitt inlägg sedan någon svarat på den. Skriv ett nytt inlägg istället med ändring, ev så att du citerar ditt originalinlägg.

Jag har inte ändrat innebörden.  ;)

Efter att jag uppfattat att innebörden missuppfattades så har jag förtydligat det inlägg som missuppfattades, så att det kan undvikas i fortsättningen. Jag har nu förtydligat förtydligandet, så att det framgår att det är ett förtydligande, för undvikande av missförstånd, och inte ALLS en ändring av innebörden.  :)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #13 skrivet: 30 dec-10 kl 11:13 »
Hej!
En liten fråga! Jag är totalt ointresserad av datorer och utseende på text. Jag bryr mig sällan om hur texten är designad bara den innehåller det jag vill ha. För min del är det inte värt arbetet att lära mig något system för att skriva i handboken så för att fortsätta skriva så vill jag att någon engagerad redigerar mina texter på ett lämpligt sätt.
Finns det någon vänlig människa som kan göra detta eller ska jag  överlåta skrivandet till andra?
MVH
Jan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #14 skrivet: 30 dec-10 kl 11:17 »
Självklart ska du fortsätta skriva, Jan. Din kunskap är unik och väldigt intressant.

Jag hoppas att det kommer enkla mallar, där man skriver in sin text och det automatiskt blir rätt. I annat fall kan jag gärna redigera dina texter, eftersom jag ändå är intresserad av att läsa dem i detalj.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #15 skrivet: 30 dec-10 kl 11:21 »
Bara skriv rakt in, utan att krångla till det för mycket, så blir det bra.

För mig handlar detta mest om att klura ut vilket sätt att redigera som vi kan komma överens om är lämpligast. Så att vi kan redigera vänligt på samma sätt.  o:)

Typiskt handlar detta om att redigera texter som INTE är skrivna rakt in, utan där det har tillkrånglats då texten skrevs, eller då den klistrades in.


Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #16 skrivet: 30 dec-10 kl 11:22 »
Hej!
En liten fråga! Jag är totalt ointresserad av datorer och utseende på text. Jag bryr mig sällan om hur texten är designad bara den innehåller det jag vill ha. För min del är det inte värt arbetet att lära mig något system för att skriva i handboken så för att fortsätta skriva så vill jag att någon engagerad redigerar mina texter på ett lämpligt sätt.
Finns det någon vänlig människa som kan göra detta eller ska jag  överlåta skrivandet till andra?
MVH
Jan


Jag tycker att det är helt OK att du fokuserar på det du är bra på och tycker om att göra. Det finns faktiskt folk som tycker det är mysigt (eller i alla fall inte särskilt jobbigt) att sitta och pilla med formatering.
Så skriv du bara på. Det du kan göra sedan är att klicka på "Redigera tagg" i högerspalten. Skriv sedan in taggen "Formatering". Då hamnar sidan automatiskt på en lista med texter som behöver formateras. Så kan den som vill fixa till texten.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #17 skrivet: 30 dec-10 kl 11:27 »
Jag hoppas att det kommer enkla mallar, där man skriver in sin text och det automatiskt blir rätt.

Jag började faktiskt fila på det, men kom inte så långt.
Mallarna "Exempelsida med rubriker" och "Rubriktförslag grönsaker" är två mallar som man antingen kan välja redan från början när man gör en ny undersida, eller klistra in på en sida i efterhand genom att klicka på knappen "Templates".
Vi kan snygga till mallarna kanske, och lägga till fler. De finns under Mer->Mallar

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #18 skrivet: 30 dec-10 kl 12:25 »
Tack!
Jan

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Indrag vid nytt stycke?
« Svar #19 skrivet: 30 dec-10 kl 14:22 »
Jag tycker att det är helt OK att du fokuserar på det du är bra på och tycker om att göra. Det finns faktiskt folk som tycker det är mysigt (eller i alla fall inte särskilt jobbigt) att sitta och pilla med formatering.
Så skriv du bara på. Det du kan göra sedan är att klicka på "Redigera tagg" i högerspalten. Skriv sedan in taggen "Formatering". Då hamnar sidan automatiskt på en lista med texter som behöver formateras. Så kan den som vill fixa till texten.


Perfekt.
Jag hanterar språket som .... och är dålig på layouter. Om jag skriver något kommer jag bara att dumpa in rå text och kommer att bli överlycklig om någon förbarmar sig över språket.
Då är taggen alldeles utmärkt att stoppa in för mig.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser