Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ränna på mark istället för hängränna  (läst 2480 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Ränna på mark istället för hängränna
« skrivet: 11 aug-19 kl 12:50 »
Jag har en gammal lada som saknar hängränna och stuprör. Allt regnvatten rinner som en gardin från taket och det är en tydlig "rand" på marken där vattnet träffar den.
Jag klurar på om en skulle kunna ha en träränna med lite lutning på på marken istället för hängränna. Hur dumt är det på en skala.
Över dörrar måste en väl ha någon form av regnskydd så inte allt takdropp hamnar innanför skjortan....

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #1 skrivet: 11 aug-19 kl 13:07 »
Jag har en gammal lada som saknar hängränna och stuprör. Allt regnvatten rinner som en gardin från taket och det är en tydlig "rand" på marken där vattnet träffar den.
Jag klurar på om en skulle kunna ha en träränna med lite lutning på på marken istället för hängränna. Hur dumt är det på en skala.
Över dörrar måste en väl ha någon form av regnskydd så inte allt takdropp hamnar innanför skjortan....
Hur ska du undvika att det stänker på fasaden? För det är väl själva grejen..

Högre fall=mer stänk tänker jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #2 skrivet: 11 aug-19 kl 13:53 »
Ja, det är en sak. Det är en halvmeter ut från fasaden och om jag gör kanterna av 120mm brädor kanske?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16917
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #3 skrivet: 11 aug-19 kl 14:22 »
Ja, det är en sak. Det är en halvmeter ut från fasaden och om jag gör kanterna av 120mm brädor kanske?

För att minimera stänket behöver du ha ett plank som är 0,5-1 meter högt.
Matrielåtgången på en hängränna av brädor är 20-40% av plankets.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #4 skrivet: 11 aug-19 kl 17:32 »
Ingen bra idé mao.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #5 skrivet: 12 aug-19 kl 06:47 »
Mina gamla byggnader är plåtklädda i nederkant. Antar att syftet är att skydda mot stänk.

Vill du inte bygga en ränna så borde du väl kunna gräva en ränna och fylla med sten.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #6 skrivet: 12 aug-19 kl 09:55 »
 Jag vill ta hand om regnvattnet för att leda in det i en del av ladan som jag gjort om till orangeri. Jag kommer att vara tvungen att göra iordning taket ganska snart så att sätta upp hängrännor nu och sedan riva ner dem verkar som onödigt jobb. Dessutom har jag någon suddig bild av rännor utanför gamla hus men de är kanske till för något annat? Skulle kunna bli charmigt, tänkte jag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14436
    • Östergötland
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #7 skrivet: 12 aug-19 kl 10:05 »
Men du vill inte ha den höjd på vattenkärlet som du kan få automatiskt om du har takränna på vanligt sätt? Och att det blir mindre skräp i än om du har rännan på backen?

Om du lägger en ränna på backen så får du heller inte lika mycket vatten i den som om den satt uppe "på rätt plats". När det blåser så missar takdroppet.


Kan du inte fästa rännorna så att du inte behöver bråka med dem när du fixar taket?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Ränna på mark istället för hängränna
« Svar #8 skrivet: 12 aug-19 kl 10:16 »
Jo, jag blir mer och mer övertygad av er att göra "på riktigt" istället. Det får bli så.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bortan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser