Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Draghundar  (läst 20162 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Draghundar
« skrivet: 16 okt-08 kl 00:13 »
 Det här ser väl roligt ut!
http://www.berner-ekvipagen.dk/
 Mina hundar är förmodligen för lätta och "ivriga" för sånt här jobb.
 Är det någon som använder sin stora hund till arbete?
 I länken finns många tips om utrustning osv.
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 07:55 »
Intressant, videon av tävlingen var jag dock inte särskilt imponerad av. Trodde det krävdes mer pli på hunden än så. Han får ju hämta tillbaks hunden till de olika momenten flertal gånger.

Själv har vi börjat köra in Seamus, vår Kaukasiska Ovtjarka. Och det fungerar mycket bra. Har tränat ganska länge med däck och kedjor för att sen fylla däcket med sten för att vänja honom vid tyngden men även vid ljudet som har varit det största problemet.

Jag köpte en uberbillig vagn på Rusta som jag inte behövde vara rädd om och byggde om den.
Skaklarna gjorde jag av 30mm rundstav från Byggmax som jag trädde på en 10mm järnstav jag köpte billigt på Claes Ohlsson. Satte en sprint i varje ände och har på så sätt ställbara skaklar beroende på hur bred hunden är.

Nu drar jag både med schäfern och Ovtjarkan så det är praktiskt med ställbara skaklar.

Än så länge har vi bara dragit ungarna fram och tillbaka på vägen men tanken är att han ska få agera arbetshäst här på gården och har redan hjälpt till att dra ut sly, flytta nersågade trädstammar osv.

Ska ordna bild på ekipaget.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 10:10 »
Bild1.

Selen är en sk Nome sele för skaklar som jag själv sytt. För stor till schäfern som synes  :)


Bild2

Vagnens främre svänghjul och den egenhändigt gjorda fästanordningen.


"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Draghundar
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 12:37 »
Mycket roligt att se! Men lätt få championat? Nåväl, roligt och inspirerande. Har en vagn (Biltema) som skall fixas så den kan dras av min blandistik. Att sedan lära henne höger/vänster o stopp vore roligt  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Draghundar
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 22:42 »
Bild1.

Selen är en sk Nome sele för skaklar som jag själv sytt. För stor till schäfern som synes  :)


Bild2

Vagnens främre svänghjul och den egenhändigt gjorda fästanordningen.





Det var ju ett bra tips Kimma! Hur har du ordnat med fästanorningen på selen för skacklarna?
Kärra har jag och hund /ar.... :)
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 08:59 »

Det var ju ett bra tips Kimma! Hur har du ordnat med fästanorningen på selen för skacklarna?
Kärra har jag och hund /ar.... :)

Jag har bara borrat ett hål i vardera skakel och trätt en rem igenom, i remmen har jag fäst en karbinhake på vardera utsida om skakeln så att skaklarna dels ligger/stöder på hundens manke och så kan man knäppa fast karbinhakarna i selens öglor på vardera sida om hunden.

Det blev en rörig förklaring,hoppas du förstår ändå  :)
« Senast ändrad: 20 okt-08 kl 09:14 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 12:02 »
Jaha efter ombyggnation av den nya vagnen,skaklarna och div förbättring bar det sig inte bättre än att jag fick en liten tur i den nya vagnen i alla fall.

Förutom lite misstänksamhet mot den nya skramlande vagnen så gick det suveränt ända tills han vid stillastående fick för sig att göra ett jätterace med mig i vagnen, helt oförberedd tippade jag givetvis baklänges och for i backen, skaklarna knäckte han som tändstickor och på marken låg jag med en ömmande axel. Hmmm,ska nog vänta tills den är helt läkt.

Men jag hann iaf få en åktur på 1km, han tyckte det var riktigt roligt verkade det som.
Och jag behöver inte oroa mig för att han inte orkar,han är stark som en oxe  :-X
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Draghundar
« Svar #7 skrivet: 28 okt-08 kl 08:27 »
Hoppas du inte fick allt för ont i axeln Kimma. :-\

Inte kan jag åka efter mina hundar, skulle få koppla upp hela flocken! ;D

Men min lilla dotter ska få åka och jag går brevid.

Tar till mig det du skrivit......
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #8 skrivet: 28 okt-08 kl 09:05 »
Njo,dagen efter var jag inte tuff, tog i lite för mycket och axeln var inte glad på mig dagen efter. Men värst var jätteblåmärket på min r*v. Jisses vilken blodutgjutelse det blev på ena skinkan,måste ha landat på en sten eller nåt.  :-X

Men roligt hade vi i alla fall, och så snart armen tillåter skall jag göra nya skaklar av bambu istället. Hoppas det håller bättre.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #9 skrivet: 07 nov-08 kl 08:36 »
Är det bara jag som drar med mina hundar? Tycker det är otroligt tyst i tråden.

Hepp, nu ska jag ut och tolka med vovvarna, de nya skaklarna är ännu inte påbörjade så det får bli lite höger-vänsterträning i lina istället.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Draghundar
« Svar #10 skrivet: 07 nov-08 kl 09:10 »
 Jag åker skidor efter fågelhunden men det är ju ingen snö ännu så jag kan inte ta några bilder :)
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #11 skrivet: 07 nov-08 kl 09:30 »
Okej, ska hålla mig lite till tåls då  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lottiz

  • Gäst
SV: Draghundar
« Svar #12 skrivet: 07 nov-08 kl 17:24 »
Vi övar med vår berner, men han är bara 1,5 år så han får inte ha kärra än. Vi tar god tid på oss och övar med rep och skrammel, har hemmabyggda skaklar som vi ska köra igång med snart fast då bara med stödhjul och ingen kärra förståss. Vi har byggt skaklar efter principen på den hemsidan du länkade till, jätteenkelt och bara 150kr. Fast den riktiga selen kostar runt 1000kr, så det känns inte så wow att ha lyckats spara pengar där ändå.

Nästa höst är han gammal nog och förhoppningsvis tillräckligt tränad i grunderna för att dra en lättare skrinda, så ni kommer få vänta länge på bilderna  ;D

Vi övar höger, vänster, fram, stanna (och stå stilla lääänge) och inte sätta sig. Ja, å så att dra snören med skrammelburkar då.

Jox

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: Draghundar
« Svar #13 skrivet: 16 dec-08 kl 15:20 »
Mina hundar:

Jag kör drag med två Siberian Huskys, cykel, skidor, spark, fjällpulka, släde mm. De går inget vidare att använda i arbete på gården, är alldeles för heta och snabba. Möjligen efter ett par mils träningspass :P. De väger 26 resp 17 kg (hanne 5 och hona 11 år). Mina hundar ger mig fantastiska upplevelser varje vecka då vi tränar i skogarna hemma. Vi kör oftast 3 pass i veckan, mellan 10-30 km per pass, mest cykel - även på vintern. De bor ute i hundgård året om, men får komma in och sova ibland av sociala skäl, för att det är så himla trivsamt helt enkelt! De äter huvudsakligen våtfoder.

Siberian Huskyn är en oerhört stabil och trevlig ras som är väldigt social och kräver väldigt mycket fysisk träning. Din tid och ork kommer att sätta gränsen, hur mycket du än kör så kommer hundarna glatt att orka springa det dubbla varje vecka. De behöver springa, promenader ger inte mycket för denna ras. Frisk luft vill de helst ha jämt då de bör få bo ute. De gillar att vara lösa och bör få möjlighet att springa fritt ofta. Se upp med omgivningarna bara, aktionsradien är stor, jaktinstinkten stark och det vilda tar gärna över så de glömmer bort husse, matte och hem för ett tag. Katter, får, rådjur och ren kan ligga risigt till. Släpp dem i vildmarken långt från stan, och från väg för deras egen överlevnad. Vill man ha en vakthund får man nog kolla på en annan hund, visst markerar de ofta med skall eller gnäll när någon kommer, men om en främmande går fram till dem så är det mest nyfiket nosande, glatt hoppande och slick i ansiktet, ta mig med ut på en tur, snääälla... I övrigt är problemen minimala med en vältränad husky, fäller päls ordentligt ett par ggr per år gör dom men pälsvården är annars minimal eller obefintlig - från våran sida.

Några tips till dem som vill börja dra med hund:
- skola in hunden tillsammans med en erfaren draghund, den får gå med ev lös, sen i sele och se hur kul det är, du kan med fördel köra efter ett annat ekipage
- träna in hö/vä med positiv koppling, kör en känd slinga och nöt kommandon i svängarna
- timing, ge kommando då hunden bäst behöver det, lär känna din hund och i vilket läge den börjar fundera på åt vilket håll den ska gå i korsningar, DÅ kommer kommandot, du behöver bara viska efter ett tag... Uppmuntra glatt vid korrekt respons
- låt hunden trava så håller den sig bäst fokuserad, gång är för långsamt, galopp kanske ok men större skaderisk
- kör korta framgångsrika pass, som ger goda erfarenheter, öka eftersom
- ha lite rutiner kring dragpassen så blir hunden bättre koncentrerad på drag, och förstår skillnaden mot promenad med eviga nosningsstopp, vänj hundarna vid utrustningen - sele, draglina etc
- avdramatisera konsekvent möten med andra hundar, bilar, trafik, ointressanta människor etc, bara kör på och ansträng dig att vara ointresserad av dessa störningar själv. Hundarna har fantastisk förmåga att uppfatta var du tittar och vad du tänker bakom deras ryggar. Dina hundar kommer att gå som tåget förbi störningar efter ett tag.
- stanna ibland och hoppa av cykeln el likn för kort paus, nån gång för fikarast, så lär de sig att slappna av
- hitta platser med vatten på vägen
- ta det LUGNT i sommarvärmen
- håll koll på tassarna

KÖR SÅ DET RYKER!

Joakim
"Natura non facit saltus" - Naturen tar inga språng.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Draghundar
« Svar #14 skrivet: 07 jan-09 kl 16:53 »
Idag tog barnen en skridskotur på sjön, då passade jag på att ta med mig Sascha så att hon fick dra pulkan med fika och ibland ett barn.
Vi hade lika kul allihop!
Efteråt drack vi varmchoklad, Sascha med såklart!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
SV: Draghundar
« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 15:21 »
I går fick jag åka med min vän som har Sibirien Husky.  Åkte en tur på 4 mil och det var helt underbart före och väder. 10 hundar drog oss genom de varierande vinterlandskapet.
Känner mig riktigt bortskämd eftersom jag har turen att få följa med som last vid snabba fören :)

Själv har jag en lätt vikts släde men för tillfället har jag bra en kelpie och en schnauzer så jag får hålla mig till skidor vid draget eller låna hundar.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Draghundar
« Svar #16 skrivet: 19 jun-09 kl 09:38 »
Hej! Jag har börjat intressera mig för rasen "Grosser schweizer sennen". Rasen användes bl.a under andra världskriget av Schweiziska armén för tunga drag. Någon här som har erfarenheter av rasen eller rentav har en av dessa magnifika hundar?
Jag vill gärna ha en hund som ensam klarar en ganska tungt lastad vagn eller pulka, farten är helt ointressant...

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: Draghundar
« Svar #17 skrivet: 09 sep-09 kl 11:43 »
Jag har 9st Siberian Husky hundar som jag använder till drag med släde och skidor.
även en blind höna hittar ett korn...

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Draghundar
« Svar #18 skrivet: 22 sep-09 kl 08:54 »
Min hunds bror drar dom visst en hel del med (pittbull) och det går visst riktigt bra.
Jag har haft funderingar på att börja lite med min, men det har aldrig blivit av. Har man 6 inkörda hästar så blir det inte riktigt så, kanske ska köra in han samtidigt som jag kör in nordsvensken nu :-)
Han kan ju hjälpa till att köra bala ut i hagen.
Är det svårare med hund än häst ?
Allt är relativt

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Draghundar
« Svar #19 skrivet: 22 sep-09 kl 09:20 »
Det är lättare med hund än häst eftersom hunden har ett större medfött förtroende för sina ägare mot vad hästen har, hästen är dessutom ett flyktdjur,hunden är ett rovdjur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser