Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi husbehovsodlare av original potatis  (läst 5181 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Vi husbehovsodlare av original potatis
« skrivet: 02 okt-18 kl 01:08 »
 :D....Liksom varit lite torka...Själv blivit lite sisådär med skörden...Hann inte ta hand om odlandet riktigt...Nog kunnat motverka torkan i viss mån om hunnit.... Nöjd ändå, blivit sättpotatis till nästa är plus lite till men dock inte mycket överskott...Jag odlar ju Lidlpotatis...Kompletterar nu med fler sorter...Ska testa Carolus som sägs klara bladmögel bra....Även fixat lite symfony...Kul odla potatis.... Det är bladmöglet som är det största problemet, slår alltid till i månadsskiftet juni-och juli...Ger inte upp...  :D...Hur går det för er andra tro...Kanske bra tips på bladmögelresistenta sorter ...vad vet jag...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #1 skrivet: 02 okt-18 kl 13:06 »
Kolla på SVT play. 121 sorters potatis eller vad den heter. Mysig dokumentär i höstmörkret.

Här är bara lera, blir aldrig riktigt bra. Men en säck köpejord och 3 sättor i växthuset unnar jag mig varje år. Måste ju ha egna knölar till snapsen på midsommar. När man äter dem så rear stormarknaden ut nypäror för 1 öre om man handlar för 100 kr. Det är bara några burkar sill det.

Mvh
Magnus

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #2 skrivet: 02 okt-18 kl 14:13 »
Jag brukar slå ett slag för inova. Den brukar avkasta bra oavsett årsmån o dyl. Fick den som tips av potatisbonden som leverera till vår butik. Han odlar utan kemisk bekämpning eller bevattning och den sorten ger alltid ett jämt resultat. Tror aldrig han fått ut mindre än 20 ton/ha med den, trotts bedrövliga förhållanden.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #3 skrivet: 02 okt-18 kl 14:42 »
En av gubbarna på byn nämnde i går att han av 55 kg sättpotatis fått ca 700 kg trots extremtorkan i sommar.
Ingen extra bevattning tydligen. Om inte jag minns fel hade han sitt potatisland i en svacka, så grundvattnet kanske låg nära till.
Hela byn ligger på en bergås och kanske hans svacka är en fördjupning i själva berget där vattnet inte haft någon annan stans att ta vägen.

Bara en liten anmärkning OT:
När länsvägen som går förbi renoverades för ett par år sedan vibrerade vårat hus när de körde välten förbi hans infart. Det är 300-400 m mellan oss.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Hoffmeister

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 22:55 »
En av gubbarna på byn nämnde i går att han av 55 kg sättpotatis fått ca 700 kg trots extremtorkan i sommar.
Ingen extra bevattning tydligen. Om inte jag minns fel hade han sitt potatisland i en svacka, så grundvattnet kanske låg nära till.
Hela byn ligger på en bergås och kanske hans svacka är en fördjupning i själva berget där vattnet inte haft någon annan stans att ta vägen
         

Vi satte 2 st 25 kg säckar , en med asterix och en king edward, bor på alnö utanför sundsvalls ,  vi fick ut 14st 25kg lådor med asterix och 13st lådor med king edward,  satte även 3 kg mandel som resulterade i 30kg

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #5 skrivet: 03 okt-18 kl 01:47 »
 :D...Kollade den där potatisfilmen som tropfrog tipsade om...som sagt mysig film...Att hålla reda på så  många sorter...Kollade upp Sorten Inova som Brukspatronen tipsade om ... verkar helt perfekt....Skrivit upp den på min potatislista  :D ...Ser ut att ha varit stora potatisskördar hos vissa  :D ...Kul när det lyckas...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #6 skrivet: 03 okt-18 kl 09:47 »
Valor tycks fixa det mesta alltid fin och god skörd även på min från början hopplösa lera. Även Cherrie en rödskalig knöl som jag fick från någon som köpt någonslags sortlåda med sättpotatis fixade mina trista förhållanden. ( Torpfrog, lite tröst: håller man på och tillför mull länge till exempel genom täckning blir lera riktigt bra till sist; vattenhållig och näringsrik.)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #7 skrivet: 04 okt-18 kl 01:15 »
 :D...Sorten Valor hamnar också på min lista...Det finns så många sorter nu så man är väl tvungen att skriva upp dom...Jag köper inte speciell sättpotatis längre utan kollar affärernas utbud...Asterix och King Edward vågar jag mig inte på, p.g.a bladmöglets kraft...Sedan bara se vilka man hittar som man skrivit upp...Googlat hårt på potatis...Finns även dom som förodlar potatis i typ mjölkkartonger innan utsättning  :D ... Sätten är många...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #8 skrivet: 04 okt-18 kl 21:45 »
 :D...Var i väg och kollade i olika affärer...Valor och Inova hittade jag inte...Sorten Connect fanns och det köpte jag... Ska ju vara motståndskraftig mot bladmögel... Tror att det kan vara en fördel att samla på sig sorter nu...Har jordkällare vilket gör att man kan se om något mystiskt händer under lagring av potatisen...Vill ju inte ha för konstiga sjukdomar i sättpotatisen...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #9 skrivet: 20 okt-18 kl 00:16 »
 :D Jäpp...Fått tag i Inova som Brukspatronen tipsar om...Nu letar jag Valor potatis som Lena III tipsar om...Börjar nörda in  :D...Verkar som Valor blivit årets potatis bland hemmaodlare, bra motståndskraft mot diverse sjukdomar som kan drabba potatis...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #10 skrivet: 21 okt-18 kl 13:35 »
 :D...Kollade i min bok från 1949...En bra riktlinje vid sättning av potatis enligt bok....På en 10-meters rad med sättpotatis med en vikt på 50-gram går det ca 2kg av tidiga sorter... 1,7 kg av sena sorter... Väntad skörd per rad då 10-meter av tidiga sorter är ca 10kg...Av sena sorter ca 15kg...Stämmer någorlunda bra tycker jag om man inte drabbas hårt av vädrets makter....

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #11 skrivet: 21 okt-18 kl 20:33 »
Såg att andra redan tipsat om mina favoriter, inova och valor! Jazzy är också trevlig.

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #12 skrivet: 10 nov-18 kl 11:32 »
Vi odlar 5-6 olika sorter. Täckodling, men inte så mycket täckmaterial på potatisen, blir snabbare bladmögel då känns det som.. täcker rejält över vintern innan.
Ofta så att nån ger bra o nån går sämre, lite olika från år till år.
Kalmar röd är bladmögelresistent, men ger oftast inte så stor skörd hos oss.
Sen har vi princess för tidigpotatis, brukar också ta 5-6 knölar o lägga på groning o plantera ut jättetidigt i mycket kompost o med gamla fönster över.
Maria funkar bra hos oss och sen har vi två sorter utan namn som vi fått av vänner.
Asteix brukar ha en bit.
Sen brukar vi ha nån sort på prov.
Har läst om sarpo mira. Tror vi ska prova den nästa säsong. Bra resistens mot möglet och bra smak/avkastning.
Vi brukar sätta ungefär 120-130 sättor. I år fick vi bra skörd trots vädret, gissar på 120-140 kg. Vi har turen att ha en sjö jämte så vi har vattnat rejält ett par gånger.
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #13 skrivet: 02 jun-19 kl 00:29 »
I år har det inte varit någon torka ännu....Jag har sandjord så regn borde inte vara något problem... Sorten Valor fick jag inte tag i tyvärr,fanns på säljsidor på nätet men med frakt blev det liksom dyrt...Kör med Inova,Connect,Melody,Carolus,Och naturligtvis min Lidlpotatis  :D...Lyckades få lite sätt trots torka förra året. Hur har det växt hos mig tro ? Sorten Inova och Connect växer så det knakar...Melody kommer inte riktigt jämt i raden...Carolus är väl lite senare men kommer jämt och fint i raden...Lidlpotatis kommer helt jämt...Även satt fem knölar av sorten Gala, kommer bra... Med dom som har lerjord har det nog varit trubbel gissningsvis ... Kan bli bra skörd i år så man kan fylla jordkällaren och äta sig mätt  :D    ....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #14 skrivet: 23 jun-19 kl 02:03 »
 :D...Uppdatering tack.... Connect och Carolus har växt om Inova och även Lidlpotatisen....Connect och Carolus går som tåget just nu. Nog bra att sätta olika sorter och se vad som blir nice....Observera inte skördat dom goda potatisarna ännu ....Den som väntar på något gott  Yess. Övrigt satte potatisrna den 13,April under värmeböljan...Kom minusgrader sedan men klarade det med täckning med fiberduk...Lite frostskador blev det men inget allvarligt...Får vara oerhört vaken på vädrets makter...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #15 skrivet: 14 jul-19 kl 00:22 »
 :D ...Haft på mig joggingkläder och granskat potatisen. Sorten Inova har vissnat ner av bladmögel.... Sorten Connect växer på,likaså Carolus,även Lidlpotatisen... Googlar man på sorten Connect så framgår det att den sätter djupare rötter och därmed tål torka bättre. Melodypotatisen har fina blommor men annars ser det inte så bra ut,Melody kommer jag inte att fortsätta med. Har ju satt några potatisar av sorten Gala....Växer på. Även petat ner några Belana,ser bra ut. Sorten Belana får man googla utomlands på. I ett mina gamla land växte det upp vildpotatis...Gissa om det blev gott med gräslök och matjesill,gräddfil  Yess . Kokt Vildpotatis ska man inte underskatta  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vi husbehovsodlare av original potatis
« Svar #16 skrivet: 15 jul-19 kl 02:12 »
 :D...Hmmm...kommer nog att bli en otroligt stor skörd...Verkar som det bara poppar upp potatis från odlingen  Yess .... Sprang förbi affären och kollade kilopris,liksom dom har inte vett att skämmas....Bortåt tio kronor kilot för ett baslivsmedel...Övrigt:väldigt härligt att vara ute på fältet...Ska blåsa lite så dom stickande insekterna håller sig lite i skymundan...Känner sig härligt fri på fältet  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser