Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 12564 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #60 skrivet: 29 mar-19 kl 11:49 »
Neeeeeeej torbjorn :D.... vi var ju så nära att lösa detta haha
En saab entusiast var ödmjuk nog och inse att den modellen inte hade markfrigång.
Du vet och kan för mycket. Det är inte nyttigt alla gånger. Ibland måste en bara köra och lite på sitt flyt. TS kommer inte att få tag på ny bilen detta år om vi fortsätter så här.

Vi borde ta fram 4 alternativ sedan lägger alla en röst. Inge om, men och kanske. Sen får TS köpa en sådan ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #61 skrivet: 29 mar-19 kl 12:51 »
Jag behöver köpa en egen bil.
Budget är typ så lite som möjligt.
Jag måste kunna transportera mig själv, två barn och en hund modell större.
Bilar jag har tyckt mycket om att köra är Subaru trendy och suzuki Swift.
Jag mekar gärna själv. Men det är ju bra om det inte behöver göras så ofta. ;)
Jag kör mycket på dåligt plogade vägar och grusväg. Så markfrigång är trevligt, fyrhjulsdrift också men absolut inte krav.

Ge mig era bästa tips på billiga lättmekade bilar som inte drar allt för mycket soppa.  :D :D
Här har du några idéer som är check på åtminstone billigt, funkar för dina transportkrav (2 barn, hunden och du själv), lättmekade på slitdelar (elektronik är ju alltid svårt på hyfsat moderna fordon) och markfrigången samt bränslesnålhet. Dock inte fyrhjulsdriften, men å andra sidan gör
4WD att vissa grejer blir mer svårskruvade i gengäld:

Mercedes Vito, skåpvarianten (finns även med en massa säten för den som har fler kids än du). Drar c:a 0,6 liter diesel per mil. Plats fram för förare samt ett dubbelsäte där du kan ha barnen, om hunden är OK med att åka i skåpet, som btw är gigantiskt. Åtminstone 00-talsmodellen är bakhjulsdriven, så in med något tungt i bakluckan så är den terränggående också...iaf väldigt dålig skogsbilväg på vintern (har testat själv) :) . Vanliga fel är elektroniken (finns många potentiellt lysande varningslampor) och rosten, drivlinan är dock bra.

Opel Vivaro / Nissan Primastar / Renault Trafic - samma bil med 3 olika namn, oxå skåpvarianten (ty även den finns i modell "transportera fotbollslaget"). Samma säteskoncept fram som Viton. Framhjulsdrift, markfrigång som duger till den ovan nämnda skogsbilvägen iaf. Eftersom den är något större än Viton så lite törstigare; 0,75 l diesel per mil. Driftsäker drivlina, men diverse elektronikfel som kan vara svåra att felsöka, har dock inga nämnvärda problem med rosten.

Ett aber med dieselbilar av dessa årsmodellerna är skatten, det är bara att medge...annars blir det till att köpa något skattebefriat, och då får du allt du önskat dig utom bränslesnålheten och 4WD  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #62 skrivet: 29 mar-19 kl 14:02 »
Neeeeeeej torbjorn :D.... vi var ju så nära att lösa detta haha


Jag tror vi kan rädda det hela fortfarande: Om du kan höja budgeten lite grann initialt från kanske 20 kkr för en skaplig 90-talare (som säkert får problem förr eller senare, inga bilar är ju säkra kort egentligen) och köpa en subaru i bra skick så kommer du slippa många problem under ditt ägande. Sen kan du sälja till en hyfsad peng.
Då får du dessutom åka skönt under tiden, det är ju inte fel det heller. En gammal bil som är lätt att laga men som du får laga ofta kanske du ändå inte vill ta på en långresa. Komma fram lomhörd och stel två dagar för sent är ingen höjdare.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #63 skrivet: 29 mar-19 kl 14:40 »
Vissa bilar är ju helt hopplösa på vintern, men mycket vinner man i framkomlighet om man har riktigt bra vinterdäck på drivhjulen. Fyrhjulsdrift light...

Jag har både kört ett par 100 milsturer och fällt en älg med minibilen, och det gick bra. Man får en som gått dryga 10 000 mil för 30-40 000 kr.

Vet egentligen inte så mycket om moderna bilar, men de har blivit bättre i mycket även om de börjar bli lite för tillkrånglade.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #64 skrivet: 31 mar-19 kl 22:10 »
haha inte ska det vara lätt inte.  ;D
Det ser ut som att jag kan pussla ihop sommaren med exets bil och att låna av min mamma. Då behöver jag inte köpa förens i höst. Jag ska jobba större delen av sommaren. Så då kan budgeten gå upp lite.
Subaru låter lovande. Det är ju många som kör det här ikring.
Körde till en skidanläggning med motorvägspråmen i helgen, på torra asfaltsvägar är det som sagt riktigt trevlig. Men så kom jag fram och skulle parkera. Grus och is och slask, trångt och hål i vägbanan. Då kom jag ihåg varför jag INTE ska ha den här bilen.  ;) ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #65 skrivet: 31 mar-19 kl 22:28 »
haha inte ska det vara lätt inte.  ;D
Det ser ut som att jag kan pussla ihop sommaren med exets bil och att låna av min mamma. Då behöver jag inte köpa förens i höst. Jag ska jobba större delen av sommaren. Så då kan budgeten gå upp lite.
Subaru låter lovande. Det är ju många som kör det här ikring.
Körde till en skidanläggning med motorvägspråmen i helgen, på torra asfaltsvägar är det som sagt riktigt trevlig. Men så kom jag fram och skulle parkera. Grus och is och slask, trångt och hål i vägbanan. Då kom jag ihåg varför jag INTE ska ha den här bilen.  ;) ;)

Självklart så dyker det upp problem med subarun oxå.
Våran -09, diesel, 25000 mil har behövt byta länkarmarna till krängningshämmaren bak.
Bromsklossar och så la nivåregleringen av till xenonljuset av, det är staget som är det vanligaste problemet. Då åker man till biltema och köper delar och bygger sig ett nytt stag.
Du verkar köra lite längre sträckor och det mår dieseln bara bra av.
Servicen kan man enkelt göra själv på -09 diesel. Bara byta luftfilter, oljefilter och diselfilter.
Köp inte äldre dieslar om det inte finns dokumentation på ett motorbyte. Dom hade lite otur med en robot som la packningar fel innan dess.
Det finns enormt mycket information att läsa till sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #66 skrivet: 29 apr-19 kl 09:20 »
Jag köpte 9-5:an jag gått och letat efter i lördags. 7 mil sen tändes motorlampan, tändkassetten är på väg att ge upp. Men jag står fast vid mina ord - det är Saab man ska ha och att byta tändkassett tar bara några minuter (om man har en torxmejsel. Jag tittar på dig, du som kom med ofina ord en enda gång och sen försvann igen :) ) så jag bjuder på denna erfarenhet. Men det är retligt att någon annan än jag ska få rätt :)

För övrigt så är det en stor rymlig bil i gott skick och jag tycker redan om den. Grabben är fyra och älskar den så honom kan det nog bli folk av rätt snart.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #67 skrivet: 08 jun-19 kl 09:33 »
Letandet går vidare. Lånar min mammas bil nu. En vinröd Peaugot 406 icke-kombi typ 15 år gammal.
Har blivit ganska kär i den. Trevlig att köra, drar inte mycket soppa och jag blir glad av att se den. Men den är ju inte så praktisk.

Jag får köpa den om jag vill. SVÅÅÅRT Den har dragkrok, så den skulle kunna gå under kategorin köp liten bil och släpvagn. Men släpvagnar är ju lika dyra som en bättre begagnad bil!!
Å hur kul är det att köra släpvagn på småvägar i vinterväglag bakom lilla röda pärlan?

Nåja, första grejjen att fixa om hon ska bli min är att diska (??) kanalerna för luftkonditioneringen. Mössen har hängt där i vinter och det luktar inte direkt mysigt när man drar på fullt flås. Nu kör jag och hunden med rutorna öppna när vi raggar runt på byn. Men till vintern lär man ju behöva använda fläkten. Nån som har tips på hur man gör? Skulle gärna fixa det hur som, eftersom mamma älskar bilen så om inte jag köper den kommer hon ha kvar den. Skönt för henne att slippa lukta musskit hela vintern. Å bra tack för lånet grej!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #68 skrivet: 08 jun-19 kl 10:27 »
Om bilen har kupéluftfilter, så börja med att titta till det. När det finns kupéluftfilter och det ändå luktar illa ur ventilationen, så är det oftast det som är fullt med kompost, musskit mm.
Det kan också löna sig att plocka bort saker som eventuellt är lätta att ta bort (fläktmotor, värmeelement mm), för att kunna se in i luftkanalerna och få klart för sig var lorten sitter.
Min erfarenhet av Peugeot och värmesystem är att fläktmotorn så gott som alltid är lättåtkomlig, och det är 50 % chans att det på en viss modell är praktiskt möjligt att dra ut värmeelementet med måttlig insats.
Under alla förhållanden lönar det sig att läsa på i verkstadshandbok och/eller öva genom att källsortera en likadan bil på skroten, innan man ger sig på värmesystemet i den bil som ska repareras.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #69 skrivet: 08 jun-19 kl 12:04 »
fastfrusen, Om du nu inte ska köpa mammas lilla roda pärlan kan jag rekommendera Nissan Terrano drar visserligen lite mer bränsle (men går att sänka lite genom att skifta mellan fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift) men behöver inte mecka alls och dem flesta små byten kan man göra själv enkelt, en riktig robust byggd bil som duger lika bra på vilken svår terräng som helst under vilka väder förhållande som helst och även på motorvägen. Jag har en som nu har hunnit bli 21 år gammal och aldrig i hela mitt liv har jag haft en så driftsäker bil som ger mig trygghet i alla möjliga lägen.

Jag bor i skogen utan plogade vägar och jobbar i samhället. Innan jag flyttade till skogen från lägenhet i storstan gjorde jag en noggrann genomgående undersökning om en passande bil för min annorlunda livsstil, som skulle vara lika bra i skogen och på motorvägen då blev fyra bilar kvar att välja mellan Nissan terrano, Subaru Forester, Suzuki Jimny och Lada Niva, Terranon vann och det var en äkta seger.

Men notera att om du måste dra hästsläp eller annat släp med högre totalvikt måste du ha BE behörigheten och bilen har lite högre skatt än exempelvis Jimny. Lycka till!           

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #70 skrivet: 08 jun-19 kl 16:41 »
Nu är det väl inte så lätt att hitta en begagnad Terrano idag. Många av dem blev inte så långlivade, och resten har väl gått på export till Afrika.
För ett antal år sedan hade jag flera bekanta som körde Terrano, och de var inte precis problemfria. Bekymren var av ungefär samma slag som på vanliga personbilar av märke Nissan - dels rost, och dels transmissionshaverier, framför allt då dåliga kullager. Det jagades ständigt bakaxlar på skrotarna, och det var alltid missljud någonstans i någon axelväxel, fördelningslåda eller växellåda.
Motorerna tycks ha hållit bra men runt omkring motorerna fanns det mycket av lite väl komplicerad teknik som säkert inte ställer till några bekymmer medan bilen är ny, men som kräver en kunnig och engagerad entusiast - alltså definitivt inte första bästa runt-hörnet-verkstad - när den har fått några år på nacken. Ett exempel på detta är den 2,4 l bensinmotor som hade dubbla tändstift i varje cylinder och mycket komplicerade avgasreningsinstallationer med bl a någon vakuumtank av järnplåt (modell konservburk) som ständigt rostade sönder.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #71 skrivet: 09 jun-19 kl 12:22 »
När du nämner det, kommer jag också på att jag sällan möter andra Terrano på vägarna, på vissa gånger har de faktiskt vinkat till mig när jag fick ögonkontakt, nu förstår jag varför. Hursomhelst måste jag vara tacksamt för att jag äger ett väldigt bra exempel.

Nej, jag kan då inte rekommendera direkt en bil modell men några egenskaper som man borde ta hänsyn till är en växellåda som går att skifta mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift och lågväxel. Tillräckligt med hästkrafter förhållande till bilens vikt och högre markfrigång. De egenskaper tillsammans med rätt axelavstånd hjälper en bil att ta sig fram säkert var som helst förutsett att man har bra däck.

Alla bilar går sönder nån gång och är lättmekad om man är kunnig och ingen bil är det om det är tvärtom. Bränslesnålheten kan man påverka själv en aning om man själv har ecodriving egenskaper som förare.         

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #72 skrivet: 04 apr-20 kl 22:09 »
så upplösningen blev.. tadaaaaa
Jag behöll röda pärlan  :)

Har varit väldigt trevlig att köra i vinter, har inte kört fast en enda gång (än) och alltid tagit mig fram, var väldigt feg i början med vinterkörning av motorvägspråmen i färskt minne. Men nu vet jag vad hon går för  :-* :-*

Bagageutrymmet räcker gott och väl till det mesta av packning. Enda nackdelen är att jag inte kan transportera stora saker ex hundslädar och sånt. Funderar på att försöka fixa takräcke för att lösa det. Sålänge det är en hyfsat lätt släde borde jag kunna få upp den på taket själv. Å nån tung lär jag inte ha med tanke på att det max skulle gå att klämma in en till hund i bilen ;)

Tack för alla tips och råd!

Om jag tar tag i vanlife-drömmen så återkommer jag till expertpanelen igen ;)

Liiite sugen på en typ Mercedes sprinter med frys/volymskåp. In med lite fönster och en dörr så borde jag och ungarna kunna leva gott där  ::) :-[ ;D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #73 skrivet: 04 apr-20 kl 22:22 »
så upplösningen blev.. tadaaaaa
Jag behöll röda pärlan  :)

Har varit väldigt trevlig att köra i vinter, har inte kört fast en enda gång (än) och alltid tagit mig fram, var väldigt feg i början med vinterkörning av motorvägspråmen i färskt minne. Men nu vet jag vad hon går för  :-* :-*

Bagageutrymmet räcker gott och väl till det mesta av packning. Enda nackdelen är att jag inte kan transportera stora saker ex hundslädar och sånt. Funderar på att försöka fixa takräcke för att lösa det. Sålänge det är en hyfsat lätt släde borde jag kunna få upp den på taket själv. Å nån tung lär jag inte ha med tanke på att det max skulle gå att klämma in en till hund i bilen ;)

Tack för alla tips och råd!

Om jag tar tag i vanlife-drömmen så återkommer jag till expertpanelen igen ;)

Liiite sugen på en typ Mercedes sprinter med frys/volymskåp. In med lite fönster och en dörr så borde jag och ungarna kunna leva gott där  ::) :-[ ;D

Sprinter med storskåp är ganska trevligt att ha som campingbil.
Helt överkomligt och man kan bygga väldigt enkelt eller hur komplicerat som helst.

Apropå släpvagn så gäller det att följa marknaden och inte ha det minsta lilla bråttom annat än när du hittar rätt vagn.
Det du vill ha är en obromsad, minimalt med service på en sådan.
Bara kolla lampor och åka.
Finns så stora att du får på en hundsläde och kan tom bygga dit bekväma transportlådor till hundarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #74 skrivet: 04 apr-20 kl 23:25 »
Sprinter med storskåp är ganska trevligt att ha som campingbil.
Helt överkomligt och man kan bygga väldigt enkelt eller hur komplicerat som helst.

Apropå släpvagn så gäller det att följa marknaden och inte ha det minsta lilla bråttom annat än när du hittar rätt vagn.
Det du vill ha är en obromsad, minimalt med service på en sådan.
Bara kolla lampor och åka.
Finns så stora att du får på en hundsläde och kan tom bygga dit bekväma transportlådor till hundarna.

Å detta låter ju lovande :) Tänker att det med Corona skiten kanske kan dyka upp en och annan bil till bra pris. Jo har sett många fina hundsläp med transportlådor :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #75 skrivet: 31 mar-23 kl 22:58 »
Vad roligt att hitta den här gamla tråden. Sen sist har jag blivit både med hundsläp och en Citroën jumper. Älskar skåpbilen! Min barndomsdröm att bli lastbilschaufför känns ju nästan verklig det när jag puttrar fram i den. Nu har den tyvärr stått i över ett år pga att jag varit sjuk och inte fått köra. Men nu när snön börjar tina ska vi se om vi kan få liv i henne igen. Risken är ganska stor att hon inte går att rädda från rosten på undersidan dock.... Håll tummarna! Om hon är döden död tar jag gärna emot tips på inte allt för dyra driftsäkra fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda. Kärleken får bara köra automat, å är fasligt opraktiskt med en bil som bara jag får köra.

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #76 skrivet: 01 apr-23 kl 07:56 »
Citat från:  link=topic=193537.msg1806104#msg1806104 date=1552345751
Håller med Torbjörn om att det finns en åldersgräns, f n snart 80talsbilar, där eftermarknaden på reservdelar tar slut och det är renrakat på skrotarna.

Jobbigt med det, men ännu verkar det till hiluxar finnas en ganska bra marknad för delar. Fast dom är inte vidare bränslesnåla, men vissa modeller drog väldigt litet. Många som rullar på vägarna ännu och har ganska höga prislappar då dom säljs.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #77 skrivet: 01 apr-23 kl 10:41 »
Vad roligt att hitta den här gamla tråden. Sen sist har jag blivit både med hundsläp och en Citroën jumper. Älskar skåpbilen! Min barndomsdröm att bli lastbilschaufför känns ju nästan verklig det när jag puttrar fram i den. Nu har den tyvärr stått i över ett år pga att jag varit sjuk och inte fått köra. Men nu när snön börjar tina ska vi se om vi kan få liv i henne igen. Risken är ganska stor att hon inte går att rädda från rosten på undersidan dock.... Håll tummarna! Om hon är döden död tar jag gärna emot tips på inte allt för dyra driftsäkra fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda. Kärleken får bara köra automat, å är fasligt opraktiskt med en bil som bara jag får köra.

Sent from my E5823 using Alternativ.nu mobile app
Säger Subaru Forester bra volym.
Väl fungerande 4 hjulsdrift
Går att köra billigt trots allt.
Och fastnar sällan
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #78 skrivet: 02 apr-23 kl 00:03 »
Köp Nissan micra! Vi köpte en från 2013 som gått 4000 och vi har endast byt bustningarna. Annars inget förutom service. Polaren som tipsade, hans mamma har samma erfarenhet. Bästa bilen! Drar typ 0,3 0,4 nått sånt. Kommer riktigt långt på en tank. Vi köpte nya nokia hakka dubbdäck till den och den funkar hyffsat på vinterväglag på landet så länge det inte är för djup snö.

Det är bara hard fact! Kör på den :)

just det bakre delen av avgasröret rostade av men det var ju lättfixat.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #79 skrivet: 02 apr-23 kl 07:15 »
Har Micran blivit av med de växellådsproblem som fanns på tidigare årsmodeller?  För ett antal år sedan var det ett stort bostadsbolag här som hade köpt in Micror som fastighetsskötarna åkte omkring i. Deras verkstad hade fullt upp med växellådsrenoveringar, framför allt lagerbyten. SKF höll bättre än originallagren men det blev inte riktigt bra driftsäkerhet ändå. Som synes tidigare i denna tråd, tycks transmissionsproblem ha varit en följetong på många Nissanmodeller.

En erfarenhet jag har rent allmänt av japanska bilar är att man måste plocka isär bromsoken och fetta in glidpinnarna minst två gånger om året (t ex då man byter mellan sommar- och vinterdäck) för att de inte ska kärva fast och orsaka anliggande broms eller snedslitna bromsbelägg. Skulle bilen ha trumbromsar bak kräver de också regelbundet underhåll, det är inte som med europeiska 90- och 00-talsbilar där trumbromsar sköter sig helt och hållet själva åtminstone de första 20000 milen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser