Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lockjakt | Rådjur | Lockpipa Buttolo blatter  (läst 14054 gånger)

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Lockjakt | Rådjur | Lockpipa Buttolo blatter
« skrivet: 14 jun-06 kl 09:14 »
Hej alla! Tänkte att det fanns lite jägare som hade kunskap på området rörande lockjakt.

Jag har jagat ett tag, men aldrig testat på lockjakt, igår när jag städade ur mina lådor hittade jag en Buttolo-Blatter ( lockpipa i gummi för rådjur) Blev lite nyfiken och läste på en lapp om "ångest-ljud". Gick ut, och satte mig på en bergknalle och skickade iväg lite ångest-kväkande toner... och tro mig... det tog inte 10 minuter innan jag hade två djur skällande i min närhet. Jag fick kasta mig på marken för att de inte skulle se mig, så därför kunde jag inte riktigt könsbestämma, men jag är nästan säker på att det var getter.

Nu till min fråga.
1) Varför kommer getter om jag skickar ut ett ångest-läte?
    ( Vad är det som lockar dem att komma till det ljudet... borde ju vara tvärtom?)
2) Att de började skälla när de hörde mitt Buttolo-kväkande, vad betyder det? Är de arga? ( eller kärlekskranka?!)

Hittade även en lapp som beskrev kontakt-lätet ( vilket jag inte testade) och det kan jag ju iof förstå att djuren blir lockade av, men vad är det för djur man lockar på då? Bockar? Eller är det ett "universal-kontakt-läte" för djur av bägge kön?

Kan tillägga att jag hade skällande rådjur runt huset, större delen av kvällen efter min lilla ljud-show...

// bara för att klagöra - GIVETVIS hade jag ingen bössa med mig - jakten har inte börjat än
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

ekl

  • Gäst
Re:Lockjakt | Rådjur | Lockpipa Buttolo blatter
« Svar #1 skrivet: 22 jun-06 kl 08:17 »
Citera
1) Varför kommer getter om jag skickar ut ett ångest-läte?
    ( Vad är det som lockar dem att komma till det ljudet... borde ju vara tvärtom?)
2) Att de började skälla när de hörde mitt Buttolo-kväkande, vad betyder det? Är de arga? ( eller kärlekskranka?!)

Hittade även en lapp som beskrev kontakt-lätet ( vilket jag inte testade) och det kan jag ju iof förstå att djuren blir lockade av, men vad är det för djur man lockar på då? Bockar? Eller är det ett "universal-kontakt-läte" för djur av bägge kön?

jag tror att:

1) Troligen var getterna närmast dig. 2) Rådjurens varningsläte är ju skället, så de blev oroliga och ville varna alla i närheten om ev. fara.

Kontaktlätet används mellan kid-get, i en mjuk,mild och svag ton. När geten vill ha kontakt med bocken  under brunsten, använder hon också kontaktlätet, något som vi jägare kan utnyttja för att "locka" bock.

Mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser